Siirry sisältöön

Heittämällä Amerikkaan

Päätimme antaa Kurikan unelmalle ja projektille nimen, joka jättää tulkinnanvaraa, mutta kuitenkin sitoo itseensä kaiken olennaisen. Se on koko brändin punainen lanka, joka määrittää kaikki valinnat niin urheilun kuin henkilöbrändin parissa. Heittämällä Amerikkaan -slogan kertoo tavoitteen ja korostaa Kurikan vahvimman ominaisuuden, heittokäden, merkitystä tällä matkalla.

Brändimanuaali on kokonaisvaltainen paketti, joka tuo suuren yleisön tietoon Konsta Kurikan jo olemassa olevat vahvuudet. Henkilöbrändin rakentaminen on konkreettisesti auttanut yhteistyökumppaneiden haalimisessa ja tuntunut koko Kurikan tiimin mielestä omalta jutulta.

Ota kiinni, jos saat

”Visuaalinen ilme näyttää ammattimaiselta ja yhtenäiseltä, ja tarina on paljon helpompi sisäistää ja ostaa. Tästä ollaankin saatu jo uusilta yhteistyökumppaneilta ihan suoraa palautetta palaverien yhteydessä ja sitä kautta eurojen muodossa. Ahooy loi tällä prosessilla meidän onnistumisen edellytyksen selkeästi korkeammalle, kun mitä ne olivat ennen brändityötä.”

– Juho Vänskä, Konsta Kurikan manageri

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Oksalle ylimmälle

Loimme brändistä elegantin ja nöyrästi itsevarman. Seuran visuaalinen ilme rakennettiin tunnistettavaksi. Se on yksinkertainen, mutta monisyinen. Uudessa logossa säilytettiin sääksi, joka on seuralle tärkeä tunnus. Vanhassa logossa sääksi hyökkäsi lentopalloa kohti pitkillä kynsillään. Nyt se lentää ylpeänä rinta rottingilla, katse kohti ylimpää oksaa.

Lisäsimme kielen perusvireeseen erityispiirteitä, kansallisromantiikkaa ja lintukielikuvilla leikittelevää urheilutematiikkaa. Nyt Topeliuksen kesäpäivä Kangasalla runosta inspiraatiota ammentanut brändi on koko Kangasalan oma.

”Yhteistyön tärkein anti oli, että pääsimme itse luomaan ja selvittämään oman identiteettiämme. Ei niinkään päälleliimattua toimintasuunnitelmaa, vaan tehdä asioita, jotka tuntuvat luontevilta itselle ja seuralle. Tämä on tärkeintä kun toimintaa aloitetaan työstämään käytännössä.”

– Jani Huoponen, LP Kangasalan valmennuspäällikkö

Tahto nostaa lentoon, ilo pitää ilmassa

Aitoa välittämistä, kantamista ja jakamista. Samaan suuntaan pelaamista. Sitä, että nostamme kun toinen meinaa pudota. Kannustamme kun rohkeus on loppua. Se tekee meistä joukkueen. Se saa meidät lentämään – niin korkealle kuin silmä siintää.

LP Kangasala on lentopallon naisten Mestaruusliigajoukkue, kovatasoisesta tekemisestä, tarttuvasta ilosta ja todellisesta välittämisestä tunnettu vetovoimainen urheiluyhteisö. Sisterhoodimme on koko Kangasalan ylpeyden aihe, jonka siipien suojissa on myös hyvä kasvaa. Kilpailemme sarjamme kirkkaimmista kärkipaikoista. Vieraspaikkakunnille meidät halutaan tason mittaajaksi ja laadukkaan pelin takeeksi. Kruunupääksi, joka halutaan voittaa hinnalla millä hyvänsä.

Siskoja ja veljiä meille ovat kaikki kanssamme samoin tuntevat. He, jotka haluavat elää kanssamme Kangasalan tarinaa ja nostaa kotikaupunkimme yhdessä oksalle ylimmälle. Yhteisömme kulkee mukana tappioiden ja voittojen hetkillä, tutinaa, tärinää ja elämyksiä tuntien.

Tärkeintä meille on kokea yhdessä ylin ilo, joka syntyy yhdessä tekemisestä ja tavoitteisiin sinnikkäästi ponnistelusta. Haluamme näyttää esimerkillämme, kuinka yhteinen hyvä — elämisen, pelaamisen ja elämysten jakamisen onni — on yhtä arvokas kuin kulta tavoitella.

Valokuvaus: Riia Grasshill

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Liike-elämänvoimaa

Jo vuonna 1883 alkunsa saanut KPY on kokenut historiansa aikana useita uudistuksia. Nykyiselle uudistukselle alkutahdit lyötiin jo 2000-luvun alussa, jolloin osuuskunnan strategiaa alettiin uudistamaan. Nyt KPY tarvitsi uuden brändistrategian ja brändi-identiteetin, joka osaltaan helpottaisi markkinointia sekä liitäisi osuuskunnan uuden sykkivän sydämen, KPY Novapoliksen, selkeäksi osaksi KPY-brändiä.

Liiketoimintaympäristön muutos vaati brändistrategian

Tärkein uudistus oli brändihierarkiamallin kirkastus. KPY toimii nyt selkeästi kolmen eri tytäryhtiön kattobrändinä. Osuuskunta KPY on sijoittajille ja omistajille, KPY Novapolis on modernin työpäiväkokemuksen mahdollistaja ja KPY Sisärinki tarjoaa lisäarvoa Novapoliksen yhteisölle sekä omistajille.

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Tänään. Aina. Banzai!

Brändiuudistuksen ansiosta KuPSilla on tunnistettava ja nykyaikainen identiteetti, joka yhdistää yli ikäryhmä- ja tasorajojen, junnuista ammattilaisiin ja kannattajista kumppaneihin.

Uusi ilme lanseerattiin yleisölle vahvasti eri medioissa, harkitusti vuoden 2020 jalkapallokauden kynnyksellä. KuPS valtasi Savon Sanomien etusivun, kadunvarsien pylväsmainokset ja Kuopion alueen kaikki digiscreenit uudella ilmeellään. Lisäksi lanseerauksen tukena olivat sosiaalisen median kanavat, jotka rummuttivat ilmeen päivitystä lanseerausvideolla, jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi, että KuPSilla on suomalaisen jalkapallon suurin sydän.

Suomalaisen jalkapallon suurin sydän

Kuvittele maailma, jossa jokainen on tasavertainen.
Jossa perhe pitää huolen omistaan.
Jossa juuret ruokkivat tulevaisuutta.
Jossa vastustajat voitetaan rakkaudella.
Se on meidän maailmamme, jalkapallon maailma.
Tänään. Aina. Banzai!

Valokuvaus ja video: Markus Aspegren, Lasse Hartikainen

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Driven by people

Sigma Trukit tiedosti kasvavan kilpailun ja siihen liittyvän markkinoinnin tärkeyden. Brändistä haluttiin selkeä ja tunnistettava, jota kaikki oheismateriaali käyttää pohjana markkinoinnissa ja kommunikoinnissa. Mutkaton ja inhimillinen, niin kuin Sigma Trukit.

Sigman vanhasta ilmeestä valittiin parhaat palat ja jalostettiin kokonaisuutta sympaattisemmaksi, persoonallisemmaksi ja modernimmaksi. Uudistettu ulkoasu kulkee viestinnän kanssa rinnakkain. Se luo Sigmasta houkuttelevan, itsevarman, rohkean ja helpon lähestyä.

Haaste vastaanotettu

“Käytännössä tämä brändityö yhdenmukaisti meidän tekemistä ympäri Suomen. Brändikäsikirja auttoi tuomaan kaikki sisäisesti samalle viivalle ja strategiaan on asetettu latu, mitä pitkin mennään kohti tavoitteita.”

– Vesa Toivanen, Sigma Trukit

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Heavy weight champions

Piakon halu kasvaa kohti suurempia, kansainvälisiä, markkinoita synnytti tarpeen nostaa brändi vuosikymmenten aikana kertyneen kokemuksen ja asiantuntijuuden tasolle.

