Siirry sisältöön

Missä korpi, siellä kulta

Lieksa on ainutlaatuinen rajakaupunki, jonka elinvoima lähtee luonnosta. Sen elinkeinot, nähtävyydet ja ihmisyyden luonne ovat ainutlaatuisen rajaseudun sijainnin ja luonnon muovaamia.

Vuoden 2020 vaihteessa meillä oli kunnia päästä mukaan uudistamaan Lieksan kaupungin brändistrategiaa ja -identiteettiä. Hyvä suunnittelu ja design kestävät aikaa, sillä näin viisi vuotta myöhemmin ilme viesteineen sykähdyttää työn suunnittelijoita edelleen.

Vivahteikkaan tarinallinen ilme on saanut inspiraationsa Lieksaa ympäröivästä jylhästä luonnosta sekä seudun värikkäästä kansanperinteestä ja historiasta. Visuaalisuus tavoittelee ikonista tunnistettavuutta ja taianomaista tunnelmaa. Aika ja ilmiöt sulautuvat pelkistetyssä ilmaisussa vaikuttavan vahvaksi mutta silti lämminhenkiseksi, tunteita herättäväksi viestinnäksi.

Raikkaan moderni logo viestii energisyyttä, lämpöä ja elämäniloa. Sen ikonisen selkeä värimaailma ja omaleimainen muotokieli luovat tunnistettavuutta sekä johdattavat katsojan ajatuksen Lieksan kaupunkiin ja Pohjois-Karjalaan. Ilmaisultaan kiinnostava ja vahva tunnus toimii erinomaisesti itsenäisenä elementtinä myös suurikokoisissa pinnoissa, kuten kylteissä ja valomainoksissa.

Lieksan logo

Lieksan kuvamaailma on luonnollinen, aito ja selkeä. Kuvakerronta ilmentää pohjoiskarjalaisuutta ja suomalaisuutta raikkaan modernilla maalaisromanttisella twistillä. Kuva- aiheita ovat ihmiset, luonto ja kaupunkilaiselämä. Kuvamaailmaan kuuluvat myös luonnosta tai rakennetusta ympäristöstä poimitut tekstuurit.

Lieksan brändi-ilmeen uniikki grafiikka on saanut vaikutteita pohjoiskarjalaisesta ornamentiikasta. Graafiset elementit tuovat ilmeeseen persoonallisuutta ja leikkisyyttä. Ne soveltuvat käytettäviksi lähes missä vain. Elementtejä yhdistelemällä saadaan aikaiseksi mielenkiintoisia kuvioita, mutta ne toimivat myös yksittäin käytettyinä.

Slogan sanoittaa lieksalaista sielunmaisemaa todella kuvaavasti ja voikin sanoa, että tämän prosessin tuloksena onnistuttiin kiteyttämään se, mitä Lieksa ja lieksalaisuus parhaimmillaan ovat. Lieksa – missä korpi, siellä kulta.”
Heli Turpeinen
Viestintäsihteeri, Lieksan kaupunki

Lieksa visuaalinen ilme, nimikyltti

“Lieksan kaupunkikonsernin visuaalinen ilme ja kaupungin slogan uudistettiin vuoden 2020 alussa. Yhteistyö Ahooy Creativen kanssa oli sujuvaa ja idearikasta. Kaupungin arvolupaukseksi prosessissa muotoutunut ajatus siitä, että Lieksa on kaupunki, jossa on hyvä kasvaa ja jossa hyvä kasvaa antoi hyvän kasvupohjan myös tälle muutokselle.

Prosessin seurauksena syntynyt ilme on edelleen, kohta viisi vuotta käytössä oltuaan, raikas ja ajan hengessä mukana oleva. Kaupungin vaakunan jousesta ideoitu logo on erottuva, selkeä ja helppolukuinen. Kokonaisuuteen kuului myös kaupungin tytäryhtiöiden visuaalisen ilmeen uudistaminen, omanlaisikseen, mutta kuitenkin selkeästi osaksi kaupunkia kuuluviksi – ja myös tässä lopputulos toimii edelleen.

Visuaalisen ilmeen lisäksi kaupungille lanseerattiin slogan, jonka kaupunkilaiset ovat kyllä ottaneet omakseen heti alusta lähtien. Slogan sanoittaa lieksalaista sielunmaisemaa todella kuvaavasti ja voikin sanoa, että tämän prosessin tuloksena onnistuttiin kiteyttämään se, mitä Lieksa ja lieksalaisuus parhaimmillaan ovat. Lieksa – missä korpi, siellä kulta.”

Heli Turpeinen
Viestintäsihteeri, Lieksan kaupunki

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Kuopio uusi matkailubrändinsä

Matkailuala kehittyy kovaa vauhtia. Yksi maailmanlaajuisista trendeistä on, että destinaatioiden markkinoinnissa kaupungin ydinbrändistä erilliset matkailubrändit saavat väistyä. Sama linjaus tehtiin myös Kuopion uudistuneessa strategiassa – onhan olemassa vain yksi Kuopio, joka halutaan esitellä maailmalle tunnistettavasti, värikkäästi ja kiinnostavasti. Aiemmin Kuopio-Tahkona tunnettu Kuopion matkailubrändi tunnetaankin tätänykyä nimellä Hello Kuopio, mikä osaltaan vahvistaa matkailun markkinoinnin integroitumista Kuopion kaupungin brändiin.

Hello Kuopion tavoitteena on herättää entistä suurempaa kiinnostusta Kuopion alueeseen ja tukea paikallista elinkeinoelämää raikkaalla otteella. Kuopion elämyksiä tuodaan esiin persoonallisemmin, helpommin lähestyttävästi ja aiempaa moninaisemmissa kanavissa, jotta niin paikalliset asukkaat kuin kotimaan ja ulkomaan matkailijat löytäisivät Kuopion parhaat kokemukset ja piilotetut helmet, ja voisivat kokea kaupungin omakseen. Kuopion kaupungin strategisen lupauksen kolmesta elementistä – hyvä elo, ilo ja olo – nimenomaan ilo on jatkossa valjastettu matkailubrändin käyttöön. Tämä luonnollisesti näkyy kauas ja kuuluu hyvin Hello Kuopio -brändissä.

Omaleimainen ja innostava Kuopio

”Digitalisaatio muokkaa matkailualaa nopeasti, ja asiakkaat etsivät ja ostavat palveluita yhä enemmän verkosta. Myös Kuopiolle on kriittisen tärkeää esittäytyä verkossa omaleimaisesti ja innostavasti. Meillä on Ahooy Creativen kanssa monivaiheinen yhteinen historia Kuopion kaupungin brändin ja tunnettuuden kehittämisessä. Hello Kuopio on hieno lisä tähän jatkumoon ja tuo yhteen yhtenäistä brändiajattelua. Pitkäjänteisen yhteistyön, Ahooyn monialaisen osaamisen ja luovien ideoiden ansiosta voimme tuoda Kuopion elämyksiä upeasti esiin.”

Kirsi Soininen, Kuopion kaupungin markkinointijohtaja

Kuopio on rohkeasti kutsuva kaupunki ja se saa näkyä!

Tahko on vuori. Kuopio on piäkaupunki. Tämä ei ole isottelua, vaan iloinen fakta, jonka voi todeta käymällä Kuopiossa.

Samalla oppii, että niin arkipäiväistä kuin elämä Kuopiossa onkin, on se samalla todella erityistä. Kaupunkina Kuopio on myös värikäs, hassu, lämmin ja leppoisa. Siellä on vapaus elää omannäköistään elämää. Siellä ei tarvitse mahtua muottiin, tietää aina tasantarkkaan mitä tekee, saati olla täydellinen. Sellaiseksi suunnittelimme myös Hello Kuopion. 

Kaupungin matkailubrändin uudistuksessa muodonmuutoksen kokivat strategisten suuntaviivojen lisäksi brändin nimi, ulkoasu ja tapa markkinoida. Visuaalisuuteen uudenlaista eloa ja leikkisyyttä tuotiin iloisella ja omaleimaisella liikekielellä. Kuva- ja videomaailma uudistuu tulevien sesonkien myötä ja siinä päätavoitteena on esitellä aitoa, kaunista ja moninaista Kuopiota. Hello Kuopion markkinointi on suunniteltu monikanavaiseksi ja kaavoihin kangistumisen sijaan jätetään sijaa leikittelylle. Ihmisten väliset kohtaamiset, pienet kisailut, visailut ja iloinen kanssakäyminen ovat ehdottomasti Kuopiota aidoimmillaan, ja kuuluu myös osaksi kaupungin matkailubrändiä.

Toivomme, että uuden brändin myötä Kuopio onnistuu näyttämään kaikille ystävilleen lähellä ja kaukaa, kuinka helppoa Kuopiossa on kokea suurta iloa, joka elää kokemuksissa ja näkyy hymynä kasvoilla. Kuopiossa eletään, ollaan ja iloitaan – ihan huvikseen.

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

250-vuotias Kuopio kukoistaa

Kuopion kaupunki viettää syntymäpäiviään vuonna 2025. Tuolloin kaupungissa on nautittu hyvästä elosta, ilosta ja olosta tasan kaksi ja puolisataa vuotta. Juhlavuoden kunniaksi kaupungin eloisa brändi sai iloisen lisäosan, 250-vuotisjuhlatunnuksen.

