Tuotteen ja brändin sopusointuja
24 vuotta sitten ilmestyi Andy McCoyn levy Building on Tradition. Levy sai varsin hyvän vastaanoton, joskin mistään Hanoi Rocksin kaltaisesta ilmiöstä saati huomiosta ei voida puhua. Suomalaiseksi verrattain hyvin menestynyt rock-säveltäjä kuitenkin pystyi todistamaan maailmalle omaavansa edelleen terävän sulkakynän melodioiden ja biisien kirjoituksen saralla. Tämän jälkeen me kaikki olemme saaneet seurata miehen seikkailuja lähinnä lehtien täydennysartikkeleista.
Mutta eihän Andy olisi Andy ilman että mies 80-luvulle jämähtäneen rock-olemuksensa syövereistä kaivaa vuonna 2019 itsestään uudet melodiat täysipitkän levyn muodossa. Ihmetyshän siinä on monella noussut pintaan, kun levy on kaikista 24 vuoden aikana luoduista (useimmilla todennäköisesti hieman huonoista ja jopa halveksivista) ennakko-odotuksista huolimatta todistanut Andyn edelleen käskyttävän nuotteja varsin korvia miellyttävästi. Jopa moni kriitikko on lämmennyt tuotokselle positiivisen sanamuotoilun kera oman aviisinsa sivuilla. Uskaltaisin väittää, että mielikuva lahjakkaasta musiikintekijästä on saanut levyn myötä uutta tuoretta kulmaa, jolla Andy näyttää jälleen, mistä hänet kannattaa todellisuudessa tuntea.
Asiakkaamme Ergorest on ollut jo vuosikymmeniä maailman johtava työpiste-ergonomiatuotteiden tekijä. Yrityksen pitkän historian mukanaan tuoma kansainvälinen maine oli kuitenkin vaarassa jäädä 2000-luvun alkupuolella maailmalla nousevien kilpailijoiden jalkoihin. Aloitimme yhteistyön Ergorestin kanssa pienin askelin vuonna 2011. Teimme tuolloin päivityksen yritysilmeeseen ja nettisivuille. Jälkikäteen voidaan puhua sopivasta välityöstä, jolla saimme lisäaikaa seuraavalle isommalle ulostulolle. Uusi upea Ergorest näki päivänvalonsa vuonna 2014, jolloin uudistimme yrityksen brändin kaikilta osin. Kaikki vanha visuaalisuus laitettiin sivuun ja yhtiö sai täysin uuden alun brändin osalta. Viestinnän keskiössä jatkoi edelleen aivan vertaansa vailla olevat tuotteet, joille teimme uudet viestinnän ulostulot. Yhteistyömme jatkuu edelleen ja Ergorestin maine sekä mielikuvat yhtiöstä ovat nousseet uudelleen ja kansainvälinen kauppa on piristynyt.
Vaikka Andy McCoylla ja Ergorestillä ei ole yhtäläisyyksiä tuon taivaallista, näyttäytyy uudesti syntymisen ilmiö aina yhtä ihailtavana. Molemmat ovat tahoillaan esimerkkejä brändin ja toimivan tuotteen symbioosin merkityksestä. Molempia tarvitaan kannattelemaan kokonaisuutta ja mikä tärkeintä, tulee niiden sointua yhteen. Mikäli jompikumpi menee epävireeseen, yleisö katoaa ja mielikuva haalistuu.
Andyn tapauksessa kiinnostus brändiä kohtaan muotoutuu ja vahvistuu uuden tuotteen, uuden levyn kautta. Todennäköisesti Andy itsessään habituksineen ei enää mene ja muutu. Ergorestille päinvastoin on riittänyt maltillisemman tuotteen muotoilun lisäksi, että tuotetta markkinoidaan uudella tavalla, brändiä kehittäen. Uudella levyllään Andy oikeutti itselleen useita lisävuosia uppiniskaisen rock-kukkoilun parissa. Ergorest taas voi jatkaa edelleen huikean tuotteensa myyntiä pitämällä yllä vahvistuvan brändinsä kehittämistä.
Jukka Kekäläinen
CEO