Piakon halu profiloitua globaaliksi suunnitteluosaajaksi innoitti ilmeen ja identiteetin uudistamiseen logoa myöten. Uusi ulkoasu kulkee viestinnän kanssa rinnakkain ja luo kokonaisuuden, joka toimii kansainväliselle yleisölle. Brändiuudistuksella on ollut myönteisiä vaikutuksia myös sisäisesti, sillä uudistuneen brändin myötä myös ammattiylpeys osana Piakon sisäistä yrityskulttuuria on kasvanut.

For the long haul

“Piako’s dedication to their customers was obvious from the first time we set eyes on the brand. Focusing on the Piako customers themselves, the hardworking freight haulers who keep our country moving, just made sense. The redesigned Piako website immediately conveys to existing and prospective customers what’s most important to Piako – keeping their customers moving – plus it lets truckers know how vital they are to our everyday lives.”

– Julian Levy, Creative Writer, Ahooy Creative

Valokuvaus: Petra Tiihonen 

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Let the money flow

Työn tavoitteena oli rakentaa SKJ Systemsille (ent. Suomen Kassajärjestelmät Oy) brändi, joka on vähintään yhtä vahva kuin yli 20 vuotta toiminut yritys ja sen tuote sekä kohottaa yrityksen profiilia, lisätä vetovoimaisuutta ja kiinnostavuutta. Tavoitteena oli lisäksi muun muassa ratkaista, miten SKJ Systems puhuttelee kahta hyvin erilaista kohderyhmää.

Yritysbrändit siirrettiin taustalle kommunikoimaan kumppaneiden ja työntekijöiden kanssa sekä allekirjoittamaan kahta uutta tuotebrändiä. Asiakkaita puhuttelemaan luotiin Jeemly ja Flowvy -tuotebrändit.

Dream big

Kun hierarkia-ajattelu oli valmis, määrittelimme molemmille tuotebrändeille omat identiteetit, joissa on yhtymäkohtia, mutta erilaiset tavoitemielikuvat ja erottautumistekijät. Teimme kahta brändiä rinnakkain, ja siltä pohjalta loimme molemmille visuaalisen identiteetin, viestikärjet ja tarinat.

Taustalle jääville yritysbrändeille teimme myös perusmäärittelyn, jotta uudistus olisi kokonaisvaltainen ja tukisi uusien tuotteiden brändiä.

”Messuilla keväällä 2018 konkretisoitui brändimme hienous. Jokainen meistä totesi, että erotuimme eduksemme siitä, miltä muut näyttivät ja miten he puhuivat. Meillä on dynaaminen, raikas ja tunnistettava ilme!”

– Aarno Hartikainen, toimitusjohtaja, SKJ Systems Oy Ltd.

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex
Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Suloiselle Savolle!

Savo Volleyn brändissä on iso painoarvo rohkealla visuaalisella viestinnällä. Seuran värimaailmaan kuuluvat oranssi, musta ja valkoinen, jotka heijastavat sen savolaisia juuria.

Viestinnän äänensävy on innostunut ja itsevarma, mutta myös toisia arvostava ja tunteikas. Tärkeä osa viestintää on tietynlainen velmuileva huumori, mitä kuvastamaan seuralle luotiin maskotti Velmu.

Savo Volleyn onnistunut brändääminen näkyy selkeästi seuran tunnettuudessa. Vuonna 2018 seura voitti Lentopalloliiton kauden lentopalloilmiön palkinnon. Lisäksi seura nousi kahden vuoden aikana koko Suomen seuratuimmaksi lentopalloseurauksi.

Tähdet lähellä, tunteet pinnassa

”Halusimme tehdä jotain, mitä kukaan ei ollut koskaan aiemmin tehnyt. Halusimme asettaa riman niin ylös, ettei ollut varmuutta siitä, pääsemmekö itsekään rimalle asti. Lopputuloksena muutimme koko suomalaisen urheilun ymmärrystä siitä, mitä on mahdollista saavuttaa, kun pelaajat ovat sitoutuneita ja motivoituneita työskentelemään median kanssa. Tiesimme, että tänä päivänä peli on muutakin kuin peli. Se on persoonia, tarinoita ja tunteita.”

– Raine Siltala, silloinen Savo Volleyn markkinointipäällikkö

Valokuvaus: Markus Aspegren, Antti Karppinen
Videotuotanto: Lasse Hartikainen, Raine Siltala

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex
Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex