Siirry sisältöön

Voiko uuden ajan työ luvata osaajalle sekä yksilöllisyyttä että vakautta?

Kysymys laukaisi liikkeelle Osuma Henkilöstöpalveluiden brändikehityksen. Taustalla on syvällinen ymmärrys työelämän merkittävästä muutosliikkeestä. Yhä usemmin, erityisesti nuoremman sukupolven kohdalla, työnhakija ei halua mieltää työpaikkaansa loppusijoituspaikkana. Pikavilkaisulla näyttäisikin, että trendinä on ihannoida juurettomuutta ja täydellistä vapautta. Kyse ei kuitenkaan ole siitä.

Hyvä brändin rakentaminen lähtee aina liikkeelle humaanin ongelman ymmärtämisestä. Siis ihmisen kokoisen ja näköisen unelman, pelon, haaveen, ongelman tai tarpeen ymmärtämisestä. Osuma puhuttelee erityisesti sellaisia ihmisiä, jotka toivovat työelämältä sekä yksilöllistä huomioimista ja kunnioittamista, että vakautta uraan ja arkeen. Varmuutta siitä, että työtä on myös jatkossa tarjolla. Huomisen osaaja etsii myös turvaa ja uskottavuutta.

Osuman näkemyksen mukaan vanhanajan henkilöstövuokraus on ollutta ja mennyttä. Vaikka työtä tarjoavat yritykset kaipaavat yhä kysyntä- ja sesonkijoustoa työvoimassa, jokainen työnantaja toivoo, että työntekijä kokisi kuuluvansa yhteisöön ja tuntisi itsensä kyvykkääksi ja tärkeäksi. HR-osaaminen ja työnantajamielikuva ovat tänään työnantajalle tärkeämpiä kuin koskaan. Kaikkien tavoite on lopulta win-win. Eli että työntekijä löytää itselleen juuri oikean uran ja työnantaja juuri oikean tekijän. Todellisen osuman.

Tarvittiin punainen pelikirja

Näistä lähtökohdista syntyi syvällisempi ymmärrys, miksi työmarkkinoiden on aika uudistua. Arvomaailman muutokset ovat keskeisiä draivereita kohti parempaa työtä ja työelämää. Osuma on päättänyt olla osa myönteistä muutosta ja se pitää kertoa maailmalle. Yrityksen kasvustrategia loi tarpeen syventää Osuman brändin sanomaa. Aloitimme yhteistyössä brändin strategian – Osuman punaisen pelikirjan – kirjoittamisen. Syntyi lupaus “Jotta yksikään hyvä työ ei jää tekemättä.”

“Pidän Ahooy Creativen tyylistä. Kun yhteistyössä vallitsee luottamus, asioista uskalletaan aidosti keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. Kuuntelemisen tahtoa ja taitoa arvostan erityisesti. Markkinoinnin kumppanin tehtävä ei ole tyrkyttää milloin mitäkin projektia tai ideaa tilattavaksi. Koin, että Ahooy lähtee liikkeelle aivan eri lähtökohdista. Tässä pitkä yhteinen historia oli valtava etu.” kuvailee yhteistyötä Osuman perustaja Ville Auvinen.

Tietämättämme valitsimme tuon pelikirjan värin jo vuonna 2016, kun Osuma Henkilöstöpalvelut näki päivänvalon ja tuore yrittäjä tarvitsi laadukkaan ja erottuvan ilmeen ja verkkosivut. Sijoitus huolella suunniteltuun ilmeeseen ja verkkosivuihin on sittemmin maksanut itsensä takaisin monin verroin. Tänä päivänä Osuma on yksi Itä-Suomen suurimpia työllistäjiä. Sama vuonna 2016 luotu ilme on yhä tuore, vahva ja tunnistettava. Vaikka brändin haluttiin nyt kehittyvän, oli kaikkien osapuolten helppo todeta, että Osumalle on syntynyt vuosien saatossa niin paljon arvoa brändin ympärille, että uusi tekeminen on rakennuttava entisen päälle.

“Yhtiön markkinointistrategia ja brändi olivat useita vuosia sitten tehdyt. Pieniä liftejä oli tehty matkan varrella, mutta nyt oli aika tuoda ne tähän hetkeen”, toteaa Osuman operatiivinen johtaja (COO) Erkka Sarnola.

“Aikaisemmin Osuman brändi oli rakennettu enemmän paikalliseksi. Brändiuudistuksen myötä Osuma on nyt sopiva kaikkialle, eli voimme toteuttaa strategiaamme muille paikkakunnille laajenemiseen. Myös brändi-ilme, viestinnän kärkiteemat ja tone of voice tuli uudistaa.”, jatkaa Erkka.