Tunnuksen taustalla on ajatus kukoistavasta Kuopiosta, sen värikkäästä historiasta ja kotikaupunkiaan rakastavista asukkaista. Leikkisä tunnus on veikeä ja värikäs. Se koostuu erilaisista muodoista, jotka erottuvat itsenäisinä elementteinä, mutta yhdessä ne muodostavat suuremman kokonaisuuden. Samalla tavalla rohkeat ja itsenäiset kuopiolaisetkin saavat yhteistyöllä kotikaupunkinsa kasvamaan ja kukoistamaan.

Eloisa kaupunki esittäytyy mielellään liikkeen ja äänen keinoin. Niinpä juhlavuoden tunnus sai itselleen oman animaation. Ja kun kulttuurikaupungissa elellään, taipui tarina luonnollisesti runomuotoon.

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Tällä menolla brändi huomataan

Savonian meno on jo vuosia ollut päämäärätietoista ja tulevaisuusorientoitunutta. Tällä menolla Savonian pitää olla korkeakoulu, joka erottuu muista. Rakensimme Savonialle brändin, jossa korostuu heidän erityisosaamisensa – Savonian ansiosta Savosta tulee osaajia, jotka pyörittävät yhteiskuntaamme tänään ja huomenna.

Röyhkeän freesillä ilmeellä, rohkealla ja muistettavalla viestinnällä sekä tunnistettavalla värimaailmalla loimme Savonialle keinot erottua muista ja tehdä viestintää, joka puhuttelee tulevaisuuden suunnitelmia pohtivan opiskelijan mielenmaisemaa. Tällä menolla unelmista tulee totta.

Tällä menolla kirjaimetkin huutavat Savoniaa

Suunnittelimme ja toteutimme Savonialle myös oman fontin, joka on nimeltään Savonia Sans Display. Typografia, oikein käytettynä, on erinomainen tehokeino erottua ja luoda muistettavaa viestintää. Siksi meidän mielestämme oli itsestään selvää, että Savonia tarvitsee myös oman fontin ilmentämään menoa, jolla muutetaan maailmaa.

Nyt myös Savonian fontti toimii yhtenä graafisena elementtinä ja mielikuvia vahvistavana tekijänä ihan jokaisessa pisteessä, jossa ihmiset kohtaavat heidät.

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Hyvän elon, ilon ja olon kaupunki

Kaupunkibrändejä uudistetaan ja kehitetään kiihtyvään tahtiin maailmalla ja myös ympäri Suomea. Syy on selvä. Siinä missä yritykset kilpailevat asiakkaista, tulee kaupunkien houkutella asukkaita, yrityksiä ja matkailijoita pysyäkseen elinvoimaisina. Kuopio on noussut Suomen muuttovetovoimaisimpien kaupunkien listalla jo sijalle kaksi ja sen haluttiin näkyvän ja kuuluvan myös brändissä. Uusi brändi ilmentää kaikkea muuta, paitsi nukkuvaa maalaiskaupunkia.

Työn ytimessä oli löytää Kuopion kaupungin uniikkius. Uudistettu lupaus, kärkiviestit ja visuaalinen ilme edustavat nyt Kuopion monimuotoista joukkoa asukkaita, yrityksiä ja muita toimijoita. Brändi on tunnistettava eri käyttökohteissa ja helpompi upottaa erilaisiin ympäristöihin. Samalla kaupunki antaa brändin avulla kuopiolaisille sekä syyn että luvan olla ylpeitä kotikaupungistaan.

Tutustu brändiportaaliin:
https://kuopionkaupunki.brandiportaali.fi/ 

Hyvän elämän pääkaupunki

”Meidän kaikkien kuopiolaisten omistaman Kuopio-brändin kehittäminen ja vaaliminen on meille kunniatehtävä. Brändin tulee olla kuopiolaisille totta ja muille haluttava. Tarvitsimme rinnalle kumppanin, joka jakaa samat arvot ja ymmärtää Kuopio-brändin merkityksen. Symbioottinen työskentelytapa ja kaupunkistrategian sekä brändin evoluution ymmärtäminen olivat edellytys onnistuneelle työlle. Olen kiitollinen matkasta ja tyytyväinen lopputulokseen.”

