
Haaste
Miten fokusoida koko brändi uudelleen suuren liiketoimintamuutoksen jälkeen?
Näin me sen ratkaisimme
Kun aloitimme yhteistyön Voimatelin kanssa, oli heillä selkeä tavoite: kirkastaa Voimatelin tarina ja inspiroida sekä omaa tiimiä että ulkoisia sidosryhmiä. Vuonna 2024 Voimatel luopui sähköverkkoliiketoiminnastaan ja keskittyi dataverkkojen ja kriittisen digitaalisen infrastruktuurin varmistamiseen. Tämä muutos vaikutti laajasti niin sisäisiin prosesseihin kuin palvelutarjontaankin.
Muutoksen myötä tarvittiin strategista selkeyttä, yhtenäistä palvelumuotoilua ja uusi brändi-identiteetti. Brändin rooli oli keskeinen muutoksen viestimisessä, luottamuksen rakentamisessa ja myönteisen tunnepohjaisen yhteyden luomisessa sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Voimatel toimii pääasiassa Suomessa, mutta palvelee myös kansainvälisiä teleoperaattoriasiakkaita Virolaisen tytäryhtiönsä Boftelin kautta. Siksi teimme varhaisessa vaiheessa merkittävän linjauksen ja päätimme johtaa brändistrategiatyötä ensisijaisesti englanniksi. Vaikka kaksikielinen lähestymistapa tuntui aluksi monelle työssä mukana olleelle vieraalta, loi se avoimen ja yhteistyöhön kannustavan ilmapiirin, joka itse asiassa vahvisti lopputulosta. Kaksikielisyydellä varmistimme, että Voimatelin brändiperusta on aidosti suomalainen sekä kansainvälisesti relevantti.




Yhdessä kehitimme Voimatelille uuden brändistrategian ja -identiteetin, selkeytimme ydinviestit ja jäsensimme palvelutarjonnan. Tämän perustan päälle suunnittelimme ja rakensimme uuden verkkosivuston, joka heijastaa muutosta liiketoiminnassa. Lisäksi tuimme lanseerausvaihetta viestintäteemojen ja sosiaalisen median runkojen kehittämisellä, ja jatkamme markkinoinnin tukena sekä arjen viestinnässä että laajemmissa kampanjoissa.
Brändin julkaisun yhteydessä Voimatel kokosi noin 65 avainhenkilöä eri puolilta Suomea Kuopioon yhteiseen tilaisuuteen, jossa keskityttiin uuden liiketoimintastrategian esittelyyn. Meillä oli kunnia osallistua paneelikeskusteluun, jossa kerroimme brändiuudistuksen taustasta ja tuloksista. Päivä oli yksi inspiroivimmista lanseeraustilaisuuksista, joissa olemme koskaan saaneet olla mukana – tilaisuus vietiin läpi sopivan rennosti, hieman kömpelöllä mutta täydellisellä suomi-englanti -sekoituksella.




Tänä päivänä Voimatel viestii arjessaan pääosin suomeksi, mutta brändin perusta ja ydinviestit on rakennettu myös englanniksi. Yhteinen slogan ”The Power of Connection” mahdollistaa sujuvan ja vaikuttavan viestinnän kansainvälisissä ympäristöissä. Uusi brändi kunnioittaa Voimatelin perinteitä ja samalla varmistaa, että yritys on valmis tulevaisuuden haasteisiin – suunnittelemaan, rakentamaan ja ylläpitämään verkkoja, joiden tärkein tehtävä on yhdistää.
www.voimatel.fi
Tämä teksti löytyy myös englanninkielellä, read this text in english.


