Siirry sisältöön

Ahooy Creative 20 vuotta – mitä näkyy taustapeilissä?

Mainoksia, jotka taitettiin putkassa. Pikkujouluja Tallinnassa. Autoja, joita ei kehtaa ajaa edes asiakkaan pihaan. Bussimatkoja painotaloon keskusyksikkö sylissä. Laserleikkausta kaasumaski päässä. Ahooy Creative on ilmiö, jota ei voi kirjoittaa – se pitää kokea. Mutta yritetään nyt kirjoittaakin.

Ennen kuin puhutaan Saab ysisatasista, kerrataan mistä kaikki alkoi. Yrityksen perustajajäsenten Tatu Ahosen ja Janne Antikaisen tiet törmäsivät ysärin lopulla, kun poikaset pääsivät samalle luokalle Kuopioon lukemaan ylioppilas-merkonomeiksi. Ja niin kuin kaikkiin elämänmakuisiin ja räyheisiin tarinoihin, liittyy tähänkin tarinaan olennaisesti Petonen.

Janne asui Petosella ja oli mukana alueen asukasyhdistyksessä. Siihen aikaan asukasyhdistyksillä ja kaupunginosilla oli yllättävän laajalevikkisiä lehtiä, Petosella yksi laajimmista. Näissä lehtisissä paikalliset mainostajat pääsivät ääneen ja alueen kuulumiset kuuluivat tätä kautta kaikille kaupunginosan ihmisille.

Edellinen lehden taittaja oli lyönyt hanskat tiskiin ja seuraavassa asukasyhdistyksen kokouksessa Janne oli rohkeasti lupautunut jatkossa taittamaan lehteä mentaliteetillä “eiköhän tuo onnistu”.

Seuraavana päivänä Janne tepasteli kouluun ja kyseli olisiko luokkakavereissa, “joku, joka osaa suunnitella mainoksia ja taittaa lehteä, koska nyt olisi vähän nakki päällä”. Tatu nosti käpälän pystyyn, vaikka ei sen kummemmin vielä Jannea tuntenut. Olihan Tatulla kuitenkin kokemusta Photoshopista, eli ihan väärästä ohjelmasta. Oli vuosi 2000 ja ilmassa alkoi väreillä kiivin tuoksu.

Kiivi ja muita hedelmällisiä juttuja

Pari vuotta hommia tehtiin Jannen toiminimellä. Ei aina menestyksekkäästi, mutta virheistä opittiin ja työt alkoivat lisääntyä. Vastavalmistuneet nuoret kukot alkoivat olla sitä mieltä, että nyt on oikea aika anoa starttirahat ja laittaa kommandiittiyhtiö pystyyn, jota pyöritetään pari vuotta. Sitten taskurahat tuleviin jatko-opintoihin alkaisivat olla kasassa. Starttirahaa ei saatu ja jatko-opintoja ei ikinä tullut. Tuli Ad Kiivi. Ad -etuliite muuten lisättiin eteen siksi, että puhelinluettelon keltaisilla sivuilla päästäisiin aakkosjärjestyksen turvin suoraan kärkipaikoille.

Yritys sai pikku hiljaa jalansijaa Kuopion alueella ja asiakasmäärät alkoivat kasvaa. Siihen aikaan vedokset tulostettiin ja mentiin asiakkaan luokse, jossa katsottiin yhdessä tehtyä työtä – “tämmöinen tästä niillä teidän ohjeilla tuli”. Kuulostaa hullulta, kun sitä ajattelee nykypäivänä, mutta ympäri Kuopiota pyöräilemällä ja asiakkaita henkilökohtaisesti tapaamalla saatiin betonin kovat reisi- ja pakaralihakset, minkä lisäksi naama alkoi jäädä asiakkaiden mieleen ja kenkä oli tukevasti lyöty paikallisten yritysten oven väliin.

Nuorten miesten velvollisuudet kutsuivat, eli ensin oli Tatun aika astua armeijan palvelukseen. Siihen aikaan yrityksessä oli aivan mielenvikainen tilanne, kun Tatun ollessa intissä Janne pyöritti mainostoimistoa, jossa ei ollut ainuttakaan designeriä. Yksi Jannen merkittävimmistä apukäsistä tuona aikana oli Jyväskylässä omaa mainostoimistoaan pyörittänyt Mika Nojonen, jonka innoittamana myös Ad Kiivi hankki laserleikkurin. Palataan tuohon laseriin kohta.

Asiakkaiden paljouden ja osittain myös armeijavelvotteiden vuoksi alettiin ensin käyttämään kavereita apuna, sen jälkeen ostettiin palveluita ulkopuolelta, jonka jälkeen ryhdyttiin myös palkkaamaan työntekijöitä. Muutamia ihmisiä kävi töissä pikavisiitillä, mutta yrityksessä on riittänyt pitovoimaa. Yhdet ensimmäisistä rekryistä olivat Juho Ojala, joka vasta hiljattain siirtyi uusien haasteiden pariin sekä Simo HuovinenJenni Loimulahti ja Jukka Kekäläinen, jotka edelleen ovat olennainen ja tärkeä osa yritystä.

Ja nyt siihen laserleikkuriin. Kuten yrityksen alkuaikoina tapana oli, hommia otettiin sisään hyvinkin tiukalla aikataululla. Jos kaikkea luvattua ei osattu, niin opeteltiin. Laserleikkaus osattiin, mutta homman suuruus yllätti. Hieman pidempi laserleikkailu savutti kovasti ja imurista huolimatta käry oli aika tuhma. Mutta luvatut hommat oli – ja on edelleen – tapana tehdä, joten asiakkaalle pika-aikataululla luvattua akryylistä narikkalappusettiä leikattiin koko viikonloppu tuulettimen, kaasumaskin ja imurin kanssa. Jälkeenpäin naurattaa, silloin vitutti. Tai ainakin yskitti.

Mainostoimisto sijaitsi ensin Kuopion linja-autoasemalla tilassa, jossa ennen oli ollut aseman putka. Eli mainoksia on tehty kirjaimellisesti jopa putkasta käsin. Tämän jälkeen kaivattiin maisemanvaihtoa, joten luonnollisesti muutettiin toiseen päähän linja-autoasemaa. Oikeasti tarvittiin siis isommat tilat. Ja samasta syystä muutettiin edelleen Microtekniaan (nyk. KPY Novapolis), jonka jälkeen tuli taas samasta syystä lähtö Niiralaan.

Niiralan toimiston oli tarkoitus vihdoin olla pidempiaikainen ratkaisu, joka osittain tästäkin syystä lunastettiin yrityksen omaksi. Tila kävi kuitenkin yllättävän nopeasti pieneksi, jonka jälkeen yritys on sijainnut Kuopion keskustan sykkeessä Kauppakadulla jo yli 10 vuotta.

Janne Antikainen, Jukka Kekäläinen, Tatu Ahonen - Ad Kiivi logo taustalla

Janne, Jukka ja Tatu mielissään uudesta Kauppakadun toimistosta.

Kaikki on muuttunut – paitsi se, millä on väliä

Kauppakadulle siirtymisen jälkeen alkoi tapahtua: Janne, toinen yrityksen perustajista, halusi panostaa omaan painotaloonsa ja hänet saateltiin haikeana jatkamaan matkaansa. Hieman tämän jälkeen Ad Kiivi yhdistyi Brave Digitalin kanssa, josta syntyi Oddy Inc.

Alkuaikoina Ad Kiivi oli perinteinen mainostoimisto, jonka leipätyönä oli tehdä mainoksia ja taittoja. Kuitenkin jo tuolloin kaikilla työntekijöillä oli sama mindset, joka on säilynyt tähän päivään asti. Suunnitellessa takaraivoa on aina hakannut mantra: think, then design. Olipa kyseessä yksittäinen mainos tai nettisivu, aina on haluttu tietää miksi se tehdään, ketä varten tämä tehdään ja mitä sillä halutaan saavuttaa.

