Maslow ei tainnut arvata tätä
Markkinoinnin maailmalle erityisen tutut – toki paljon parjatutkin – Maslow’n tarvehierkian portaat tulivat jälleen mieleen. Katastrofivaroituksen äärellä meistä aika moni taisi kiirehtiä tarkastelemaan alempien portaiden kuntoa. Saanko turvattua omat fysiologiset tarpeet ja – näköjään sitäkin tärkeämpänä – saanko pyyhittyä tarpeideni jäljet?
Rakennamme jälleen turvallisuuden tunnetta. Kyllä se sieltä tulee. Hetken aikaa rytisee kaikkialla ja maa jalkojen alla järisee, mutta palat kyllä asettuvat paikoilleen. Pian mieleen alkaa taas muistumaan läheisyys ja yhteenkuuluvuus, arvostuksen tarve, esteettiset ja älylliset tarpeet ja ylimpänä itsensä toteuttamisen tarpeet.
Maslow’n tarvehierarkian viisi tasoa:
Mutta tiesitkö, että Maslow lisäsi myöhemmin hierarkiaan kuudennen portaan? Se on itsensä ylittämisen ja altruismin taso. Altruismi tarkoittaa epäitsekästä ja pyyteetöntä toimintaa, jossa toisen hyvä asetetaan oman edun edelle. Olen ollut huomaavinani täydellisen epäitsekkäitä tekoja ja kaverin jeesaamista enemmän kuin koskaan, vaikka samalla vasta varmistellaan alimpien portaiden perustuksia. Mielenkiintoista – ylin taso esiintyykin nyt alimmilla portailla. Hyvä ihmiskunta!
Maslow’n tuotos ei tietenkään ole autuaaksi tekevä työkalu markkinoijallekaan, mutta tässä ajankuvassa siitä voi löytää ajattelun apua oman markkinointiviestinsä kasaamisen. Mieti, asettuuko oman brändisi lupaus tai tuote selkeästi palvelemaan jotain näistä tarpeista? Onko nyt aika olla aktiivisesti läsnä ja mainostaa? Tai alatko tavalla tai toisella valmistautua siihen, kun oman brändisi porras jälleen aktivoituu yleisössäsi?
Viestin sävyn kanssa kannattaa olla tarkkana. Tarjoustyrkytys ei toimi. Samoin opportunistinen tilanteen hyväksikäyttö lyö kynsille ja vahingoittaa brändiä. Jos tuotteestasi on juuri nyt apua, muistuta sen olemassaolosta. Jos tuotteesi liittyy vaikkapa kesään ja harrastamiseen, luo tilaa unelmoida ja fiilistellä, sillä moni alkaa taas pian katsomaan tulevaisuuteen. Jos tuotteitasi voi ostaa verkosta, mainosta digissä. Jos teet hyvää, siitä saa ja pitää kertoa, vaikkapa näin: Kotona Kotimaista
– Tatu Ahonen, Chief Creative Director, Ahooy Creative