
Olipa kerran torniolainen
Alusta asti oli selvää, että Tornion Panimon ydin on sen hyvissä, konstailemattomissa oluissa. Siksi haluttiin varmistaa, että sekä brändin visuaalinen ilme että sen äänensävy kuvastaisivat konstailemattomuutta ja aitoutta. Näin voitaisiin kaikessa toiminnassa välittää Tornion Panimon kantavaa ajatusta siitä, että oluen juomisen ei tarvitse olla vaikeaa.
Janosta tekoihin
”Alun perin halusimme apua strategian tekemiseen, jotta rajallisista markkinointiresursseistamme saataisiin paras teho irti. Sen saimme ja paljon enemmän. Brändimme nousi aivan uudelle tasolle myös visuaalisesti. Vahvan ammattitaidon lisäksi Ahooyn porukasta välittyi aito innostus tekemiseen.”
– Kaj Kostiander, toimitusjohtaja, Tornion Panimo







Hilpeää menoa, makumokia ja omia oivalluksia
Pakkasimme kimpsut, kampsut, kalat ja kastikkeet (ja HurHurin) pakuun ja suuntasimme kotikulmillemme Kuopion Hatsalan yläasteen kotitalousluokkaan festivaalitehtäviin.
Kampanjan tavoitteena oli saada kalaruoka nuorten lautaselle sekä halu poistaa mielikuva, jonka mukaan kalaruoka olisi hankalaa ja aikaavievää valmistaa. Näitä tavoitteita täyttämään syntyi Kalafest.
”Tapahtuma oli kokonaisuutena erittäin hyvä ja asiakkaan arvopohjaan nojautuen toteutettu. Tavoitteena oli tuoda nuorille uusia tai jopa ensimmäisiä kokemuksia kotimaisesta kalaruoasta, ja siinä onnistuimme todella hienosti. Erityisen iloinen olen siitä, että nuoret olivat todella innoissaan, ja valmiita kokeilemaan kalan makumatkoja hyvinkin tutuissa käyttöyhteyksissä.”
– Jari Korhonen, toimitusjohtaja, Kalavapriikki Oy
Nuoresta kalapolvi paranee
Kalafestistä kuvattu video sekä muut kampanjaa varten luodut materiaalit jaettiin maailmalle maksetun Google Display-, TikTok- ja YouTube -mainonnan avulla sekä HurHurin TikTok-kanavalla. Eli juuri niissä kanavissa, joissa nuoret viettävät aikaansa.
Yhteistyökumppanimme Huhu – Digital Studion kuvaamalle ja tuottamalle videolle kertyi kuukauden aikana yli 13 000 katselukertaa, mainoksille yli miljoonia näyttökertoja ja kampanjan vaikutukset näkyivät myös verkkosivuston liikenteen kasvuna. Lisäksi kampanja herätti TikTokissa positiivista keskustelua kalaruoasta juuri tavoittelemiemme nuorten keskuudessa.
Katso koko video YouTubesta:
Kalaonni – Kalafest






Projektipäällikkö: Ida Heiskanen (Huhu – Digital Studio)
Tuotanto: Tuukka Ahonen (Huhu – Digital Studio)
Sosiaalinen media: Teemu Pelkonen (Huhu – Digital Studio)

Betonimeren kalastajille
Kalavapriikki halusi tuoda Kalaonni-tuoteperheensä näyttävästi esille. Suomessa hyvin perinteinen ja terveellinen kalaruoka kärsi mielikuvasta vanhanaikaisena ja vaikeasti valmistettavana ateriana. Kalaonnin tavoitteena oli karistaa tuo mielikuva suomalaisten ajatuksista ja madaltaa kynnystä ostaa ja valmistaa kalaruokia. Kalaonnin tulisi olla selkeästi tunnistettava ja tunnettu tuotemerkki kalaruokien ystäville ja näitä ystäviä täytyi saada lisää.
Brändiuudistuksen tuloksena Kalaonni-tuotteet erottuvat selkeästi kilpailijoistaan. Kilpailijakentän kartoituksen seurauksena huomasimme, että kalatuotteet ovat kuin yhdestä muotista. Visuaalisesti, niin värimaailmallaan kuin typografiallaan, ja viestinnän äänensävyllään selkeästi erottuva Kalaonni luottaa nyt arjen värikkyyteen ja ajoittain aaltoilevaan tekstiin, sekä niiden välisiin kontrastieroihin. Brändiuudistuksen sekä markkinointistrategiamme avulla Kalaonni toi kalapaikat järviltä ja meriltä kaupunkeihin, lähelle betonimeren kalastajia.



