Siirry sisältöön

Milloin on aika päivittää kotisivut yrityksellesi?

Jokainen yritys tarvitsee verkkosivut. Verkkosivujen rooli ja merkitys yritykselle vaihtelee kuitenkin paljon tuotteesta ja asiakkaista riippuen. Lisäksi verkkosivujen pitää pystyä vastaamaan ostopolun eri vaiheissa olevien asiakkaiden tarpeisiin tarkoituksenmukaisesti. 

Onkin tärkeää pysähtyä välillä miettimään, palvelevatko nykyiset verkkosivut yritystäsi parhaalla mahdollisella tavalla.

Täysi uudistus vai pienempi päivitys?

Olemassa olevien verkkosivujen ei aina tarvitse mennä täysin uusiksi. Jos sivuston rakenne ja ulkoasu toimivat edelleen, mutta sisältö tai tekniikka ovat jääneet jälkeen, voi riittää pienempi päivitys. Silloin sivuston sisältöä voi päivittää vastaamaan paremmin liiketoiminnan painopisteitä tai parantaa hakukonenäkyvyyttä ja sisältöjen löydettävyyttä tekoälylle. 

Myös tekniset päivitykset, kuten nopeuden optimointi tai tietoturvan vahvistaminen, voivat tuoda merkittäviä hyötyjä ilman suurta remonttia. 

Alla oleviin kysymyksiin vastaamalla voit hahmottaa tarkemmin, millainen tilanne yrityksesi verkkosivujen suhteen on.

Onko liiketoiminta muuttunut?

Jos yrityksesi palvelut, tuotteet tai kohderyhmät ovat muuttuneet, mutta sivuston sisältö ei ole pysynyt mukana, on aika päivittää. Kertovatko sivusi juuri niistä asioista, joista asiakkaasi tänään ovat kiinnostuneita? Entä käytetäänkö sisällöissä samoja sanoja kuin he? Verkkosivujen sisällön on heijastettava yrityksen nykyistä strategiaa ja puhuttava asiakkaiden kieltä.

Tekevätkö kävijät sivuilla oikeita asioita?

Verkkosivujen tärkein tehtävä on aktivoida. Olipa tavoitteena yhteydenotto, tarjouspyyntö, ajanvaraus tai verkkokauppa, sivujen pitää ohjata kävijää selkeästi eteenpäin. Jos konversiot laahaavat tai kävijät poistuvat nopeasti, sivuston rakenne ja käyttäjäpolku voivat kaivata uudistusta. 

Uutta toiminnallisuutta voidaan tarvita myös silloin, kun liiketoiminta on muuttunut tai myynnin edistämiseksi kehitetty tuote tai palvelu pitää saada houkuttelevasti esille.

Tarvitaanko uusia toiminnallisuuksia?

Teknologia ja käyttäjien odotukset kehittyvät jatkuvasti. Esimerkiksi chat- tai ajanvarausjärjestelmät, markkinoinnin automaatio tai integraatiot muihin järjestelmiin voivat tehdä verkkosivuistasi entistä tehokkaamman työkalun. Verkkosivujen tulee tukea liiketoimintaa ja palvella yrityksen tavoitteita, pelkkä visuaalinen näyttävyys ei riitä.

Löytyvätkö sivut edelleen hakukoneista ja tekoälylle?

Hakukonenäkyvyys ei ole enää vain Googlea varten, ja moni onkin huomannut sivustokäyntien määrän vähentyneen. Nykyään myös tekoälyt, kuten ChatGPT ja muut hakua hyödyntävät alustat, poimivat tietoa suoraan verkkosivuilta ja niiden merkitys kasvaa nopeaa vauhtia.

Jos sisältö ei ole ajantasaista, oikeassa muodossa, rakenteellisesti selkeää sekä teknisesti AI-ystävällistä, yrityksesi jää helposti näkymättömäksi. Lähtökohtaisesti hyvä hakukonenäkyvyys tukee näkyvyyttä myös tekoälytyökaluille. 

Mobiili edellä vai mobiili jäljessä?

Yhä useampi sivustovierailu tapahtuu puhelimella. Näin on erityisesti, jos tarjoat palvelujasi kuluttajille. Asiakkaidemme verkkosivudatan mukaan 60–80 prosenttia verkkovierailuista tapahtuu mobiilissa. Jos sivustosi on rakennettu vielä mobiili jäljessä -ajattelulla, kärsii käyttäjäkokemus ja samalla myös hakukonenäkyvyys. Modernit kotisivut yritykselle suunnitellaan aina mobile first -periaatteella eli käyttäjän ehdoilla.

Miltä näytät kilpailijoihisi verrattuna?

Verkkosivut ovat kilpailutekijä. Kun kilpailijoiden sivut ovat moderneja, nopeita ja täynnä hyödyllistä sisältöä, vanhentunut ilme tai kömpelö käytettävyys antaa helposti väärän kuvan yrityksestäsi. Kannattaa siis säännöllisesti vertailla, miltä oma digitaalinen käyntikortti näyttää kilpailijoihisi verrattuna.

Tukevatko verkkosivusi mainontaa?

Toimivatko yrityksesi verkkosivut hyvin mainonnan tukena? Jos kampanjoiden liikenne ei konvertoi tai sivuston lataus kestää, ongelma voi olla rakenteessa, sisällöissä tai palvelimen suorituskyvyssä. Sivuston nopeus vaikuttaa suoraan myös Google-sijoituksiin ja sitä kautta asiakashankintaan.

Verkkosivut ovat investointi liiketoimintaasi

Kun markkinat kiristyvät, hyvin suunnitellut ja teknisesti toimivat verkkosivut yritykselle ovat ratkaiseva kilpailuetu. Liiketoiminnan tarpeiden mukaisesti uudistetut verkkosivut tuovat selvästi mitattavia tuloksia: parempaa näkyvyyttä, enemmän laadukkaita liidejä ja tehokkaampaa myyntiä.

Jos mietit, onko nyt oikea hetki uudistaa sivut, usein vastaus on kyllä. Ainakin kannattaa tarkistaa, mitä voisi parantaa. Tutustu miten verkkosivuston suunnitteluprojekti etenee kanssamme.

Kimmo Härkönen

Kimmo Härkönen 
Digital Project Lead
+358 44 742 5857

Paljonko nettisivut maksaa?

Lue millaisista palasista nettisivuprojekti koostuu.

Tutustu miten verkkosivujen päivitys vaikutti asiakkaidemme liiketoimintaan, katso referenssit: