Siirry sisältöön

Nythän on päässyt käymään niin onnekkaasti, että Ahooy Creative on kasvanut sen verran isoksi, että asiakkaamme ovat enemmän tai vähemmän strategisia. Pitkäjänteinen työ mahtavien brändien sekä tavoitteisiin pohjaavan markkinoinnin parissa tuottaa siis tulosta. Siksi otimme merkittävän askeleen kohti entistä vahvempaa asemaa rekrytoimalla strategia- ja luovan työn ammattilaisen, melkein kuopiolaisen Petteri Kyyrösen Helsingistä.

Rekrytointi on tehty ennen kaikkea asiakkaitamme varten. Tavoitteemme on kehittää palveluitamme ja varmistaa, että asiakkaamme saavat aina alan parasta asiantuntijuutta. Uusi rekrytointi vastaakin asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin: Ahooy Creativen projekteissa luovan ja tavoitteellisen ajattelun merkitys on keskeinen.

– Meillä jokainen asiakas nauttii strategisesta ajattelusta. Asiakkaamme eivät osta meiltä vain luovaa suunnittelua ja markkinoinnin tekoja tai toimenpiteitä – he saavat näkemyksen siitä, miten brändi ja markkinointi kytkeytyvät liiketoiminnan tavoitteisiin. Petteri tuo juuri sitä lisäarvoa, jota asiakkaamme arvostavat”, kertoo Ahooy Creativen yrittäjä ja luova johtaja Tatu Ahonen.

– Etsimme henkilöä, jolla on vahva strateginen osaaminen, vahva visio ja kyky yhdistää nämä asiakkaiden tavoitteisiin. Tärkeää on myös kyky inspiroida, kehittää uusia ideoita ja johtaa asiakkuustiimejä kohti kestäviä tuloksia. Lisäksi Petterin kokemus isojen brändien ja monimuotoisten projektien parissa tekee vaikutuksen, huutelee Anne Vänttinen toimitusjohtajan pöydän takaa.

Petteri tuo mukanaan pitkän kokemuksen strategisen ja luovan suunnittelun parista. Hänen henkilökohtainen tyylinsä ja tapa tehdä yhteistyötä täydentävät täydellisesti Ahooyn tiimiä. Kaiken lisäksi Petteri on tosi mukava tyyppi ja melkein kuopiolainen! Se on kuopiolaislähtöiselle luovalle toimistollemme ehdottomasti yksi arvostetuimmista krediiteistä.

Tarina saa aikaan toimintaa

Strateginen ajattelu on Petteri Kyyrösen ominta osaamista ja hän on tehnyt pitkän uran eri brändien strategioiden ja markkinoinnin parissa. Hänen käsissään strategiat eivät jää irrallisiksi, vaan niille rakentuu konkreettinen, liiketoimintaa tukeva tarina.

– ”Your strategy needs a story” -lausahdus kiteyttää ajatteluni hyvin. Asiakaslähtöinen tarina luo punaisen langan läpi liiketoiminnan yhdistäen strategian, brändin ja markkinoinnin toimenpiteet. Tarinan vahvuus on siinä, että se tekee strategian ymmärrettäväksi, muistettavaksi ja jaettavaksi. Mikä tärkeintä, tarinan avulla strategia muuttuu toiminnaksi, avaa Petteri Kyyrönen.

Petterin ja Ahooyn tiet kohtasivat alunperin yhteisen projektin kautta. Tarkempi tutustuminen ja ajatustenvaihto vahvisti ajatusta siitä, että yhteistyö pohjaa samoihin ajatuksiin ja arvoihin. Petteri kertoo naurahtaneensa, kun hän kuuli Ahooyn lähettäneen markkinoinnin kilpailutukseen pelkän näkemyksensä asiakkaan markkinointibudjetista.

– Siitä tässä on kyse. Aidosta halusta ja kyvystä auttaa asiakasta menestymään sekä tukea asiakkaan markkinoinnin johtamista eri keinoin. Ahooylla on siihen erinomaiset työkalut, eli näkemystä, luovuutta sekä taiturimaista toteutuskykyä viedä perustellut ideat toiminnaksi asti, Petteri kuvaa.

Petteri Kyyrönen, Ahooy Creative

Palvelua Suomen ja koko pallon ympäri

Petterin vahva verkosto Etelä-Suomessa avaa molemmille osapuolille houkuttelevia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä Ahooy Creative operoi Kuopion pääkallopaikan lisäksi Helsingissä neljän ja Tampereella kahden tekijän voimin. Tästä kolmen kaupungin triangelista käsin asiakkaita palvellaan sujuvasti ympäri Suomen sekä myös kansainvälisesti.

– Petterin sijainti Helsingissä tuo merkittävää etua asiakkaillemme pääkaupunkiseudulla, koska voimme olla siellä entistä enemmän läsnä, Anne korostaa.

Yksi Ahooyn erityispiirre on jo vuosikausia ollut kansainvälisyys. Teemme jatkuvasti strategia- ja bränditöitä suomen kielen lisäksi englanniksi. Petteri tulee omalla osaamisellaan vahvistamaan suomenkielisiä projekteja, ja työskentely sujuu luontevasti molemmilla kielillä. Luovan johtamisen ja strategiatyön neljä ydinhenkilöä ovat siis jatkossa Ricardo Patino, Megan Järvinen, Tatu Ahonen ja Petteri Kyyrönen.

Ahooy Petterille ja tervetuloa joukkoon!

Mikäli sinulle heräsi aiheesta ajatuksia, voit kysellä lisää Annelta anne.vanttinen@ahooy.fi.

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Kaupan myötä tamperelaisen Nobrainer Films Oy:n liiketoiminta siirtyy Ahooy Creative Oy:lle

Nyt meillä on entistä paremmat edellytykset tarjota asiakkaillemme laadukasta, nopeaa ja kevyttä videotuotantoa, joka skaalautuu tarpeen vaatiessa myös näyttävien mainoselokuvien tuotannoksi.

Liiketoimintakaupan yhteydessä ohjaaja-tuottaja Jere Vainikka ja kuvaaja Lauri Hakala (kuvassa yllä) siirtyvät Ahooy Creativen henkilöstöön ja jatkavat samoissa rooleissa. Sekä Ahooyn että Nobrainerin Tampereen toimistot on yhdistetty ja näin asiakkaita pystytään palvelemaan ympäri Suomea ja maailmaa Tampereen Finlaysoninkujalta käsin.

Huh, vihdoinkin saimme julkaista tämänkin ilouutisen! Selvitimme hieman tarkemmin kauppojen taustoja, jotta siellä päässä ruutua ei tarvitse jäädä ihmettelemään hoomoilasena sen pidempään.

Ahooy Creativen yrittäjä Tatu Ahonen, kerropa lisää:

– Tänä päivänä yritykset tarvitsevat markkinointiinsa yhä laajemmin eri palveluita. Markkinoinnin pitää tavoittaa kaikissa kanavissa. Olipa kyseessä työntekijätarinat, selitysvideot tai markkinointi ja brändinrakentaminen, on videomuotoinen kerronta tehokas tapa viestiä. Lisäksi videot elävät pitkään. Siksi videotuotannon laajentaminen on meille tärkeä ja luonteva laajentuma.

– Videomuotoinen sisältö on myös kasvanut sen verran merkittäväksi osaksi yritysten strategista viestintää, että on hyödyllistä, että tuotantotiimi on osa asiakastiimiä, eikä ulkopuolinen alihankkijapalvelu.

Olemme pitkän ajan tuttuja Nobrainerin kanssa, olemmehan tehneet yhteistyötä ja projekteja jo vuosikausia. Mitäpä Jere ja Lauri ovat mieltä asiasta?

– Meille tarjoutui loistava mahdollisuus yhdistää voimamme Ahooyn kanssa ja luoda yhdessä jotain todella ainutlaatuista. Kaupan myötä tuomme Ahooylle luovaa tarinankerronnallista osaamista ja elokuvatason tuotantokalustoa. Ennen kaikkea tuomme kokemusta, mikä lisää näyttävyyttä ja vaikuttavuutta jo lähtötason videotuotantoihin. Uskomme, että uusi videotuotantokonseptimme tulee olemaan mullistava.

– Meillä on Ahooyn kanssa takana vankka historia. Yhteinen sävel löytyi jo 15 vuotta sitten, ja sen tahdissa on ollut helppo edetä kohti tätä seuraavaa harppausta. Nyt meillä on mahdollisuus tarjota kokonaisvaltaisia ratkaisuja, joissa videotuotanto saavuttaa täyden potentiaalinsa tarinankerronnan välineenä.

Toki jututimme myös meidän toimitusjohtaja Anne Vänttistä, joka on kaupoista enemmän kuin innoissaan (eli tippa linssissä onnellisena):

– Olemme tehneet Nobrainerin kanssa yhteistyötä ja laadukkaita projekteja jo 15 vuoden ajan, ja siksi tämä tuntui luontaiselta seuraavalta askeleelta. Lisäksi, koska meillä on Tampereella toimisto ja Nobrainer toimii Tampereelta ja Helsingistä käsin, pystyimme yhdistämään toimistomme ja tekijämme saman katon alle.

Mikäli sinulle heräsi aiheesta kysyttävää, voit kysellä lisää Annelta anne.vanttinen@ahooy.fi.

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Tätä kysytään meiltä USEIN. Ja mehän vastaamme.

Lyhyt vastaus. Laadukkaasti toteutettu nettisivusto asettuu laajuudesta riippuen 15 000 – 50 000 € hintaluokkaan. Jos kainalot kostui, haluat varmasti lukea myös pidemmän vastauksen.

Pidempi vastaus on tarkoitettu erityisesti niille, jotka haluavat investoida pitkäkestoisiin ratkaisuihin ja saada sivustonsa toimimaan tärkeänä työkaluna liiketoiminnan kehittyessä.

Pidempi vastaus

Kun keskustelu nettisivujen hinnasta alkaa, tuntuu että hintahaitari vaihtelee laidasta laitaan. Joku on saanut sivuston 1000 eurolla, toinen ilmaiseksi kaverin serkulta ja kolmas on maksanut 40 000 €. Luonteva kysymys tässä kohtaa onkin: “Miksi meidän kannattaisi maksaa kotisivuista kymmeniä tuhansia, kun niitä saa halvemmallakin?” Ja usein seuraa jatkokysymys: “Miksi teidän tekemät nettisivut maksaa niin paljon?”

Puretaan laaja sivustoprojekti palasiksi niin näette, mitä kaikkea hinta sisältää – ja miksi se on investointi eikä vain kuluerä.

Millaisista palasista nettisivuprojekti koostuu?

Nettisivusto, kotisivut, verkkosivut (kaikki tarkoittavat samaa asiaa ja kaikkia kuulee käytettävän) pitää sisällään paljon eri osia ja kokonaisuus on luontaisesti näiden summa. Eri toimijoilla on varmasti eri tapoja jakaa projektia.

Me jaamme nettisivuprojektin eri osa-alueisiin seuraavasti:

  1. Sivuston nykytila-analyysi & strategiset valinnat
  2. Sivuston konseptin luonti ja alustava sisältösuunnitelma
  3. Sivuston käyttöliittymäsuunnittelu
  4. Sivuston tekninen toteutus
  5. Sivuston sisällöntuotanto
  6. Sivuston sisällönsyöttö
  7. Sivuston testaus ja julkaisu
  8. Sivuston mittaus ja analytiikan asennus
  9. Sivuston jatkokehitys

Moni raapii tässä kohdassa päätään, että mitä nämä oikein tarkoittaa? Tarkennetaan!

1. Sivuston nykytila-analyysi sekä strategiset valinnat

Ilman kunnollista suunnitelmaa ei kannata toteuttaa oikeastaan yhtään mitään. Tässä vaiheessa on tarkoitus kartoittaa workshopin muodossa sivustonne nyky- ja tavoitetila sekä määritellä, mitä sivustolta halutaan. Tässä vaiheessa määritellään myös kohderyhmänne ja haluatteko mahdollisesti tavoitella uudenlaisia asiakkaita.

Samalla saamme myös yhteisymmärryksen siitä, millaisia asioita sivustolla on hyvä mitata, jotta voidaan tarkastella tuloksia sivuston julkaisusta lähtien.

Tämä on supertärkeä kohta, kuten talon perustukset!

2. Sivuston konseptin luonti ja alustava sisältösuunnitelma

Konseptointi saattaa kuulostaa markkinointitoimiston humpalta, mutta toimii itse asiassa tärkeänä aihiona koko jatkoprojektille.

Konseptointi tarkoittaa sitä, että me mietimme, millaisella sivustolla haluttuihin tavoitteisiin päästään parhaiten. Olemme tehneet satoja sivustoja ja oppineet välttämään pahimmat sudenkuopat suunnitteluvaiheessa, jotta projekti saadaan vietyä kunnialla maaliin.

Konseptin pohjalta luodaan myös alustava sisältösuunnitelma, jonka pohjalta voidaan jatkaa eteenpäin.

On kuitenkin äärimmäisen tärkeää käydä suunnitelma kanssanne läpi ennen kuin yksikään kynä liikahtaa piirtopöydällä.

3. Sivuston käyttöliittymäsuunnittelu

Konsepti on kunnossa, tavoitteet selvillä ja alustava sisältösuunnitelma tyydyttää molempia osapuolia. Hyvä, perustukset on kasassa!

Aika ottaa kynä käteen ja aloittaa käyttöliittymäsuunnittelu, jonka tavoitteena on tehdä verkkosivustosta helposti käytettävä ja tarpeen mukaan noudattaa asetettuja saavutettavuusstandardeja (WCAG A-AAA). Standardit määrittävät käytännössä sen, kuinka sivuston tulee toimia erilaisilla laitteilla ja kuinka luettavaa sivuston sisällön tulee olla. Tässä on siis sekä sisällöisiä että teknisiä aspekteja, mutta täysin hallittavissa olevia sellaisia!

Sivuston käyttöliittymä on tarkoitus tehdä niin sujuvaksi kuin mahdollista asetettuihin tavoitteisiin peilaten, esimerkiksi käyttäjäpolkuja suunnittelen. UI/UX-suunnittelijamme ottaa tässä vaiheessa avukseen sekä yrityksen visuaalisen ilmeen (joko olemassa olevan tai brändiprojektissa luodun) että konseptivaiheessa luodun suunnitelman ja alkaa härnätä copywriteria sisältösuunnitelmaan liittyen. Käyttöliittymäsuunnitelman edetessä hän härnää myös koodaria varmistaakseen ettei rakenna aikapommeja projektin myöhempiin vaiheisiin.

Lopputuloksena esittelemme teille sivustosta klikkailtavan prototyypin. Ikään kuin demoversion tulevasta sivustosta. Kun lopputulos on mieluisa, projekti siirtyy koodarin käsiin.

4. Sivuston tekninen toteutus

Koodari on seurannut projektin edistymistä alusta saakka ja odottaa kädet syyhyten hetkeä, kun pääsee tekemään demosta varsinaista sivustoa.

Toteutamme sivustomme WordPress-alustalle, koska se on hyvä. Olemme käyttäneet sitä paljon ja niin ovat monet muutkin. Mainittakoon tämä siksi, että vaikka sivusto siirtyisi jossain vaiheessa jatkokehitykseen toiselle taholle, sitä ei välttämättä tarvitse tehdä alusta asti uusiksi tai vaihtaa alustaa. On hyvin todennäköistä, että löydät WP-koodarin jatkamaan sivustosi parissa.

Toinen maininnan arvoinen asia on, ettemme käytä sivustoja koodatessa valmisteemoja vaan aloitamme ns. puhtaalta pöydältä. Näin koodi pysyy mahdollisimman puhtaana ja ratkaisut palvelevat kyseistä projektia.

Teknisen toteutuksen voi hoitaa käyttämällä valmisteemoja tai “sivustobuildereita”, kuten esim. Elementoria, Oxygenia tai Bricksiä, mutta nämä usein vain hankaloittavat sivuston skaalausta ja jatkokehitystä sekä hidastavat sivuston latausta. Tällaisia oikoteitä onneen emme käytä. 

Uskomme oikeaan koodaukseen sekä siitä seuraavaan puhtaaseen, jatkokehitettävään koodiin. Vahva tekninen pohja pidentää sivuston elinkaarta ja tukee liiketoiminnan kasvua paremmin kuin “pikaratkaisut”.

5. Sivuston sisällöntuotanto

Yleisin sivuston julkaisua viivyttävä asia on sisältö. “Mitä ihmettä tänne sivustolle nyt pitää kirjoittaa ja millä ajalla?”

Sisällöntuotanto vaatii paljon aikaa ja yhteistyötä yrityksesi asiantuntijoiden ja copywriteriemme välillä. Yhteiset sisällöntuotannon työkalupohjat helpottavat yhteistyötä.

Tämä osio voidaan hoitaa yhteistyössä kanssanne esimerkiksi niin, että luotte sisältöjä valmiisiin pohjiin ja copywriterimme kirjoittaa tekstit puhtaaksi. Voimme myös tuottaa teille tekstit täysin valmiiksi ja hyväksyttää ne teillä ennen sivuston julkaisua.

Tekstien lisäksi sivustolle tarvitaan kuvia, joita voidaan ottaa joko teillä olevista kuvapankeista tai järjestää tarpeelliset video- ja still-kuvaukset jolloin saadaan visuaalisesti paras lopputulos.

Sisältö on sivustolla edelleen kuningas, eikä visuaalisesti ja teknisesti komealla sivustolla ole mitään funktiota ilman sitä. Hyvä sisältö johtaa parempaan näkyvyyteen sekä konversioihin.

6. Sivuston sisällönsyöttö

Tekstien, videoiden ja kuvien valmistuttua sisältö taitetaan, eli syötetään sivustolle käyttöliittymäsuunnitelman mukaisesti. Samalla sivustolle luodaan sisäisiä linkkauksia ja varmistetaan, että sisältö on semanttisesti kunnossa. Näin myös hakukoneet ymmärtävät, mitä sivustolla yritetään sanoa.

Sisällönsyötön aloitusvaiheessa pidämme teille käyttökoulutuksen, jonka jälkeen ylläpitojärjestelmä ja sivuston konepellin alunen tulee teillekin tutuksi ja voitte halutessanne tehdä jatkopäivityksiä itse.

Hyvin taitetusta sivustosta asiakkaasi löytää juuri ne olennaiset asiat, joita strategisissa tavoitteissa on määritetty.

7. Sivuston testaus ja julkaisu

H-hetki lähestyy, julkaisupäivä on kalenterissa ja matka tuntuu pitkältä. Niin se onkin, mutta nyt ei kannata luovuttaa, ollaan jo melkein maalissa!

Ennen julkaisua testaamme sivuston useilla eri selaimilla, tarkistamme sisällöt vielä kertaalleen ja varmistamme, että kaikki tuntuu ja näyttää siltä kuten on suunniteltukin. Korjaukset kulkevat vielä koodarin työpisteen läpi. Kun kaikki on valmista, tiimi vahvistaa projektin olevan valmis julkaisua varten.

Sivuston julkaisu hoidetaan yleensä ns. hiljaisena julkaisuna. Se tarkoittaa sitä, ettei uudistuksesta luoda somepostauksia ennen kuin sitä on käytetty sisäisesti noin viikon ajan ja korjattu mahdolliset asia- tai toimintavirheet, jotka ovat jääneet testausvaiheessa huomaamatta.

Sivuston testaus tuo esiin mahdolliset ongelmat, jotta loppuasiakkaan käyttökokemus on mahdollisimman sujuva.

8. Sivuston mittaus ja analytiikan asennus

Jotta sivusto voi palvella liiketoiminnan tavoitteita tehokkaasti, sen mittaaminen on olennaista. Julkaisun yhteydessä asennamme sivustolle analytiikkatyökalut, joilla voi seurata esimerkiksi kävijämäärää, käyttäjäpolkuja, konversioita ja sivuston nopeutta. Hyvin suunniteltu mittaus mahdollistaa, että tiedät mistä kävijät tulevat, mitä he etsivät ja mitkä kohdat sivustolla kaipaavat kehitystä. Tämä ei ole vain raportointia varten, vaan antaa reaaliaikaista tietoa, joka tukee markkinointia ja myynnin strategioita – näin sivusto kehittyy liiketoiminnan mukana ja tuo todellista arvoa pitkällä aikavälillä.

Mittaaminen ja seuraaminen edesauttaa sivuston jatkokehitystä ja auttaa puuttumaan ongelmakohtiin nopeammin.

9. Sivuston jatkokehitys

Vaikka jatkokehitys ei olekaan varsinainen osa sivustoprojektia, on tässä yhteydessä kuitenkin syytä mainita, ettei verkkosivusto ole koskaan kokonaan valmis. Tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia, yrityksen visuaalinen ilme päivittyy ja liiketoiminnan kehittyessä myös sisällön päivitystarpeet ovat väistämättömiä.

Hyvä sivusto elää ja pysyy mukana muutoksissa indikoiden yrityksesi ajantasaisuutta.

Mitä muuta?

Edellä on käyty läpi laaja sivustoprojekti monen eri osa-alueen näkökulmasta. Listassa ei suinkaan ole vielä kaikki mitä sivustokehitykseen liittyy, mutta näiden avaus vaatii jo uuden artikkelin.

Mainitaan kuitenkin muutamia tärkeitä sivustoon liittyviä asioita, joissa voimme myös olla avuksi:

Yhteenveto

Huh, pidempi vastaus oli pitkä. Mahtavaa jos jaksoit lukea tänne saakka!

Olemme nyt purkaneet auki laajan nettisivustoprojektin ja kuten näkyy, vaiheita on paljon. Kunnolla tehty sivusto on rahanarvoinen investointi, joka kantaa hyvää ja toimii niin markkinoinnin, rekrytoinnin kuin brändimielikuvankin vahvistajana.

Laadukkaat nettisivut eivät ole pelkkä kustannus. Ne ovat investointi liiketoiminnan kasvuun ja pitkän aikavälin kehitykseen. Suurempi alkuinvestointi tuo myös varmuutta siitä, että sivusto palvelee yritystäsi mahdollisimman tehokkaasti ja luo vakaan pohjan jatkokehitykselle.

Jokainen sivustoprojekti ei suinkaan ole laajuudessaan samanlainen, emmekä pyri väkisin tekemään asioista turhan monimutkaisia – joskus on perusteltua ohittaa osa yllä avatuista kohdista ja keventää projektin kestoa sekä kuluja.

Uskallamme rohkeasti sanoa, että teemme laadukkaita verkkosivustoja ja seistä hintamme takana.

Haluatko varmistaa, että yrityksesi sivusto on investointi, joka tukee liiketoimintaasi pitkälle tulevaisuuteen – ota meihin yhteyttä, autamme sinua mielellämme!

– Antti Makkonen, CTO

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Kysymys laukaisi liikkeelle Osuma Henkilöstöpalveluiden brändikehityksen. Taustalla on syvällinen ymmärrys työelämän merkittävästä muutosliikkeestä. Yhä usemmin, erityisesti nuoremman sukupolven kohdalla, työnhakija ei halua mieltää työpaikkaansa loppusijoituspaikkana. Pikavilkaisulla näyttäisikin, että trendinä on ihannoida juurettomuutta ja täydellistä vapautta. Kyse ei kuitenkaan ole siitä.