Siistiä!
Kun tehtävänä on pitää tienoot puhtaina 15 kunnan alueella sekä jakaa tietoutta ja auttaa 215 000 asukasta toimimaan paremmin ympäristön hyväksi, puhutaan siisteistä hommista. Meillä on ollut suuri kunnia työskennellä yhdessä Jätekukon kanssa jo vuosia.
Vuosien varrella olemme yhdessä Jätekukon kanssa viilanneet verkkosivuston ilmettä selkeillä grafiikoilla, joita on hyödynnetty viestinnässä muutenkin. Toteutamme erilaisia kylttejä Jätekukon lukuisille jäteasemille, suunnittelemme ilmoituksia, autoteippauksia ja lakisääteisiin uudistuksiin perustuvia ohjeistoja, jäteastiatarroja sekä muita tuotannollisia tarpeita. Näin homma pysyy siistinä!




Biottajat-kampanja
Kampanjoimalla Jätekukko jakaa tietoutta esimerkiksi lakimuutoksista. Hyvä esimerkki on erityisesti omakotiasujiin vaikuttanut jätelain uudistus vuonna 2024. Biottajat-kampanjassa laitoimme haisemaan ihan kunnolla ja siivitimme Jätekukon Biottajat-kiertueelle hyväntuulisen kampanjan avulla.




“Ahooyn kanssa on aina ollut todella helppo ja mukava tehdä yhteistyötä, oli kyse sitten pienistä tai isoista projekteista! Arvostamme visuaalisen suunnittelun kekseliäisyyttä, joustavaa yhteistyötä ja kykyä ymmärtää meidän tarpeet. Yhteistyö on ollut kaikin puolin siistiä!”
– Tuula Kahelin
viestintäsuunnittelija, Jätekukko

Puhtaasti siistimpää autoilua
Liiketoimintastrategiansa kirkastuksen jälkeen Kliini Autokäsittely halusi terävöittää myös yrityksen brändi-ilmeen sekä viestinnän vastaamaan uusia suuntaviivoja.
Aiemmin Autopuhdistus Karppanen -nimellä tunnettu Kliini lähtikin rohkeasti kanssamme toteuttamaan visiotaan. Seuraavat kuukaudet teimme yhdessä hartiavoimin hommia: brändiuudistus nimeä myöten, uuden brändin lanseerauskampanja sekä esitteiden, pesupassien ynnä muiden tarpeellisten tuotantojen päivitys uudelle brändille.
Nyt Kliinillä on uusi nimi, joka jää helposti mieleen sekä brändi, jonka yleisö tunnistaa. Uusi brändi antaa selkeät raamit, joiden avulla markkinointia ja viestintää on helpompaa tehdä järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti. Uusi brändi huomioi entiseen tapaan autoliike-asiakkaat, sekä tulevaisuutta ajatellen selkeästi myös kuluttajat.





“Yhteistyö Ahooyn kanssa oli monella tapaa antoisaa ja opettavaista. Ahooyn porukka koostui rautaisista ammattilaisista ja jo alusta asti oli selvää, että brändiuudistus oli osaavissa ja luotettavissa käsissä. Teimme kuukausien ajan tiivistä ja huolellista yhteistyötä, ja kaikki toiveemme otettiin hyvin huomioon. Osallistimme uuden nimen valintaan myös sadat kanta-asiakkaamme, joiden selkeä enemmisto äänesti Kliinin parhaimmaksi nimeksi uudelle brändille.
Olimme varautuneet siihen, että vuosikymmeniä toimineen yrityksen brändin muutos voi herättää myös kielteistä vastaanottoa, mutta olemmekin saaneet poikkeuksetta positiivista palautetta uudesta brändistämme. Brändiämme on kuvailtu raikkaaksi, helposti lähestyttäväksi ja sellaiseksi, joka erottuu perinteisistä autoalan toimijoista, ollen kuitenkin samalla selkeä ja kuvaava.
Emme voisi olla tyytyväisempiä lopputulokseen ja siitä olemme erittäin kiitollisia Ahooylle!”
Vilma Immonen
Viestintä- ja markkinointivastaava
Kliini Autokäsittely




