Siirry sisältöön

Markkinointi koronakeväänä 2020

Hetki sitten markkinoinnin strategiapahvit lensivät kaikilta nurkkaan – ainakin joksikin aikaa. Siksi halusimme mahdollisimman nopeasti kasata yhteen muutamia tapoja lähestyä liiketoiminnan haasteita sekä miten markkinointi voisi niissä auttaa.

Olet varmaankin pohtinut pitäisikö nyt puolustaa, hyökätä vai rakentaa peliä?

Jos tuntuu, että haluaisit puolustautua, niin älä ainakaan vetäydy kuoreen. Puolustus tarkoittaa markkinoinnissakin aseman pitämistä ja se voi olla todella aktiivista. Sitähän puolustuksella tarkoitit? Monille brändeille nyt on hyvä hetki jättää muistijälki ja kertoa miksi ne ovat olemassa. Aktivoinnin, eli taktisen mainoksen, aika voi olla pian sen jälkeen. Mikäli näet selkeän kysyntäikkunan, todennäköisesti riittää, että olet saavutettavissa, eli klikkauksen päässä. Digimainonta hoitaa sen.

Jos haluat hyökätä, niin älä ryntää. Vaikka tuntuisi, että jotain pitäisi tehdä nopeasti, kannattaa miettiä miksi tuotteesi tai palvelusi on juuri tässä hetkessä asiakkaallesi tärkeä. Vasta sitten mietitään, miten siitä syntyy aktivoivaa markkinointia. Yhtäkään yritystä ei voi mainostaa paremmaksi, eikä mainonta tule pelastamaan tässäkään tilanteessa, mutta hyvä idea mainonnassa voi sen tehdä. Hyvälle idealle kannattaa antaa näkyvyyttä ja kuuluvuutta!

Pelin rakentaminen tarkoittaa valmistautumista siihen hetkeen, kun markkinat aktivoituvat jälleen. Ehkäpä nyt on hyvä (monille viimeinen) hetki alkaa digitalisoimaan omaa asiakaskokemusta? Ehkäpä nyt on hyvää aikaa siirtää tuotteet verkkokauppaan? Ehkäpä nyt on hyvä hetki valmistella ja tuottaa laadukkaita sisältöjä verkkoon? Juuri nyt on hyvä hetki suunnitella rauhassa brändiuudistus, joka piti tehdä jo kymmenen vuotta sitten!

Tiesitkö, että yllämainittuihin kehitystoimiin voi hakea sekä ELY-tukea, että Business Finlandin rahoitusta. Me autamme sinua hakemusten kanssa!

Pari sanaa digistä – Miten poikkeustilanne näkyy digimaailmassa?

Ihmisten viettäessä aikaa kotona kaupankäynti siirtyy enemmän verkkoon. Ajankäyttö digitaalisissa kanavissa lisääntyy. Tämän myötä erilaisten digikanavien tavoittavuus ja mm. sosiaalisen median kulutus kasvavat.

Tilanne voi tarjota yrityksille otollisen mahdollisuuden vahvistaa omaa brändiä sekä varmistaa yrityksen löydettävyys ja näkyvyys verkossa. Markkinoinnin panostuksia voi olla hyvä ohjata brändiä rakentaviin toimenpiteisiin ja digitaalisen läsnäolon vahvistamiseen, kun ihmiset kuluttavat digimedioita aiempaa enemmän.

Nyt olisi hyvä aika pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Löytyykö yritykseni orgaanisesti Googlesta?
  • Miten voin varmistaa, että potentiaaliset asiakkaat löytävät sivulleni?
  • Miten voin kasvattaa brändini tietoisuutta kohderyhmäni keskuudessa, kun he viettävät aikaa digikanavissa?

Voimme auttaa digipresenssin rakentamisessa esimerkiksi seuraavin keinoin:

Hakusanamainonnalla saamme mainoksesi nopeasti ja kustannustehokkaasti potentiaalisten asiakkaiden silmien eteen, kun he hakevat relevanteilla hakutermeillä Googlesta. Ihmiset kääntyvät Googlen puoleen etsien tietoa viruksesta ja siltä suojautumisesta, käsidesistä ja C-vitamiinista, mutta muutakin tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista etsitään edelleen. Nyt on hyvä paikka varmistaa, että sivusi löydetään. Hakusanamainonnalla voidaan paikata orgaanisen näkyvyyden puutteita ja varmistaa näkyvyys juuri silloin, kun käyttäjä etsii tietoa yrityksestäsi.

Google Display-mainonnalla, eli bannerimainonnalla, rakennamme brändisi tunnettuutta sinulle tärkeiden kohderyhmien keskuudessa sekä ohjaamme kiinnostuneet kävijät sivullesi. Mainonta on kustannustehokasta, sillä mainosnäytöt eivät maksa mitään – maksat vain silloin kun käyttäjä klikkaa mainoksesta sivustollesi. Kun ihmiset nyt suurin joukoin kuluttavat sisältöjä Googlen laajaan Display-verkostoon kuuluvilla sivustoilla, voit tavoittaa heidät Display-mainoksilla.

Sosiaalisen median mainonnalla tavoitat kohderyhmäsi kustannustehokkaasti, tarkkoja kohderyhmiä ja eri tarpeisiin soveltuvia mainosmuotoja hyödyntäen, silloin kun potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa sosiaalisen median kanavissa. Orgaaninen tavoittavuus esim. Facebookissa on hyvin rajattua – pienelläkin mainospanostuksella voit kasvattaa tavoittavuuttasi ja näkyvyyttäsi somekanavissa.

Uudelleenmarkkinoinnilla, eli retargetoinnilla, tavoitetaan sivullasi jo käyneet henkilöt ja muistutetaan heitä tuotteestasi tai palvelustasi, kun he selaavat sisältöä eri verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa jo hieman lämpimämpiä liidejä, jotka ovat vierailullaan osoittaneet kiinnostusta brändiäsi kohtaan – miksi et ohjaisi heitä eteenpäin ostopolulla?

Tehokasta näkyvyyttä voidaan luoda pienelläkin budjetilla! Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä tarpeesi ja tavoitteesi ja suunnitellaan yrityksellesi sopiva ratkaisu.

Viisi vinkkiä koronakevään markkinointiin

  1. Mainosta digitaalisesti, sillä digitaalisten medioiden kulutus kasvaa. Myös viihdettä kulutetaan digitaalisesti, joten video on formaattina erittäin tehokas.
  2. Nyt on hyvä hetki digitalisoida omaa asiakaskokemustaan ja kaupankäyntiään.
  3. Nyt on todella hyvä hetki tehdä brändäävää markkinointia. Jätä muistijälki, jonka voi myöhemmin aktivoida mainonnan keinoin.
  4. Panosta laadukkaisiin sisältöihin ja selkeään viestintään.
  5. Kehitä ja rakenna peliä, jotta nousun alkaessa olet iskukykyisin.

 

– Tatu Ahonen, Chief Creative Director, Ahooy Creative

– Tatja Kolehmainen, Digital Marketing Strategist, Ahooy Creative