Kalaonni on elämäniloinen rakkauslapsi, joka potki ihan siikana jo heti syntyessään. Se sai alkunsa intohimosta makunystyrät nyrjäyttävän maukkaaseen ruokaan. Sellaiseen, joka tekee hyvää mielelle, keholle ja luonnolle.


Ei mitään kalavaleita
”Yleisfiilis Ahooysta on mahtava. Hyvä tiimi, hyvät ihmiset. Tietoisesti otettiin ihan iholle kaikkiin prosesseihin ja hyvä niin, sillä Ahooy kyllä lunasti paikan meidän viereltä. Nyt on myös toimialalle annettu esimerkkiä, kuinka voi panostaa asioihin ja tuoda kalaruoat tähän päivään. On myös vastattu kuluttajan toiveisiin, helppoutta on toivottu ja sitä tarjotaan.”
– Jari Korhonen, CEO, Kalavapriikki






Hyvä energia tarttuu
Kuopion Energialla oli valmiiksi vahva asema markkinoilla, mutta yrityksen imago ei vastannut sitä, miten pitkäaikaiset asiakkaansa kokivat heidät. Samalla kun autoimme asiakastamme ajattelemaan itsensä, tuotteensa ja palvelutarjontansa uudelleen, oivalsimme myös, että heidän tulisi muistuttaa kaupunkilaisia siitä, että paikallisena energiantuottajana yhtiö on tärkeä osa yhteisöä. Siksi loimme brändistä lähestyttävän ja samaistuttavan – kuin hyvän naapurin.
Katso Kuopion Energialle toteuttamamme musiikkivideo:
Kuopion Energia – Sen tuntee
Elämänlämpöä
“Prosessi eteni todella sujuvasti. Oli melkein hämmästyttävää, miten jo ensimmäiset luonnokset brändistrategiasta istuivat koko johtoryhmään niin hyvin. Strategian työstäminen oli hyvin systemaattista ja siinä pysyttiin hienosti suunnitellussa aikataulussa.”
– Satu Nurminen, henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Kuopion Energia






Valokuvaus: Petra Tiihonen
Video: Nobrainer Films

Kuolemattomille muistoille
Aiemmin Memoria-brändi on ollut kuluttajille melko näkymättömissä, mutta nyt yksittäisten toimijoiden taustalla toimivaa perheyritysten verkostoa, ja sen laatustandardeja sekä arvomaailmaa haluttiin nostaa enemmän esiin. Syynä oli halu toiminnan uudistamiseen – yhdessä Memorian kautta verkostoon kuuluvat yrittäjät, eli Memoria-perheen jäsenet, pystyvät tuomaan viestinsä esiin ja tarjoamaan asiakkailleen parasta, nykyaikaisinta palvelua. Uudistunut brändi palvelee siis niin kuluttajaa kuin Memoria-perheen yrittäjiä.
Saavutimme tämän luomalla visuaalisen ilmeen, joka poikkeaa alalla tavallisimmin käytetyistä teemoista. Lisäksi karistimme Memorian yleisestä olemuksesta aatteellisuuden, sillä toiminnan ytimessä on arvostus – ei ole yhtä oikeaa tapaa elää eikä myöskään järjestää hautajaisia.
Elämän palvelua surun kohdatessa
“Tämä oli pitkä projekti, koska hautausala on toimialana hyvin arka. Kaiken pitää olla viimeisen päälle mietitty. Kävimme Ahooyn porukan kanssa pitkiä keskusteluja, joilla pyrittiin ymmärtämään, mikä Memoria oikeastaan on ja mitä me haluamme sanoa. Me olemme todella ainutlaatuinen toimija alallamme, ja halusimme tuoda sitä esiin brändissä. Koko projektin ajan tuntui, että dialogi meidän ja Ahooyn välillä toimi hyvin, ja meillä oli ymmärrys siitä, mitä halutaan yhdessä tehdä. Projektin tuloksena on upea brändi ja mahtava yhteistyökumppanuus.”
– Eero Honkanen, Memorian osakas, Hyvinkään hautaustoimiston yrittäjä