Viestit, visut ja verkko uudistuivat

Osuman vahvimmaksi viestiksi valikoitui puhutteleva ja tunteisiin vetoava slogan “Suoraan sydämeen.” Ehkäpä brändi on nimensä perässä nuo sanat hiljaa lausunut aina. Miksi emme niitä sanoisi ihan ääneen? Sitä paitsi, oikean työn tulisi aina olla osuma suoraan sydämeen.

Tunteen lisäksi brändiin oli puhallettava eloa. Osuma on erittäin monipuolisesti esillä oleva yritys ja koska valtaosa näkyvyydestä tapahtuu digitaalisilla pinnoilla, oli perusteltua luoda brändille liikekieli. Nyt Osuma erottuu laadukkaasti ja tunnistettavasti aina. Eikä pyörää tarvitse jokaisen videototeutuksen kohdalla keksiä uudelleen. Nyt yrityksellä on valmis sapluuna ja laaja animaatiokirjasto valmiina.

Osuman verkkonäkyvyyden oli myös aika uusiutua. Verkkosivut uudistettiin käyttökokemus ja tavoittavuus edellä. Sivujen tuli palvella paremmin sekä työnhakijaa, että -antajaa. Samalla uudistettiin digimarkkinointi. Vaikka hakusanamainonnan voidaan nykyään ajatella olevan osa yrityksen perus saavutettavuutta, sillä saavutetaan merkittävää kilpailuetua oikein tehtynä. Päätimme pureutua pintaa syvemmälle analytiikkaan sekä konversiodataan ja uudistimme jatkuvan mainonnan mallin.

“Jo lyhyellä aikavälillä hakemusmäärät ovat kasvaneet, liikenteen laatu on parempaa, ja mainontaan käytetty euromäärä on saatu tuottamaan huomattavasti paremmin”, kertoo Erkka.

Sivuston kautta tullut hakijamäärä on lähtenyt välittömästi kasvuun ja konversioprosentti on kasvanut yli 16 %. Kasvun myötä myös laatu on parantunut huomattavasti. Mitattaessa kuinka paljon onnistuneesta konversiosta, eli sivuilta jätetystä hakemuksesta, on pitänyt maksaa digimarkkinoinnissa, on hinta laskenut 27%. Laatumittari tunnetaan digimarkkinoinnissa termillä CPL (cost per lead).

“Osuman brändi ja viesti puhuttelee kohderyhmiämme nyt oikealla tavalla. Sivuston trafiikki ja hakijamäärät ovat kasvaneet uudistusten myötä. Kokonaisuudessaan pystymme nyt selkeästi erottumaan kilpailijoistamme.” Erkka kuvailee työn vaikutuksia.

“Hyvä markkinointi on aina yhtä aikaa strategista ja operatiivista. Lyhyttä ja pitkää peliä. Haluamme, että markkinoinnin kumppani tuntee meidät ja pystyy palvelemaan läpi koko markkinoinnin vastuualueen. Siksi yhteistyön on oltava läheistä.” tiivistää Ville Auvinen näkemyksiään.

Erkka kiteyttää Ahooyn kanssa työskentelyn näin: “Yhteistyö Ahooyn tiimien kanssa on toiminut hyvin (luova tiimi, digi- ja web-tiimi, myynti). Voimme luottaa ammattiosaamiseen ja saamme hyviä kehitysideoita sekä konkreettisia toimenpiteitä liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi.”

“Uskallan luvata, että tulemme syventämään yhteistyötä entisestään Ahooy Creativen kanssa.” lupaa Ville.

Sopisiko Osuman kaltainen brändiuudistus sinun yrityksellesi?

Usein yrityksen toiminta, osaaminen ja tuotteet ovat ehtineet edelle sen näkyvää brändiä ja viestintää. Ulkoa katsoessa toiminnasta ja sen tasosta voi syntyä väärä kuva. Potentiaalia olisi paljon enempään, mutta se jää lunastamatta. Toisinaan yrityksessä on käynnissä strategiamuutos, josta pitäisi pystyä viestimään sekä sisään että ulos. Nämä on yleisiä tilanteita, joihin brändin rakentajan työkalupakki on verraton apu. Ota yhteyttä meihin. Saat käyttöösi erittäin laaja-alaisen osaamisen ja kokemuksen omaavan brändi- ja markkinointiviestintätiimin.

– Tatu Ahonen, luova johtaja

Osuma on henkilöstöpalvelun edelläkävijä Suomessa. Osaajapääoman strategisena hallinta- ja kehittämiskumppanina yritys tarjoaa laajaa asiantuntijapalvelua henkilöstön hankintaan ja kehittämiseen sekä rekrytointi- ja työelämäkoulutuksia, suorarekrytointia ja erilaisia arviointipalveluja. Osuma työllistää kuukausittain n. 750 ammattilaista, ja perustamisvuodestaan 2016 lähtien yritys on kasvanut jatkuvasti ollen nykyään Itä-Suomessa alan suurin toimija.

Katso lisää www.ohp.fi