Siirry sisältöön

Metaverse for dummies – eli niille, joita kiinnostaa ajoissa

Metaverse on immersiivinen, virtuaalinen ja kolmiulotteinen lohkoketjuihin perustuva kohtaamismaailma, jossa käyttäjät vuorovaikuttavat ympäristöön sekä toisiinsa.

Rehellisesti sanottuna suhina vaan kuuluu, kun hienot sanat menevät vauhdilla yli hilseen. Kuitenkin muuan Zuckerbergin Mark on sitä mieltä, että metaverse on “second best thing to teleportation”. Eli mikä homma?

Pyrimme nyt selittämään koko metaversumin “for dummies” -hengessä, vaikkakin asiasta jo nyt kiinnostunut ihminen ei todellakaan ole tohelo, vaan fiksusti liikkeellä jo nyt kun muutos on alkanut. Ja muutos todellakin on alkanut, isot yritykset kehittävät metaversumia uskomattoman suurilla summilla ja niin kuin meidän koodari-Allu sanoisi: kehitys kehittyy.

Metaversen odotetaan mullistavan digitaalinen kokemus ja yhdistävän eri teknologiota, kuten AR-, VR-, AI-, IoT- ja lohkoketjuteknologiat. Näiden teknologioiden yhdistämisestä käytetään usein termiä web 3.0.

Metaverse on siis termi, joka viittaa virtuaaliseen todellisuuteen tai simuloituun universumiin, jossa ihmiset voivat vuorovaikuttaa ja kokea tapahtumia ja tilanteita toistensa kanssa verkossa. Se on kuin virtuaalinen maailma, jossa voi esimerkiksi pelata pelejä, kohdata muita ihmisiä ja liikkua eri paikoissa. Metaverse ei ole vain yksi tietty paikka, vaan se koostuu useista erilaisista virtuaalisista ympäristöistä ja kokemuksista.

Metaversen ero nykyisiin verkossa oleviin palveluihin, kuten sosiaaliseen mediaan, verkkopeleihin ja virtuaalitodellisuuteen, on se, että metaversessa kaikki nämä erilaiset toiminnot ja palvelut ovat integroitu eli sulautettu yhteen. Ne muodostavat yhtenäisen virtuaalimaailman, jossa käyttäjät voivat liikkua ja vuorovaikuttaa toistensa kanssa. Joten kohta meillä on elettävänä oikea elämä ja siihen päälle vielä virtuaalielämä.

Ei sittenkään ihan uusi juttu

Termi metaverse mainittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1992, kirjassa nimeltä Snow Crash, eli periaatteessahan tämä juttu on internet-aikana vanha kuin taivas. Kirjan kirjoittaja oli Neal Stephenson, joka yhdisti sanat meta ja universe – tavalla, joka toimii edelleen.

Useimmat meistä ovat itse asiassa käyttäneet metaversen kaltaisia virtuaalimaailmoja. Habbo Hotel, Second Life ja World of Warcraft ovat varsinkin suosionsa huipulla olleet erinomaisia esimerkkejä maailmoista, jotka eivät ole fyysisesti olemassa, mutta tarjoavat mahdollisuuden vuorovaikuttaa ja saada elämyksiä virtuaalisessa maailmassa, juuri sellaisena hahmona kuin itse haluat.

Jo edellä mainituissa esimerkkimaailmoissa oli mahdollista omistaa aineetonta omaisuutta, eli jotain mitä voit käyttää ainoastaan virtuaalisesti. Tämä on myös yksi vähemmän hyödynnetty kuluttajakaupan asiakassegmentti. Fyysiset tuotteet, kuten esimerkiksi vaatteet, kengät ja korut voi nykyään ostaa omakseen myös virtuaalimaailmassa, jossa ihminen saa pukea ne hahmolleen.