Sovelluksen toteutus: Evermade
Valokuvaus ja video: Petra Tiihonen










For the love of dogs
Voimme ylpeydellä sanoa, että olemme työskennelleet Hurtan kanssa jo vuosien ajan. Olemme nähneet, kuinka lojaaleja Hurtan asiakkaat ovat brändille, eikä meidän ole vaikea ymmärtää miksi. Hurtan väki suhtautuu intohimoisesti tavoitteeseensa tehdä huippulaatuisia varusteita, joiden turvin koirat voivat nauttia lempipuuhistaan säältä ja lialta suojattuna. Ja sehän Hurtan toiminnassa on taustalla – aito rakkaus koiria kohtaan.
Hurtta luotiin, jotta koirat voisivat nauttia olostaan säässä kuin säässä. Tavoitteena on luoda kestäviä ja käytännöllisiä tuotteita, jotka sopivat jokaisen koiran ja omistajan elämään ja pysyvät käytössä vuosien ajan. Tuotteet on suunnattu erityisesti haastaviin ulkoilmaolosuhteisiin, mikä näkyy brändin kaikilla osa-alueilla niin viestinnässä kuin visuaalisessa ilmeessä.



A brand built on love
”Yhteistyömme Ahooyn kanssa alkoi vuosia sitten, kun tunnistimme tarpeen katsoa syvälle Hurtan ytimeen ja löytää sieltä olemisemme tarkoituksen ja merkityksemme kuluttajillemme. Ahooyn luovien ja vapaasti ajattelevien ihmisten porukka ymmärsi ja tuki murrosikään kompuroinutta koiraamme sen kiihkeässä identiteetin etsinnässä. He eivät kesyttäneet Hurttaa vaan hoitivat sen kuntoon, sytyttivät sen silmiin palon ja kannustivat matkaan. Matka on jatkunut, kovempaa kuin koskaan. Olemme siitä näille haltijakummeillemme hyvin kiitollisia.”
– Kati Rissanen, Brand Manager, Hurtta



Valokuvaus: Thomas Broumand, Petra Tiihonen

Sound superiority
Genelec Pro at Homen ansiosta, yrityksen uraauurtava tekniikka antaa taiteilijoille mahdollisuuden luoda ääntä, joka kuulostaa oikealta lähes missä tahansa kuunteluympäristössä. Siksi tästä piti kuulla ammattilaisten suulla, jotka ymmärtävät tilan merkityksen.
Julkaisukampanjamme ensimmäinen video dokumentoi Genelecin toimitusjohtajan Siamäk Naghianin horjumattoman uskon siihen, että kuka tahansa voi luoda ammattimaista ääntä kotona. Siamäkin jakamat ajatukset olivat käsikirjoittamattomia, mikä poikkeaa täysin siitä miten tavallisesti työskentelemme. Hänen ajatuksensa kuitenkin kertovat mielenkiintoisen tarinan Pro at Home -konseptin syntymisestä.
Siamäkin esipuhe on lanseerauskampanjan ensimmäinen video ja punainen lanka, joka nivoo yhteen loput videot Pro at Home -sarjasta. Pro at Home -videosarjassa on täynnä ammattilaisia, jotka ovat työskentelevät kotonaan Pro at Homen ansiosta.
Katso video YouTubesta:
Introducing Pro at Home with Genelec’s Siamäk Naghian
The meaningfulness of space
”The more I have been recently thinking about the concept of space the more it fascinates me and the more I see it connected to the essence of life. I believe what we are raising is super interesting for a human being. It is connected to every reason we live for. This could be also the seeds of marketing of this age: to help people to find their space. It is the reason why we live and what we do: the purpose of our journey as a human being. It fits perfectly to the philosophy of Genelec too.’”
– Siamäk Naghian, Genelec Managing Director






Tuotanto: Petra Tiihonen, Reino Hartikainen, Lauri Aapro,
Sonic identiteetti: Sixieme Son
Artistiyhteistyö: Nikke Osterback