Hyvä brändin rakentaminen lähtee aina liikkeelle humaanin ongelman ymmärtämisestä. Siis ihmisen kokoisen ja näköisen unelman, pelon, haaveen, ongelman tai tarpeen ymmärtämisestä. Osuma puhuttelee erityisesti sellaisia ihmisiä, jotka toivovat työelämältä sekä yksilöllistä huomioimista ja kunnioittamista, että vakautta uraan ja arkeen. Varmuutta siitä, että työtä on myös jatkossa tarjolla. Huomisen osaaja etsii myös turvaa ja uskottavuutta.

Osuman näkemyksen mukaan vanhanajan henkilöstövuokraus on ollutta ja mennyttä. Vaikka työtä tarjoavat yritykset kaipaavat yhä kysyntä- ja sesonkijoustoa työvoimassa, jokainen työnantaja toivoo, että työntekijä kokisi kuuluvansa yhteisöön ja tuntisi itsensä kyvykkääksi ja tärkeäksi. HR-osaaminen ja työnantajamielikuva ovat tänään työnantajalle tärkeämpiä kuin koskaan. Kaikkien tavoite on lopulta win-win. Eli että työntekijä löytää itselleen juuri oikean uran ja työnantaja juuri oikean tekijän. Todellisen osuman.

Tarvittiin punainen pelikirja

Näistä lähtökohdista syntyi syvällisempi ymmärrys, miksi työmarkkinoiden on aika uudistua. Arvomaailman muutokset ovat keskeisiä draivereita kohti parempaa työtä ja työelämää. Osuma on päättänyt olla osa myönteistä muutosta ja se pitää kertoa maailmalle. Yrityksen kasvustrategia loi tarpeen syventää Osuman brändin sanomaa. Aloitimme yhteistyössä brändin strategian – Osuman punaisen pelikirjan – kirjoittamisen. Syntyi lupaus “Jotta yksikään hyvä työ ei jää tekemättä.”

“Pidän Ahooy Creativen tyylistä. Kun yhteistyössä vallitsee luottamus, asioista uskalletaan aidosti keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. Kuuntelemisen tahtoa ja taitoa arvostan erityisesti. Markkinoinnin kumppanin tehtävä ei ole tyrkyttää milloin mitäkin projektia tai ideaa tilattavaksi. Koin, että Ahooy lähtee liikkeelle aivan eri lähtökohdista. Tässä pitkä yhteinen historia oli valtava etu.” kuvailee yhteistyötä Osuman perustaja Ville Auvinen.

Tietämättämme valitsimme tuon pelikirjan värin jo vuonna 2016, kun Osuma Henkilöstöpalvelut näki päivänvalon ja tuore yrittäjä tarvitsi laadukkaan ja erottuvan ilmeen ja verkkosivut. Sijoitus huolella suunniteltuun ilmeeseen ja verkkosivuihin on sittemmin maksanut itsensä takaisin monin verroin. Tänä päivänä Osuma on yksi Itä-Suomen suurimpia työllistäjiä. Sama vuonna 2016 luotu ilme on yhä tuore, vahva ja tunnistettava. Vaikka brändin haluttiin nyt kehittyvän, oli kaikkien osapuolten helppo todeta, että Osumalle on syntynyt vuosien saatossa niin paljon arvoa brändin ympärille, että uusi tekeminen on rakennuttava entisen päälle.

“Yhtiön markkinointistrategia ja brändi olivat useita vuosia sitten tehdyt. Pieniä liftejä oli tehty matkan varrella, mutta nyt oli aika tuoda ne tähän hetkeen”, toteaa Osuman operatiivinen johtaja (COO) Erkka Sarnola.

“Aikaisemmin Osuman brändi oli rakennettu enemmän paikalliseksi. Brändiuudistuksen myötä Osuma on nyt sopiva kaikkialle, eli voimme toteuttaa strategiaamme muille paikkakunnille laajenemiseen. Myös brändi-ilme, viestinnän kärkiteemat ja tone of voice tuli uudistaa.”, jatkaa Erkka.

Viestit, visut ja verkko uudistuivat

Osuman vahvimmaksi viestiksi valikoitui puhutteleva ja tunteisiin vetoava slogan “Suoraan sydämeen.” Ehkäpä brändi on nimensä perässä nuo sanat hiljaa lausunut aina. Miksi emme niitä sanoisi ihan ääneen? Sitä paitsi, oikean työn tulisi aina olla osuma suoraan sydämeen.

Tunteen lisäksi brändiin oli puhallettava eloa. Osuma on erittäin monipuolisesti esillä oleva yritys ja koska valtaosa näkyvyydestä tapahtuu digitaalisilla pinnoilla, oli perusteltua luoda brändille liikekieli. Nyt Osuma erottuu laadukkaasti ja tunnistettavasti aina. Eikä pyörää tarvitse jokaisen videototeutuksen kohdalla keksiä uudelleen. Nyt yrityksellä on valmis sapluuna ja laaja animaatiokirjasto valmiina.

Osuman verkkonäkyvyyden oli myös aika uusiutua. Verkkosivut uudistettiin käyttökokemus ja tavoittavuus edellä. Sivujen tuli palvella paremmin sekä työnhakijaa, että -antajaa. Samalla uudistettiin digimarkkinointi. Vaikka hakusanamainonnan voidaan nykyään ajatella olevan osa yrityksen perus saavutettavuutta, sillä saavutetaan merkittävää kilpailuetua oikein tehtynä. Päätimme pureutua pintaa syvemmälle analytiikkaan sekä konversiodataan ja uudistimme jatkuvan mainonnan mallin.

“Jo lyhyellä aikavälillä hakemusmäärät ovat kasvaneet, liikenteen laatu on parempaa, ja mainontaan käytetty euromäärä on saatu tuottamaan huomattavasti paremmin”, kertoo Erkka.

Sivuston kautta tullut hakijamäärä on lähtenyt välittömästi kasvuun ja konversioprosentti on kasvanut yli 16 %. Kasvun myötä myös laatu on parantunut huomattavasti. Mitattaessa kuinka paljon onnistuneesta konversiosta, eli sivuilta jätetystä hakemuksesta, on pitänyt maksaa digimarkkinoinnissa, on hinta laskenut 27%. Laatumittari tunnetaan digimarkkinoinnissa termillä CPL (cost per lead).

“Osuman brändi ja viesti puhuttelee kohderyhmiämme nyt oikealla tavalla. Sivuston trafiikki ja hakijamäärät ovat kasvaneet uudistusten myötä. Kokonaisuudessaan pystymme nyt selkeästi erottumaan kilpailijoistamme.” Erkka kuvailee työn vaikutuksia.

“Hyvä markkinointi on aina yhtä aikaa strategista ja operatiivista. Lyhyttä ja pitkää peliä. Haluamme, että markkinoinnin kumppani tuntee meidät ja pystyy palvelemaan läpi koko markkinoinnin vastuualueen. Siksi yhteistyön on oltava läheistä.” tiivistää Ville Auvinen näkemyksiään.

Erkka kiteyttää Ahooyn kanssa työskentelyn näin: “Yhteistyö Ahooyn tiimien kanssa on toiminut hyvin (luova tiimi, digi- ja web-tiimi, myynti). Voimme luottaa ammattiosaamiseen ja saamme hyviä kehitysideoita sekä konkreettisia toimenpiteitä liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi.”

“Uskallan luvata, että tulemme syventämään yhteistyötä entisestään Ahooy Creativen kanssa.” lupaa Ville.

Sopisiko Osuman kaltainen brändiuudistus sinun yrityksellesi?