Virtuaalisista tuotteista puhuttaessa käytetään termiä digitaalinen omaisuus tai NFT eli Non-Fungible Token. NFT:t voivat sisältää mitä tahansa digitaalista sisältöä, kuten kuvia, videoita, ääniteoksia tai pelitilastoja, ja niitä voi käyttää esimerkiksi sertifikaattina tietystä digitaalisesta omaisuudesta tai ne voivat olla esimerkiksi keräilyesineitä.

Kun jotain uutta syntyy, syntyy myös uutta liiketoimintaa

Jotta kaikki uudet palvelut voivat pyöriä ja pysyä hengissä, tarvitaan toimintojen ympärille myös liiketoimintaa. Metaversessä tullaan hyvin todennäköisesti lähiaikoina näkemään enenevissä määrin markkinointitekoja esimerkiksi peli-, verkkokauppa- sekä tapahtumatoimijoilta.

Kun metaversen potentiaalin avaa lukuina, ymmärtää miten suuresta asiasta on kyse. Vuonna 2020 metaversen markkinakoko oli MarketsandMarketsin tekemän tutkimuksen mukaan 3,7 miljardia dollaria. Vuonna 2025 markkinakoon on arvioitu olevan noin 21 miljardia dollaria. Ja vuonna 2030 Goldman Sachs on arvioinut sen olevan jopa 1 biljoonaa, eli tuhat miljardia, eli 1 000 000 000 000 dollaria.

Siinäpä vasta nollia, joiden takia metaverseen kannattaa hypätä mieluummin ajoissa kuin myöhässä. Virtuaaliseen maailmaan ei kuitenkaan tarvitse lähteä kuin digitaalinen hauki bitti-kaislikosta, koska kehitykselle on myös hidasteita.

Muun muassa virtuaalilaitteiden, kuten lasien ja pukujen hinnat ovat korkeat eikä maailmalla vallitseva komponenttipula lupaa ainakaan tällä hetkellä nopeaa hintojen laskua. Ja vaikka hinnat laskisivat, on laitteiden käytettävyys edelleen melko kankeaa.

Lisäksi maailmojen yhdistäminen ja yhtenäisen metaversekokemuksen toteuttaminen on vielä pitkässä kuusessa. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että seuraavan 5–10 vuoden aikana päästään pisteeseen, jossa metaversessä on mahdollista opiskella, matkailla ja kohdata ihmisiä tavoilla, jotka eivät ole aiemmin olleet mahdollisia. On nimittäin hieman eri asia oppia ja lukea oppikirjasta, että dinosaurukset olivat kasvissyöjiä, kuin olla itse läsnä virtuaalimaailmassa, jossa brachiosaurus safkaa viidakossa havupuiden latvoja ja ympäristö on jäljitelty sen mukaan miltä maailma näytti 230 miljoonaa vuotta sitten.

Vaikuttaa, vaikuttaa – mutta mihin?

Metaverse vaikuttaa tulevaisuudessa yhä enemmän yritysten markkinointiin ja sillä on suuri vaikutus koko markkinointialaan. Metaversen avulla yritykset voivat luoda uudenlaisia ja immersiivisiä markkinointikokemuksia, jotka tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden tutustua tuotteisiin ja palveluihin uudella tavalla.

Immersiivinen kokemus muuten tarkoittaa tilannetta tai ympäristöä, jossa henkilö on täysin keskittynyt ja uppoutunut hetkeen. Se antaa henkilölle tunteen, että hän on osa tapahtumaa tai ympäristöä, vaikka ei olisikaan fyysisesti läsnä itse tilanteessa.

Metaversen myötä yritysten käytössä on uusia markkinointikanavia, joissa mainontaa on entistäkin helpompi kohdentaa. Samalla myös tuotantotarpeet kasvavat, kun virtuaaliset tapahtumat, yrityksen julkisivut ja näkyvyys ynnä muut metakampanjat sekä tuote-esittelyt, -asettelut ja -testit viedään osaksi metaversen tarjoamaa kokemusta.

Tällä hetkellä on paljon asioita, joita voimme vain arvailla metaverseen liittyen. Kuitenkin yksi asia on selvä: metaverse on jo täällä – ja se tulee kehittymään halusimme sitä tai emme.