“Yhteistyö Ahooyn kanssa oli monella tapaa antoisaa ja opettavaista. Ahooyn porukka koostui rautaisista ammattilaisista ja jo alusta asti oli selvää, että brändiuudistus oli osaavissa ja luotettavissa käsissä.”
Vilma Immonen
Viestintä- ja markkinointivastaava, Kliini Autokäsittely



Kampanja, jossa laitoimme kaiken muusiksi
Kruunu Herkku kokkaa valmista ruokaa niin koteihin kuin ruoka-alan ammattilaisille. Meidän puoleemme Kruunu Herkku kääntyi, koska heillä on tavoitteena kasvattaa tunnettuutta ja brändimielikuvaa sekä kuluttaja- että Food Service -sektorilla.
Jo 25 vuotta toimineen yrityksen ympärillä korostuu laatu, helppous ja luotettava kumppanuus. Jotta näistä asioista päästään keskustelemaan, tulee ensin kiinnittää asiakkaiden huomio. Ja siinä hommassa kampanjointi on erinomainen työkalu.
Ihminen innostuu yleensä ensin enemmän tuotteesta kuin itse yrityksestä. Siksi Saarioisella on maksalaatikko, Valiolla Aura-juusto ja Atrialla hiillosmakkara. Halusimme, että jatkossa perunamuusi yhdistetään Kruunu Herkkuun. Se on yksi yrityksen rakastetuista kärkituotteista ja saavuttanut jo hyvän maineen molemmissa kohderyhmissä.
Perunamuusi poskella suunnitellussa kampanjassa fiilistelemme ja herätämme huomiota väitetysti Suomen parhaan perunamuusin ympärillä. Kysymysten ja väitteiden ympärillä muusi esitellään visuaalisesti leikkisällä tavalla.



Monet nykypäivän ilmiöt syntyvät tylsäksi koetuista arkisista asioista. Parhaimmillaan ne voivat nousta kulttiasemaan. Siksi monimuotoisuus kanavavalinnoissa ja rohkeat ulostulot tukevat kampanjan leviämistä.
Herättelevät viestit ja kampanjalle toteutettu persoonallinen ilme ja kuvamaailma kertovat perunan tarinaa mieleenpainuvalla tavalla. Kuvaukset järjestimme yhdessä Huhu Digitalin kanssa.




“Ahooyn kanssa on ollut helppo työskennellä yhteistyön alusta saakka. He ymmärsivät meidän tarpeet tulevaisuuden tavoitteiden suhteen, ja tällä muusikampanjalla saivat myös meidät vapautumaan vanhanaikaisuudesta ja heräämään uusiin ajatuksiin. Hieno kampanja, johon olemme tyytyväisiä ja ylpeydellä pukeudumme muusipaitoihin.”
Niina Nikulainen
Myynti- ja markkinointijohtaja, Kruunu Herkku
Muusikampanjan keskipiste on kampanjasivu, jonne voi tuottaa uutta sisältöä myös jatkossa. Näin kampanja on helppo nostaa esiin aina uudelleen, jolloin se on Kruunu Herkulle kestävä työkalu markkinointiin.
Oispa muusia! Sitä väitetysti Suomen parasta perunamuusia löytyy osoitteesta perunamuusi.fi






Työ alkaa vaatteista
Dimexin verkkosivuston uudistuksessa haettiin kattavaa tuote-esittelyä sekä mielikuvaa kansainvälisestä brändistä. Nyt verkkosivusto toimii digitaalisena tuotteiden esittelykanavana, jossa brändin visuaalisuus näkyy ja ostamista sujuvoittaa mahdollisuus luoda oma tuotelista.
Lisäksi olemme tehneet Dimexille erilaisia kampanjoita, joilla yleisöä on herätelty vierailemaan uudella sivustolla. Brändäävän digikampanjan avulla Dimex levittää sanomaa kotimaisesta, kovimpiin olosuhteisiin luoduista ja kestävistä työvaatteista. Taktisella somekampanjalla taas esitellään eri sesonkien uutuustuotteita.
Autoimme myös päivittämään myyntikuvaston sekä muita markkinoinnin tarpeellisia tuotantoja uudelle brändin mukaiselle ilmeelle.









Romusta puhtainta metallia
Metalliteollisuus on kierrättänyt raaka-ainetta jo kauan ennen kuin kiertotalousajattelu on syntynyt. Silti ala hakee yhä arvostusta, niin suuren yleisön kuin päättäjien keskuudessa. Romuun ja jätteeseen liittyvät assosiaatiot ovat tyypillisesti negatiivisia, eikä toimialaan ole totuttu yhdistämään huolenpitoa ympäristövastuusta, hiilijalanjäljestä tai kiertotaloudesta.
Siksi Kajaanin Romun kaksi vuotta sitten toteutetussa brändiuudistuksessa haettiin koko toimialan mielikuvien muutosta. Tavoitteena oli siirtää mielikuvat vanhoillisesta romupihatoiminnasta modernien tuotanto- ja käsittelylaitosten sarjaan.
Muutos vaatii aktiivista, valaisevaa ja myönteistä viestintää. Uudessa brändissä myönteisyys ja vahva usko parempaan on sisäänkirjoitettu yrityksen DNA:han. Napakan myönteiset kärkiviestit avaavat Kajaanin Romun olemassaolon syitä, jotta metalliteollisuudesta tulisi energiatehokkaampaa ja kulutusyhteiskunnassa käyttämättömäksi jäänyt raaka-aine saataisiin jatkojalostettua ja uudelleenkäytettyä.



Uudistimme myös Kajaanin Romun visuaalisen ilmeen. Suunnittelussa pyörittelimme ajatusta romuun liittyvistä kontrasteista. Romu nähdään usein arvottomana roskana, vaikka erityisesti metalliromu edustaa todellisuudessa arvokasta raaka-ainetta. Tätä ajatusta on syötetty ilmeen kuvamaailmaan, jossa ruma ja raju esitellään kauniisti ja elegantisti asetelmallisissa valokuvissa.
Muilta osin ilme nojaa pohjoismaiseen yksinkertaisuuteen ja voimakkaisiin väripintoihin. Yrityksen aiempaa KR-monogrammilogoa päivitettiin ja nyt se kuvastaa edeltäjänsä lailla sujuvaa prosessia sekä ryhdikästä tekemistä.
Valokuvat: Petra Kuha



“Yhteistyö Ahooyn kanssa on auttanut minua katsomaan meidän liiketoimintaa ja tekemistä uusista näkökulmista. Ymmärrän paremmin yhtiön yhteiskunnallista roolia. Olemme saavuttaneet yhdessä asetetut tavoitteet ja kehitetty koko toimialan imagoa. Olemme parantaneet yhteisön tietoisuutta luonnonvarojen turhan käytön minimoimisen merkityksestä sekä metallinkierrätyksen roolista ilmastopäästöjen vähentäjänä.”
Niko Nyyssönen
operatiivinen johtaja, Kajaanin Romu



Brändiuudistus heräsi näyttävästi eloon uudella verkkosivustolla, joka paransi Kajaanin Romun näkyvyyttä ja toimii paitsi yrityksen kotipesänä myös brändimielikuvan vahvistajana. Laadukas verkkosivusto onkin mainio investointi liiketoiminnan kasvuun. Jos sinusta tuntuu, että verkkosivuston uudistaminen auttaisi brändiäsi loistamaan, kannattaa lukea lisää täältä.





Jotta yksikään hyvä työ ei jää tekemättä
Osuma Henkilöstöpalvelut on syntynyt näkemyksestä, että työelämän on aika uudistua. Yrityksessä nähtiin, että vanhat tavat eivät palvele enää yrityksiä eikä osaajia.
Tarvittiin uuden ajan henkilöstöpalvelu, joka kehittää, kouluttaa ja kiihdyttää työyhteisöjä, joissa vallitsee vahva tekemisen meininki ja onnistumisen tahto. Yrityksille ja johtajille Osuma lupaa luoda osaamispääomasta kestävän menestystekijän, yhdistää oikea osaaja ja hyvä työ ja vapauttaa tekijöissä oleva potentiaali. Osuma puhuttelee erityisesti sellaisia osaajia, jotka toivovat työelämältä sekä yksilöllistä huomioimista ja kunnioittamista, että vakautta uraan ja arkeen.
Osuma on henkilöstöpalvelun edelläkävijä Suomessa ja on perustamisvuodestaan 2016 lähtien kasvanut jatkuvasti ollen nykyään Itä-Suomessa alan suurin toimija. Osaajapääoman strategisena hallinta- ja kehittämiskumppanina yritys tarjoaa laajaa asiantuntijapalvelua henkilöstön hankintaan ja kehittämiseen sekä rekrytointi- ja työelämäkoulutuksia, suorarekrytointia ja erilaisia arviointipalveluja. Osuma työllistää kuukausittain n. 750 ammattilaista.

Työelämän pitää uudistua – niin piti Osumankin
Jatkoimme vuonna 2016 aloitettua työtä ja yhteistä matkaa Osuma Henkilöstöpalveluiden kanssa. Uusi aika ja isommat tavoitteet tarkoittivat, että yritykselle päätettiin kirjoittaa brändistrategia sekä uudet kärkiviestit. Uudistimme myös verkkopalvelun ja digimarkkinoinnin.
Osuman vahvimmaksi viestiksi valikoitui puhutteleva ja tunteisiin vetoava slogan “Suoraan sydämeen”.
Tunteen lisäksi brändiin oli puhallettava eloa. Osuma on erittäin monipuolisesti esillä oleva yritys ja koska valtaosa näkyvyydestä tapahtuu digitaalisilla pinnoilla, oli perusteltua luoda brändille tunnistettava liikekieli. Nyt Osuma erottuu aina laadukkaasti, eikä pyörää tarvitse jokaisen videototeutuksen kohdalla keksiä uudelleen. Yrityksellä on valmis sapluuna ja laaja animaatiokirjasto valmiina.
Osuman verkkonäkyvyyden oli myös aika uusiutua. Verkkosivut uudistettiin käyttökokemus ja tavoittavuus edellä. Sivujen tuli palvella paremmin sekä työnhakijaa, että -antajaa. Samalla uudistettiin digimarkkinointi. Vaikka hakusanamainonnan voidaan nykyään ajatella olevan osa yrityksen perus saavutettavuutta, sillä rakennetaan merkittävää kilpailuetua oikein tehtynä. Päätimme pureutua pintaa syvemmälle analytiikkaan sekä konversiodataan ja uudistimme jatkuvan mainonnan mallin.
Tuloksia Osumalla päästiin niittämään heti. Sivuston kautta tullut hakijamäärä on lähtenyt välittömästi kasvuun ja konversioprosentti on kasvanut yli 16 %. Kasvun myötä myös laatu on parantunut huomattavasti. Mitattaessa kuinka paljon onnistuneesta konversiosta, eli sivuilta jätetystä hakemuksesta, on pitänyt maksaa digimarkkinoinnissa, on hinta laskenut 27%.
Tämä työ lähti sydämestä ja osuu suoraan sydämiin.




“Hyvä markkinointi on aina yhtä aikaa strategista ja operatiivista. Lyhyttä ja pitkää peliä. Haluamme, että markkinoinnin kumppani tuntee meidät ja pystyy palvelemaan läpi koko markkinoinnin vastuualueen. Siksi yhteistyön on oltava läheistä. Pidän Ahooy Creativen tyylistä sekä tahdosta ja taidosta kuunnella. Brändiuudistuksen suunnittelu ja julkaisu on sujunut sulavasti ja tuloksia on alkanut näkyä heti.”
– Ville Auvinen, Osuma Henkilöstöpalvelu Oy, toimitusjohtaja.