Usein yrityksen toiminta, osaaminen ja tuotteet ovat ehtineet edelle sen näkyvää brändiä ja viestintää. Ulkoa katsoessa toiminnasta ja sen tasosta voi syntyä väärä kuva. Potentiaalia olisi paljon enempään, mutta se jää lunastamatta. Toisinaan yrityksessä on käynnissä strategiamuutos, josta pitäisi pystyä viestimään sekä sisään että ulos. Nämä on yleisiä tilanteita, joihin brändin rakentajan työkalupakki on verraton apu. Ota yhteyttä meihin. Saat käyttöösi erittäin laaja-alaisen osaamisen ja kokemuksen omaavan brändi- ja markkinointiviestintätiimin.

– Tatu Ahonen, luova johtaja

Osuma on henkilöstöpalvelun edelläkävijä Suomessa. Osaajapääoman strategisena hallinta- ja kehittämiskumppanina yritys tarjoaa laajaa asiantuntijapalvelua henkilöstön hankintaan ja kehittämiseen sekä rekrytointi- ja työelämäkoulutuksia, suorarekrytointia ja erilaisia arviointipalveluja. Osuma työllistää kuukausittain n. 750 ammattilaista, ja perustamisvuodestaan 2016 lähtien yritys on kasvanut jatkuvasti ollen nykyään Itä-Suomessa alan suurin toimija.

Katso lisää www.ohp.fi

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Toisen maailmansodan aikana, liittoutuneiden strategit halusivat vahvistaa lentokoneita, jotta ne kestäisivät paremmin lentoja taistelualueille. Tutkiessaan lennoilta palanneita lentokoneita he havaitsivat, että koneet olivat saaneet merkittävästi enemmän osumia keskirunkoon, peräsimeen ja siipien kärkiin. Ensireaktio oli luonnollisesti vahvistaa juuri näitä koneen osia. 

Tilastotieteilijä Abraham Wald kuitenkin kyseenalaisti tämän johtopäätöksen. Hän todisti, että ajattelussa oli merkittävä ongelma. Tutkimusaineisto koostui ainoastaan koneista, jotka olivat palanneet taistelulennoilta. Wald päätteli, että todellinen huomio tulisi kiinnittää niihin kohtiin, joissa ei ollut osumia – ohjaamoon, moottoriin ja polttoainetankkiin. Sillä ne koneet, jotka eivät palanneet lennoilta, todennäköisesti vaurioituivat juuri näistä kriittisissä kohdissa. Tämä näkemys muutti merkittävästi lähestymistapaa ja sitä kuinka koneita alettiin vahvistaa.

Survivor bias eli selviytymisharha

Selviytymisharha on ilmiö, joka syntyy, kun johtopäätöksiä tehdään ainoastaan niiden kohteiden perusteella, jotka ovat selviytyneet jonkin prosessin läpi. Tämä toisen maailmansodan aikainen havainto ilmenee monin tavoin päätöksenteossa vielä tänäkin päivänä. Se myös selittää miksi myynti ja markkinointi eivät toisinaan oikein ymmärrä toisiaan. 

Myyntitiimit keskittyvät usein niihin asiakkaisiin, jotka ovat “selviytyneet” myyntifunnelin läpi. Arki pyörii funnelin harkintavaiheen tienoilla ja myynti tuulettaa tuloksiaan johtoryhmälle. Oikeutetusti – myyntiä tarvitaan. Vaikka myynti onkin tärkeää, on helppo ajatella virheellisesti, että asiakas osti tuotteen, koska faktat ja myyjän tuotetuntemus vakuuttivat. Niitäkin tarvitaan, sillä niiden avulla asiakas perustelee itse itselleen jo tehtyä päätöstä. Todellisuudessa asiakas on usein tehnyt päätöksen – ainakin alitajuisesti – jo ennen myyjän tapaamista. Keskittymällä ainoastaan myyntisuoritukseen tai ostaneisiin asiakkaisiin syntyy helposti vääristynyt käsitys siitä, mikä todella houkuttelee ja sitouttaa asiakkaita tai miksi asiakas todellisuudessa teki ostopäätöksen. 

Aikamme trendi, perfomance marketing eli suorituskyvyn optimointiin keskittyvä digimarkkinointi, luo samanlaisen harhan. Performance marketingissa keskitytään konversioon, eli siihen jättikö asiakas itsestään liidin tai tilasiko, latasiko tai ostiko hän. Digitaalinen mittaristo näyttää osumat, mutta ei huteja. Siksi kulmatoimistossa keskitytään sitten lyhyen aikavälin ROI:hin, ja mainostajat pyrkivät kohdistamaan kaiken osaamisensa ja panoksensa niihin asiakkaisiin, jotka ovat valmiita ostamaan. Tämä on loogista, mutta kovin kapeakatseista.

Yksisarvishoitoa vai tutkitusti parempaa markkinointia?

LinkedInin ja Ehrenberg-Bass Instituutin tutkimuksessa verrattiin brändäävän markkinoinnin ja performance marketingin pitkän aikavälin tehokkuutta. Hypoteesi oli, että hyvin optimoitu ja konversioon perustuva digitaalinen markkinointi olisi tehokkaampaa kuin tunneperäinen brändäys, joka yhä muistuttaa monen tulosmarkkinoijan ja myyjän mielestä lähinnä yksisarvishoitoa. Pitkän aikajänteen tulokset yllättivät monet. Brändimarkkinointi on tehokkaampaa kuin tehokkuutta optimoiva performance marketing.

Syvempi ymmärrys syntyy, kun otetaan huomioon brändin potentiaalisen yleisön lisäksi aikaikkuna. Tästä lähtökohdasta syntyi 95-5 -sääntö, joka pätee erityisesti B2B-maailmassa. Suurin osa potentiaalisista asiakkaista – 95% – ei aio ostaa alasi tarjoamia palveluita juuri tällä hetkellä. Mutta myöhemmin he todennäköisesti tekevät niin, sillä yritykset hankkivat tuotteita ja palveluita harvoin. Keskittymällä vain välittömästi ostavien 5%:n joukkoon, yritykset menettävät mahdollisuuden vaikuttaa laajempaan asiakaskuntaan – yleisöön, joka ei juuri nyt aio ostaa.

Tästä seuraa hieman paradoksaalinen johtopäätös: kohdenna markkinointisi laajasti niihin, jotka eivät ole juuri nyt ostamassa. Panosta brändäykseen, jotta asiakkaasi muistavat brändisi, kun heidän ostoikkunansa aukeaa. Markkinaosuuksia kahmivat yritykset, jotka muistetaan, sillä tärkein hakukone löytyy yhä pään sisältä. Sama tutkimus paljastaa, että pienelläkin mediabudjetilla, mutta hyvällä luovalla toteutuksella, pystyy peittoamaan jättiläisten toteuttamat auringonkin pimentävät taktiset mainoslevitykset.

Tarinan opetus

Tutkimuksen löydös ei tarkoita, että nyt aletaan yliohjamaan ja lopetetaan täysin taktinen tekeminen, tai että ei yritettäisi lainkaan optimoida konversiota. Molempia tarvitaan. Asiakas tarvitsee yhä luotettavalta tuntuvan kehoituksen ostaa harkinnan hetkellä, mutta markkinointiviestinnän painopisteen voi turvallisesti siirtää lyhyen aikajänteen myynnistä brändäävän markkinointiviestinnän puolelle. Se nimittäin näyttäisi tuovan myös sitä nopeaa kauppaa.

Olkaamme enemmän kuin Abraham. Ilmeisen sijaan ajatellaan laajemmin. Jotta voisit myydä enemmän, palkata parhaat ja markkinoida tehokkaammin, kannattaa vahvistaa tärkeintä osa-aluetta, joka kantaa läpi funnelin: mielikuva brändistäsi. Tutkittu juttu.

– Tatu Ahonen, CCO, Founder

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Digi-digi-dii. Di, digi-digi-dii. Digi toimii kuin Daruden Sandstorm, ja hyvin kohdennettu digimarkkinointi lävähtää väkisin haluttujen kohderyhmien silmille kuin hiekkamyrsky.

Meillä Ahooylla digimarkkinoinnille on selkeä prosessi, joka toimii ja on yksinkertaisesti tehokas. Digitiimimme yhdistettynä luovan suunnittelun ja tuotannon tiimeihimme on ihan älyvapaan kätevä setti jokaiselle yritykselle, koska kaikki suunnittelusta optimointiin ja materiaaleista statuspalavereihin on käytössäsi saman katon alla.

Digimarkkinointi on lähes aina jatkuvaa yhteistyötä sekä mainonnan kehittämistä, ja sen prosessi noudattaa meidän toimestamme aina samaa kaavaa. Digimarkkinointi alkaa kanssamme aina suunnittelusta, koska ennen toteutusta meidän täytyy tuntea bisneksesi ja selvittää markkinointinne tavoitteet.

1. Suunnittelu: Ymmärrys mitä tehdään ja miksi

Aloitamme yhteistyön aina kanssanne starttipalaverilla, jossa kuuntelemme teitä ja kysymme teiltä oikeat kysymykset, jotta ymmärrämme tavoitteenne, nykytekemisenne tilan sekä palveluidenne, tuotteidenne sekä markkinointinne kohderyhmät.

Sopimuksen mukaan tutkimme lisäksi yrityksenne digitaalisen preesensin tarkemmin kuin joku, joka tutkii tosi tarkasti kaikkea. Tarkistamme verkkosivujenne nykyisen tilan, olemassa olevan analytiikan ja seurantapisteet sekä nykymainonnan tilan ja sen prioriteetit esimerkiksi sanaston ja kohdealueiden suhteen.

Lisäksi käymme tarvittaessa läpi myös sosiaalisen median kanavanne ja näiden mainostilien tilan. Silloin saamme kattavan kokonaiskuvan ja ymmärryksen, mitä lähdemme tekemään ja ennen kaikkea miksi – koska mainonnalla täytyy aina olla tarkoitus.

2. Pohjatyöt: Valmius käynnistää mainonta

Ilman mittaamista mainonta on sokkona ammuskelua taivaanrantaan. Siksi laitamme mittaamisen kuntoon. Asetamme mittauspisteet ja laitamme mainonnan seuraamisen kondikseen niin verkkosivuilla kuin sosiaalisen median rajapinnoissa. Näin pystymme mittaamaan mainontamme vaikuttavuutta ja alamme keräämään dataa, jotta tiedämme mikä toimii just eikä melkein, eli osuu ja uppoaa kohderyhmäämme.

Sitten se tärkein; mainonnan sisältöjen suunnittelu. Ahooyn vahvuus on, että samasta paikasta löytyy osaaminen tekstiin, kuvaan, liikkuvaan kuvaan ja kaiken tämän yhdistämiseen, minkä lisäksi digitiimi rakentaa mainonnan toimivaksi kokonaisuudeksi niin Google Adsin kuin sosiaalisen median puolella.

Hakusanamainonnan osalta rakennamme mainostilin, eli teemme hakusanoja vastaavat mainokset ja lisäämme kaikki relevantit hakusanat sivustonne sisältöjen perusteella sekä teidän tarpeidenne ja tavoitteidenne mukaan.

Google Display-, YouTube- ja muun visuaalisen mainonnan osalta luomme tarvittavan viestintäkonseptin ja tuotamme mainosmateriaalit, johon kuuluvat niin viestit kuin visuaalisuus. Somessa pystytämme tarvittaessa mainostilin sekä rakennamme tarvittavan sisältösuunnitelman. Sen jälkeen teemme starttausvalmiit sisällöt, jotta pystymme varmistamaan haluamanne näkyvyyden sosiaalisessa mediassa.

3. Startti: Yskimättä käyntiin kuin palmun alta

Kun pohjatyöt on tehty huolellisesti, käynnistämme mainonnan hallitusti valituissa kanavissa. Nyt mainoksenne alkavat näkymään valituille kohderyhmille juuri niissä kanavissa, joissa he viettävät aikaansa.

Samalla mainonnan kanavat alkavat keräämään dataa mainosten klikkausmääristä ja näyttökerroista sekä pystyttämämme mittauspisteet ja analytiikka tekevät sitä samaa verkkosivuillanne. Tässä vaiheessa aloitamme myös muun jatkuvan työn kuten sisällöntuotannon sosiaaliseen mediaan, tuleviin mainoksiin tai verkkosivustonne sisältöihin.

4. Jatkuva tekeminen: Tehokasta optimointia ja raportointia

Ilman jatkuvaa optimointia mainonta ei kehity. Siksi me käytämme viikoittain aikaa mainontanne hallintaan ja sen kehittämiseen. Testaamme erilaisia keinoja, joita analysoimme datan perusteella, jonka jälkeen reagoimme ja teemme tarvittavat muutokset saatujen tulosten perusteella.

Lisäksi jaamme Ahooyn sisällä tietoa aktiivisesti, jolloin oppi ja huomiot mainonnasta liikkuvat myös tiimin sisällä, jolloin voimme parantaa diginäkyvyyttä kokonaisvaltaisesti ja käyttää näitä huomioita muun muassa sivuston kehittämisen tukena.

Tekemiemme testausten sekä optimointitoimenpiteiden tulokset ja opit jaamme kanssanne kuukausi- tai kavartaalipalaverissa. Käymme läpi sivuston ja mainonnan dataa, tsekkaamme missä olemme menossa peilattuna tavoitteisiin, minkä lisäksi keskustelemme läpi tulevat ja ajankohtaiset asiat, jotka tulee ottaa mainonnassa huomioon.

Pyrimme aina pitämään huolen, että tiedonjako asiakkaan ja digitiimin välillä on ajan tasalla, jotta mainonta olisi oikein priorisoitua ja kohdennettua. Silloin ajankohtaisten palveluiden, sesonkien ja tuotteiden nostaminen tärkeysjärjestyksessä korkeammalle tapahtuu juuri silloin, kun sille on tarvetta.

5. Kampanjat: Täsmäiskuja määriteltyyn tarpeeseen

Jatkuvan tekemisen lisäksi meiltä löytyy osaaminen myös kampanjanluontoisen näkyvyyden rakentamiseen. Kampanjoiden avulla pystymme viestimään taktisemmin, jolloin keskitymme juuri sillä hetkellä olevan tarpeen täyttämiseen, tai voimme panostaa brändin näkyvyyden kasvattamiseen, jolloin siitä tulee kuluttajilleen entistäkin tutumpi.

Kampanjat ovat erinomainen tapa hankkia lisänäkyvyyttä ja niiden avulla tavoitamme kohderyhmät niin lokaalisti kuin valtakunnallisesti juuri sen hetken tarpeen mukaan. Kampanjat sopivat esimerkiksi tuotelanseerauksiin, yrityksen laajentuessa uuden toimialueen kattavaan peittämiseen tai esimerkiksi hiljaisina aikoina varausmäärien täyttämiseen.

Lue lisää digimarkkinoinnin palveluistamme

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Metaverse on immersiivinen, virtuaalinen ja kolmiulotteinen lohkoketjuihin perustuva kohtaamismaailma, jossa käyttäjät vuorovaikuttavat ympäristöön sekä toisiinsa.

Rehellisesti sanottuna suhina vaan kuuluu, kun hienot sanat menevät vauhdilla yli hilseen. Kuitenkin muuan Zuckerbergin Mark on sitä mieltä, että metaverse on “second best thing to teleportation”. Eli mikä homma?