– Kirsi Soininen, Kuopion kaupungin markkinointijohtaja

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Hyvä energia tarttuu

Kuopion Energialla oli valmiiksi vahva asema markkinoilla, mutta yrityksen imago ei vastannut sitä, miten pitkäaikaiset asiakkaansa kokivat heidät. Samalla kun autoimme asiakastamme ajattelemaan itsensä, tuotteensa ja palvelutarjontansa uudelleen, oivalsimme myös, että heidän tulisi muistuttaa kaupunkilaisia siitä, että paikallisena energiantuottajana yhtiö on tärkeä osa yhteisöä. Siksi loimme brändistä lähestyttävän ja samaistuttavan –  kuin hyvän naapurin.

Katso Kuopion Energialle toteuttamamme musiikkivideo:
Kuopion Energia – Sen tuntee

Elämänlämpöä

“Prosessi eteni todella sujuvasti. Oli melkein hämmästyttävää, miten jo ensimmäiset luonnokset brändistrategiasta istuivat koko johtoryhmään niin hyvin. Strategian työstäminen oli hyvin systemaattista ja siinä pysyttiin hienosti suunnitellussa aikataulussa.”

– Satu Nurminen, henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Kuopion Energia

Valokuvaus: Petra Tiihonen
Video: Nobrainer Films

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Täsmätietoa terveydestä

Uudistuksen keskeisin tavoite oli tuoda entistä näkyvämmäksi ISLABin vahva osaaminen ja asiantuntemus sekä käytännön toiminta. Lisäksi haluttiin kehittää yhtymän sisäistä yhteisöä ja sen hyvinvointia tuomalla näkyviin työnantajan mielikuvaa sekä arvostusta henkilöstä kohtaan. Kokonaisuutena uudessa brändissä haluttiin tehdä vaikeasta asiasta humaani ja helposti lähestyttävä.

Elämä on tutkimisen arvoista

Tärkeä askel uudessa brändissä oli uuden laboratorioyhtymän nimen täsmentäminen. Lopulta päädyttiin tyyliteltyyn brändinimeen ISLAB laboratoriokeskus, jossa nimen alkuosa erottuu selvästi isoilla kirjaimilla kirjoitettuna ja pienellä alkukirjaimella alkava jälkiosa takaa sanarajan erottuvuuden.

Brändikuvat: Akseli Muraja

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex

Ihminen edellä

Savas-Säätiö on valtakunnallinen asumista ja muuta elämänhallintaa tukevien palveluiden tuottaja sekä hyvinvointia edistävien palveluiden, tukimuotojen ja toimintamallien kehittäjä. Savaksen kohderyhmää ovat pääasiassa erityistä tukea tarvitsevat henkilöt, mm. kehitysvammaiset ja autismin kirjon henkilöt sekä mielenterveyskuntoutujat.

Savas halusi päivittää verkkosivustonsa palvelemaan mahdollisimman hyvin erilaisia käyttäjäryhmiään. Vanhalla sivustolla oli paljon tietoa, mutta käyttäjälle olennaisen tiedon löytäminen oli haastavaa. Lisäksi sivuston haluttiin vastaavan uusia saavutettavuusstandardeja. Siksi loimme Savakselle nykypäivään sopivan verkkosivuston.

Tavoitteena saavutettavuus

Saavutettavan sivuston suunnittelussa otimme huomioon useita eri tekijöitä, jotta sivusto täyttää vaaditut standardit. Savakselle oli tärkeää, että muun muassa seuraavat asiat toteutuivat.

Kontrastit. Selkeä ja helposti ymmärrettävä teksti erottuu selkeästi taustasta riittävän kontrastin avulla. Lisäksi myös painikkeiden ja kuvakkeiden sekä niiden taustojen välillä on riittävä kontrastiero.

Värit. Kontrastin lisäksi värivalinnoilla on väliä. Ne eivät saa olla ainoa ilmaisukeino, vaan sivusto toimii esimerkiksi myös punavihersokeille käyttäjille.

Sivuston rakenne. Helposti luettavat fontit ja mahdollisuus skaalata niiden kokoa helpottavat sivuston käyttöä. Lisäksi käyttäjäpolku, otsikoiden (H1, H2 jne.) sekä muiden elementtien tyylit on määritelty jo suunnitteluvaiheessa, jotta kokonaisuus on toimiva.

Sisältövaihtoehdot. Kuvilla on alt-tekstit, jotka kertovat kuvan sisällön. Lisäksi tekstivastineet videoille ja kuville sekä monimuotoisten sisältöjen, kuten kaavioiden ja taulukoiden saavutettava suunnittelu helpottaa sivuston käyttöä.

Responsiivisuus. Sivusto on responsiivinen, ja se toimii eri selaimilla, laitteilla ja näyttökoilla.

Voimatel
Voimatel
Jätekukko
Jätekukko
Kliini Autokäsittely
Kliini Autokäsittely
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Muusikampanja | Kruunu Herkku
Dimex
Dimex