Genelec – Music is my muse
Genelec on täysin suomalainen ja yksi maailman johtavia ja palkituimpia ammattimaiseen äänentarkkailuun ja -kuunteluun tarkoitettujen studiomonitorien ja aktiivikaiuttimien valmistajia. Geneleciin luottavat tunnetuimmat studiot, artistit ja AV-alan ammattilaiset ympäri maailmaa. Yhtiön filosofiaan kuuluu äärimmäisen puhtaan äänen toistaminen juuri sellaisena, kuin se on alkuperäisesti tarkoitettu.
Samalla, kun yrityksessä sen jokainen ihminen suhtautuu äänen maailmaan tieteellisellä ja insinöörimäisellä ikuisen parantamisen otteella, Genelecin tuotteista on muodostunut monien luovien alojen ammattilaisten suosikkeja.
Genelec halusi kertoa maailmalle juuri tästä yhteistyöstä ja esitellä G- ja F-sarjan kaiuttimia erottuvalla tavalla. Tehtävämme oli luoda markkinointia varten luova konsepti, jota pystyttäisiin tarvittaessa soveltamaan monien eri luovien alojen esittelyyn. Halusimme kertoa tarinan, kuinka musiikki voi viedä ihmisen toisiin maailmoihin ja toimia lopulta muusana uuden luomisessa.



Genelec oli aikaisemmin tehnyt yhteistyötä yhden Suomen lupaavimman nuoren balettitanssijan, Atte Kilpisen, kanssa. Ja jo lyhyt keskustelu Aten kanssa vakuutti, että hän on oikea henkilö kertomaan tarina, jossa musiikki ja tanssi elävät toisistaan.
Tuotimme Genelecille yhteistyössä Nobrainer Filmsin ja kuvaaja Petra Kuhan kanssa vahvan visuaalisen kuvamaailman kampanjaa varten. Säveltäjäksi ja äänisuunnittelijaksi valitsimme Studio Badmaman Simo Orpanan. Tuotimme kampanjamateriaalit englanniksi ja suomeksi sekä video- ja still-formaatteihin.

Esiintyjä: Atte Kilpinen, tanssija, Suomen kansallisbaletti
Video: Nobrainer Films
Musiikki: Studio Badmama
Valokuvat: Petra Kuha

On the path to sustainability
Hurtta on rakastettu koiran vaatteiden ja tarvikkeiden brändi, joka nauttii suurta suosiota Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Suosio tuo mukanaan myös merkittävän vastuun varmistaa kestävät toimintatavat kaikessa sen toiminnassa.
Yhteistyössä Hurtan kanssa kehitimme konseptin, joka auttoi heitä viestimään kunnianhimoiset tavoitteet maailmalle ja sanoittamaan keinot, joiden avulla siirytään entistäkin kestävämpiin toimintamalleihin. Avullamme Hurtta pystyy viestimään tehokkaasti ja vakuuttavasti sitoutumisestaan kestävään kehitykseen. Videon avulla saavutimme laajemman yleisön ja vahvistimme brändin mainetta vastuullisena toimijana sekä ylipäätään koirien vaatteiden markkinassa.
Katso alta video, joka tiivistää esimerkillisesti Hurtan tavoitteet ja näyttää kaiken sen brändille ominaisella tyylillä.

Liitoksissa elämään
Itä-Suomen LVI-Palvelun brändi painaa sukka putkella ihmisten pariin. Helposti lähestyttävä ja kiinni elämässä oleva brändi on selkeä kokonaisuus, joka on liitoksissa elämään ja rakennusten hyvään tulevaisuuteen.
Brändi on ihmisläheinen, minkä lisäksi se on selkeä ja leikkisä, koska riemu saa revetä, mutta putket eivät. ISLVI on niin ammattilaisena kuin brändiltään ennen kaikkea kumppani, jonka kanssa hommat menevät putkeen. Helposti lähestyttävä, mutta näyttävä brändi ymmärtää asiakkaitaan ja tekee putkiremontista hyvän uutisen.