Pyrimme nyt selittämään koko metaversumin “for dummies” -hengessä, vaikkakin asiasta jo nyt kiinnostunut ihminen ei todellakaan ole tohelo, vaan fiksusti liikkeellä jo nyt kun muutos on alkanut. Ja muutos todellakin on alkanut, isot yritykset kehittävät metaversumia uskomattoman suurilla summilla ja niin kuin meidän koodari-Allu sanoisi: kehitys kehittyy.

Metaversen odotetaan mullistavan digitaalinen kokemus ja yhdistävän eri teknologiota, kuten AR-, VR-, AI-, IoT- ja lohkoketjuteknologiat. Näiden teknologioiden yhdistämisestä käytetään usein termiä web 3.0.

Metaverse on siis termi, joka viittaa virtuaaliseen todellisuuteen tai simuloituun universumiin, jossa ihmiset voivat vuorovaikuttaa ja kokea tapahtumia ja tilanteita toistensa kanssa verkossa. Se on kuin virtuaalinen maailma, jossa voi esimerkiksi pelata pelejä, kohdata muita ihmisiä ja liikkua eri paikoissa. Metaverse ei ole vain yksi tietty paikka, vaan se koostuu useista erilaisista virtuaalisista ympäristöistä ja kokemuksista.

Metaversen ero nykyisiin verkossa oleviin palveluihin, kuten sosiaaliseen mediaan, verkkopeleihin ja virtuaalitodellisuuteen, on se, että metaversessa kaikki nämä erilaiset toiminnot ja palvelut ovat integroitu eli sulautettu yhteen. Ne muodostavat yhtenäisen virtuaalimaailman, jossa käyttäjät voivat liikkua ja vuorovaikuttaa toistensa kanssa. Joten kohta meillä on elettävänä oikea elämä ja siihen päälle vielä virtuaalielämä.

Ei sittenkään ihan uusi juttu

Termi metaverse mainittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1992, kirjassa nimeltä Snow Crash, eli periaatteessahan tämä juttu on internet-aikana vanha kuin taivas. Kirjan kirjoittaja oli Neal Stephenson, joka yhdisti sanat meta ja universe – tavalla, joka toimii edelleen.

Useimmat meistä ovat itse asiassa käyttäneet metaversen kaltaisia virtuaalimaailmoja. Habbo Hotel, Second Life ja World of Warcraft ovat varsinkin suosionsa huipulla olleet erinomaisia esimerkkejä maailmoista, jotka eivät ole fyysisesti olemassa, mutta tarjoavat mahdollisuuden vuorovaikuttaa ja saada elämyksiä virtuaalisessa maailmassa, juuri sellaisena hahmona kuin itse haluat.

Jo edellä mainituissa esimerkkimaailmoissa oli mahdollista omistaa aineetonta omaisuutta, eli jotain mitä voit käyttää ainoastaan virtuaalisesti. Tämä on myös yksi vähemmän hyödynnetty kuluttajakaupan asiakassegmentti. Fyysiset tuotteet, kuten esimerkiksi vaatteet, kengät ja korut voi nykyään ostaa omakseen myös virtuaalimaailmassa, jossa ihminen saa pukea ne hahmolleen.

Virtuaalisista tuotteista puhuttaessa käytetään termiä digitaalinen omaisuus tai NFT eli Non-Fungible Token. NFT:t voivat sisältää mitä tahansa digitaalista sisältöä, kuten kuvia, videoita, ääniteoksia tai pelitilastoja, ja niitä voi käyttää esimerkiksi sertifikaattina tietystä digitaalisesta omaisuudesta tai ne voivat olla esimerkiksi keräilyesineitä.

Kun jotain uutta syntyy, syntyy myös uutta liiketoimintaa

Jotta kaikki uudet palvelut voivat pyöriä ja pysyä hengissä, tarvitaan toimintojen ympärille myös liiketoimintaa. Metaversessä tullaan hyvin todennäköisesti lähiaikoina näkemään enenevissä määrin markkinointitekoja esimerkiksi peli-, verkkokauppa- sekä tapahtumatoimijoilta.

Kun metaversen potentiaalin avaa lukuina, ymmärtää miten suuresta asiasta on kyse. Vuonna 2020 metaversen markkinakoko oli MarketsandMarketsin tekemän tutkimuksen mukaan 3,7 miljardia dollaria. Vuonna 2025 markkinakoon on arvioitu olevan noin 21 miljardia dollaria. Ja vuonna 2030 Goldman Sachs on arvioinut sen olevan jopa 1 biljoonaa, eli tuhat miljardia, eli 1 000 000 000 000 dollaria.

Siinäpä vasta nollia, joiden takia metaverseen kannattaa hypätä mieluummin ajoissa kuin myöhässä. Virtuaaliseen maailmaan ei kuitenkaan tarvitse lähteä kuin digitaalinen hauki bitti-kaislikosta, koska kehitykselle on myös hidasteita.

Muun muassa virtuaalilaitteiden, kuten lasien ja pukujen hinnat ovat korkeat eikä maailmalla vallitseva komponenttipula lupaa ainakaan tällä hetkellä nopeaa hintojen laskua. Ja vaikka hinnat laskisivat, on laitteiden käytettävyys edelleen melko kankeaa.

Lisäksi maailmojen yhdistäminen ja yhtenäisen metaversekokemuksen toteuttaminen on vielä pitkässä kuusessa. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että seuraavan 5–10 vuoden aikana päästään pisteeseen, jossa metaversessä on mahdollista opiskella, matkailla ja kohdata ihmisiä tavoilla, jotka eivät ole aiemmin olleet mahdollisia. On nimittäin hieman eri asia oppia ja lukea oppikirjasta, että dinosaurukset olivat kasvissyöjiä, kuin olla itse läsnä virtuaalimaailmassa, jossa brachiosaurus safkaa viidakossa havupuiden latvoja ja ympäristö on jäljitelty sen mukaan miltä maailma näytti 230 miljoonaa vuotta sitten.

Vaikuttaa, vaikuttaa – mutta mihin?

Metaverse vaikuttaa tulevaisuudessa yhä enemmän yritysten markkinointiin ja sillä on suuri vaikutus koko markkinointialaan. Metaversen avulla yritykset voivat luoda uudenlaisia ja immersiivisiä markkinointikokemuksia, jotka tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden tutustua tuotteisiin ja palveluihin uudella tavalla.

Immersiivinen kokemus muuten tarkoittaa tilannetta tai ympäristöä, jossa henkilö on täysin keskittynyt ja uppoutunut hetkeen. Se antaa henkilölle tunteen, että hän on osa tapahtumaa tai ympäristöä, vaikka ei olisikaan fyysisesti läsnä itse tilanteessa.

Metaversen myötä yritysten käytössä on uusia markkinointikanavia, joissa mainontaa on entistäkin helpompi kohdentaa. Samalla myös tuotantotarpeet kasvavat, kun virtuaaliset tapahtumat, yrityksen julkisivut ja näkyvyys ynnä muut metakampanjat sekä tuote-esittelyt, -asettelut ja -testit viedään osaksi metaversen tarjoamaa kokemusta.

Tällä hetkellä on paljon asioita, joita voimme vain arvailla metaverseen liittyen. Kuitenkin yksi asia on selvä: metaverse on jo täällä – ja se tulee kehittymään halusimme sitä tai emme.

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Brändimarkkinoinnin sanasto on täynnä sanoja ja termejä, jotka ovat lähes yhtä selkeitä kuin lääkäreiden käsin kirjoittamat reseptit. Me Ahooylla pyrimme pitämään ammattijargonin minimissä, koska meille asiakas on aina ihminen, jonka täytyy ymmärtää mistä puhumme.

Joillekin besserwissereille on kuitenkin tärkeää tietää kaikki tämänkin alan termit läpikotaisin. Ota kylmä kylpy brändimarkkinoinnin jargon -altaassa ja pääset hurmaamaan seuralaisesi viinilasin äärellä esimerkiksi sanoilla brändipositiointi, brändiaktivointi tai vaikkapa brändievoluutio.