Arktisen pääkaupungin lentopalloseura
Rovaniemeläisen lentopallon historia on kiistatta hieno ja tapahtumarikas. Menestys naisissa ja miehissä, vahva juniorituotanto sekä menestys niin kansainvälisillä kuin kotimaisilla kentillä on pohja, jolle on hyvä rakentaa paikallista lentopallokulttuuria. Napapiirin Palloketut ja Woman Volley istuivat yhdessä saman pöydän ääreen ja tekivät päätöksen yhdistää voimansa. Uusi seura tulisi kuitenkin tarvitsemaan nimen, logon ja brändin, joka ammentaa pitkästä historiasta, mutta on valmis katsomaan tulevaisuuteen.
Annoimme uudelle seuralle nimen Arctic Volley Rovaniemi. Vahva paikallinen identiteetti, kasvattava ja rehti arvomaailma sekä pitkät perinteet lyötiin brändiin sisään kuin pallo verkolta kenttään. Rakensimme brändin, josta koko Rovaniemen lentopalloperhe voi olla ylpeä.
”Käsittämätöntä, miten hienosti Ahooy Creative nappasi kiinni juuri siitä mitä me olimme ajatelleet, mutta emme ikinä olisi tajunneet sanoittaa sitä itse. Nyt meillä on upea logo, hieno nimi, käsittämättömän osuva ja historiaa kunnioittava tarina seuramme takana. Olemme äärimmäisen tyytyväisiä ja kiitollisia! Aivan priimaa tekemistä.”
– Mari Jolanki, Arctic Volleyn puheenjohtaja
Aika räjäyttää padot, ja yhdistää purot vuolaaksi virraksi
Vuosia sitten, pohjoisen karunkauniissa maisemassa, eli ja hengitti lentopallokulttuuri, joka oli vaikuttava ja värikäs kuin Lapin ruska. Vuosien varrella tuo kulttuuri ryöppysi pienten kylien välisistä otteluista, joissa verkko oli pelkkä naru navetan takana, aina valtakunnalliseen menestykseen asti, joka johti jopa Eurooppaan saakka. Se virtaus oli vastustamaton kuin Kemijoki tulviessaan. Nyt kuitenkin aapasuot ja taigametsät kaikuvat ainoastaan harvoin yksittäisistä onnistumisista ja satunnaisista tuuletuksista.
Siinä hetkessä tuli meidän aikamme. Tilaisuus yhdistää osittain pirstaloitunut seurakenttä ja palauttaa lentopallon saralla arvostus yhteishenkeä kohtaan. Me olemme valmiita huuhtomaan kultaa, ja kaivamaan takaisin sen lentopalloihmisten välisen rakkauden ja yhdessä tekemisen kulttuurin, jolla on ollut merkittävä rooli rovaniemeläisessä lentopallossa. Me kokosimme yhteen lentopalloperheen, joka ammentaa hienosta historiasta, mutta on valmis olemaan muutos, joka mullistaa lentopallon. Eikä ainoastaan rovaniemeläisen, vaan koko suomalaisen lentopallon.
Pohjoinen lentopallokenttä loistaa jälleen tuhannen revontulen voimalla.









Heittämällä Amerikkaan
Päätimme antaa Kurikan unelmalle ja projektille nimen, joka jättää tulkinnanvaraa, mutta kuitenkin sitoo itseensä kaiken olennaisen. Se on koko brändin punainen lanka, joka määrittää kaikki valinnat niin urheilun kuin henkilöbrändin parissa. Heittämällä Amerikkaan -slogan kertoo tavoitteen ja korostaa Kurikan vahvimman ominaisuuden, heittokäden, merkitystä tällä matkalla.
Brändimanuaali on kokonaisvaltainen paketti, joka tuo suuren yleisön tietoon Konsta Kurikan jo olemassa olevat vahvuudet. Henkilöbrändin rakentaminen on konkreettisesti auttanut yhteistyökumppaneiden haalimisessa ja tuntunut koko Kurikan tiimin mielestä omalta jutulta.


Ota kiinni, jos saat
”Visuaalinen ilme näyttää ammattimaiselta ja yhtenäiseltä, ja tarina on paljon helpompi sisäistää ja ostaa. Tästä ollaankin saatu jo uusilta yhteistyökumppaneilta ihan suoraa palautetta palaverien yhteydessä ja sitä kautta eurojen muodossa. Ahooy loi tällä prosessilla meidän onnistumisen edellytyksen selkeästi korkeammalle, kun mitä ne olivat ennen brändityötä.”
– Juho Vänskä, Konsta Kurikan manageri