Kun Oddy Incin tarina ei lähtenytkään lentoon ja yksissä tuumin päätettiin laittaa lusikat jakoon, oltiin merkittävällä vedenjakajalla. Piti päättää mitä me yrityksenä haluamme olla. Think, then design -ajattelu ja pitkä kokemus mainostoimistomaisesta työskentelystä johti yllättävän luontevasti pisteeseen, jossa oivalsimme mitä haluamme olla ja missä haluamme kehittyä. Olemme itsenäinen luova toimisto, joka rakentaa parempaa liiketoimintaa rakentamalla parempia brändejä.

Nimeksi vaihtui Ahooy Creative, mutta näkemys markkinoinnista ei vaihtunut: vaikuttavuus syntyy pitkässä aikaikkunassa. Ad Kiivin aikaan puhuimme hyvin paljon yksittäisistä toiminnoista kuten verkkosivuista, visuaalisesta toteutuksesta ja kampanjoista. Nykyään keskitymme siihen miten kokonaisvaltainen brändi palvelee liiketoimintaa ja sen tavoitteita. Puheenparsi on muuttunut niin brändinä kuin ammattilaisina, mutta edelleenkään emme ala jauhamaan jargonia. Yritämme aina puhua niin, että kaikki ymmärtävät mistä puhumme.

Ad Kiivistä jäljelle jäi Y-tunnus ja visuaalinen A-tunnus, kunnianhimoinen tekemisen meininki, vahva design-ajattelu ja yhteisöllisyys sekä tietenkin kulttimaineeseen nousseet perinteiset Tallinnan pikkujoulut. Me siis muistamme yhä mistä olemme tulleet. Yritys on ollut alalla siitä asti, kun pahimmillaan keskusyksikkö raahattiin bussiin ja suhattiin toiselle puolelle maakuntaa, että lehti saadaan painoon. Ei vain yksinkertaisesti ollut tarpeeksi isoja muistitikkuja tai pilvipalveluita.

Tiedämme kuitenkin myös minne olemme menossa. Digitalisaatio itsessään on vauhdittanut firman kasvua ja se on ainoastaan hyvä asia, vaikka siinäkin on myös varjopuolensa. Esimerkiksi kaiken mittaaminen numeroilla voi hämätä. Meillä brändiajattelua ohjaa hyvin paljon inhimillisyys. Perus prinsiipit ovat ja pysyvät, koska ne ovat ikiaikaisia juttuja – ne periaatteet eivät muutu. Sillä on väliä, miksi joku tekee ja mitä hän tekee. Jos meillä ei olisi vesijohtovettä, ihmiset kerääntyisivät edelleen kaivolle. Sisäsyntyiset vaistot tulee muistaa vielä tänäkin päivänä, eikä tuijottaa sokeasti ainoastaan numeroita.

Ad Kiivin liikemerkistä Ahooyn liikemerkkiin

A-kirjain on säilynyt, vaikka puhelinluettelot ovat katoava luonnonvara.

Jos ei nauti matkasta, niin onko perilläkään hauskaa?

Nyt täynnä on 20 vuotta yrityksenä. Kahden hengen mainostoimistopumpusta on kasvanut noin 40 hengen luova toimisto, joka operoi Kuopiosta, Tampereelta ja Atlantasta käsin. Visioomme on aina olennaisesti kuulunut se, että me osaamme nauttia matkasta. Olemme saaneet tehdä hommia tällä porukalla ja jakaa arkea tällä meiningillä jo kaksi vuosikymmentä, mistä voimme olla älyttömän kiitollisia.

Liiketoiminnassa Ahooy Creativella on tietenkin tavoitteita ja suunnitelmia, missä haluamme tulla paremmaksi. Meille ei kuitenkaan ole tärkeää onko Ahooy Creative Suomen paras luova toimisto. Sen sijaan tieto siitä, että kansainvälisen luokan osaamisemme on jo nyt kilpailukykyistä, ja että kehitymme siinä tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän, on aika herkullista.

Ja ne Saabit. Niitä ysisatasia hommattiin yritykselle kaksi kappaletta ja niitä korjailtiin milloin missäkin. Oli niin laatukamppeita, että asiakkaan pihaan niillä ei kehdannut mennä, joten ne jätettiin aina kävelymatkan päähän asiakkaan toimistosta, että eivät nauraisi meitä pihalle.