Tai sitten voit olla vain kiinnostunut alan termeistä, ja tämän suomi-brändijargon-suomi -sanaston jälkeen sanaristikoista eivät jää tämänkään genren sanat täyttämättä. Brändijargonia, olkaa hyvät!

 

Brändi
Maine, imago ja kaikkien henkilökohtaisten tuntemusten ja mielikuvien ja kokemusten summa, jonka ihminen yhdistää johonkin näkyvään ja muistettavaan asiaan, nimeen, yritykseen, tuotteeseen, tuotemerkkiin, logoon tai henkilöön.

 

Brändääminen
(Usein markkinointivetoinen) suunnitelmallinen tapa, sarja tekoja tai muu näkyvä uudistuminen, joiden avulla pyritään aktiivisesti vaikuttamaan yleisön mielikuviin brändistä.

 

Brändiaktivointi
Suunniteltuja toimenpiteitä, kampanjoita tai tekoja, joiden tarkoituksena on kasvattaa brändin tunnettuutta ja mielikuvaa sekä sitouttaa brändiin kohtaamisten, viestinnän tai muiden kokemusten kautta.

 

Brändiarkkitehtuuri
Rakenne tai tapa jäsentää ja/tai hierarkioida yrityksen hallinnoimia brändejä, tuotteita tai palveluita siten, että ne olisivat yleisölle selkeä kokonaisuus.

 

Brand Art
Brändin visuaalisen ilmeen luovat tai taiteelliset laajennukset, jotka on yleensä suunnattu brändiin jo sitoutuneelle yleisölle. Voi esiintyä julisteissa, tarroissa, t-paidoissa, tapahtumissa, jne.

 

Brändiarvot, arvot
Keskeisimmät arvostettavat asiat tai uskomukset, joita brändi ja yritys edustaa. Yleensä 3–5 kpl. Brändistrategian keskeinen osa-alue.

 

Brändiarvo
Termillä viitataan brändin myönteiseen tunnettuuteen ja maineeseen, jonka myötä yritykselle muodostuu kilpailuetu. Brändiarvo konkretisoituu mm. asiakasuskollisuutena, ostouseutena, parempana katteena (hintapreemio), osaavan työvoiman saatavuutena, suhdannesietokykynä.

 

Brändiarvon kasvu, noste
Myönteinen muutos brändin mielikuvissa, maineessa, saavutettavuudessa ja tunnettuudessa kohdeyleisön keskuudessa. Näkyy yleensä aikaisemmin bränditutkimuksissa, kuin suorassa myynnissä

 

Brändiauditointi
Yleensä brändikehityksen yhteydessä toteutettava vaihe, jossa tutkitaan ja analysoidaan mm. brändin positio, markkinatilanne, vahvuudet ja heikkoudet sekä mielikuvat sisäisesti ja ulkoisesti.

 

Brand Board (Mood board)
Esittää tutkielman tapaan yhdessä näkymässä brändin visuaalisen ilmeen ja tyylin.

 

Brändielementit, brändiassetit
Brändin määritetyt fyysiset/havainnoitavat tunnisteet kuten visuaaliset elementit, kuvat, värit, äänitunnisteet (jingle), typografia (fontit), web-tyylit, sloganit, mantrat.

 

Brändievoluutio
Olemassaolevan brändiarvon päälle rakennettava uudistus, jossa brändi säilyttää tunnistettavuutensa, mutta kokee kokonaisvaltaisen päivityksen tai freesauksen.

 

Brändifontti, typografia
Brändille määritetty olemassaoleva tai uniikki, brändiä varten suunniteltu, fontti tai fontisto, eli typografia.

 

Brändin hissipuhe
Lyhyehkö kuvaus, joka kuvaa miksi, miten ja mitä yritys tekee ja kenelle brändi, tuote tai palvelu on tarkoitettu. Kirjoitetaan usein brändistrategian yhteydessä.

 

Brändi-identiteetti
Näkyvän (fyysisen) brändin elementit, joiden avulla brändistä pyritään rakentamaan erottuva ja tunnistettava. Värit, visuaaliset elementit, kuvamaailma, logo, typografia ja tone-of-voice, eli äänensävy, jolla brändi viestii.

 

Brändijalkautus
Toimet, joiden avulla brändi ja strategian mukainen toiminta pyritään tekemään tutuksi ja viemään ne osaksi organisaation toimintaa sekä lanseeraamaan se asiakasyleisön tietoisuuteen.

 

Brändijohtaminen tai -hallinta
Tapa tai malli, jonka avulla pyritään kehittämään ja johtamaan brändiä, sen palveluita ja tuotteita sekä viestintää hallitusti, johdonmukaisesti ja strategian mukaisesti. Pyrkii myös pitämään huolen, että brändi esitetään kaikissa tilanteissa ohjeiston mukaisesti.

 

Brändijumala (Brand champion)
Henkilö, joka edustaa brändiä ja tuntee sen läpikotaisin. On brändin tärkein ja näkyvä sanansaattaja, joka toimillaan jalkauttaa brändiä sisäisesti ja ulkoisesti.

 

Brändikokemus
Henkilökohtaisten kokemusten, odotusten, ajatusten ja tunteiden muodostama kokonaisuus brändistä ja sen tuotteiden/palveluiden käyttämisestä. Lähellä asiakaskokemusta.

 

Brändikonsepti
Kokonaisuus, joka muodostuu brändistrategiasta ja brändi-identiteetistä. Valmis jalkautettavaksi.

 

Brändin kontaktipisteet (Touchpoints)
Mikä tahansa kohtaaminen, tilanne tai paikka, jossa asiakas on tekemisissä brändin, yrityksen palveluiden tai tuotteiden, brändiyhteisön tai yritysten ihmisten kanssa.

 

Brändikunto (Brand health)
Tutkimus ja/tai mittaristo, joka pyrkii kuvaamaan kuinka hyvin brändi pärjää kilpailussa, kuinka hyvin se tunnetaan ja vastaako se yrityksen toiminnan tasoa.

 

Brändikulttuuri (lähellä yrityskulttuuria)
(Suunnitelmallinen) maailmankuva sekä normien, arvojen, toimintatapojen ja tekojen kokonaisuus, joka edustaa brändiä.

 

Brändin kulmakivet
Yrityksen toiminnan erityiset vahvuudet tai ominaisuudet, jotka erottavat ne kilpailijoista ja joiden varaan brändin luotettavuutta voidaan rakentaa.

 

Brändikuvat
Brändin markkinointia ja viestintää varten rakennettu uniikki kuvapankki. Kuvien tyyli ja sisältö pyritään suunnittelemaan siten, että se vastaa haluttua identiteettiä ja on tunnistettava.

 

Brändin kärkiviesti
Brändin keskeisin markkinointiviesti tai lause, joka ilmaisee muistettavalla ja mielenkiintoisella tavalla yrityksen position, mission, lupauksen tai kulmakivet, jotka yleensä yhdistetään myös tarjoomaan.

 

Brändilaajennos
Markkinointistrateginen tuotelaajennos, jossa tunnettua brändiä hyödynnetään uudessa (tuote)kategoriassa. 

 

Brändilisensointi
Sopimuksen mukainen toisen yhtiön omistaman brändin tai tavaramerkin käyttö tuotteiden valmistuksessa tai palveluiden tuottamisessa ja markkinoinnissa.

 

Brändilogo, logo
Brändin graafinen tunnus, tunniste, symboli, logotyyppi (tekstityyppi), joka identifioi yrityksen, organisaation, tuotteen tai brändin.

 

Brändilupaus, ydinlupaus
Tärkein arvo, merkitys tai kokemus, jonka yritys/brändi asiakkailleen lupaa. Strateginen kiteytys, joka voi näkyä myös yrityksen markkinoinnissa esim. sloganin muodossa.

 

Brändilähettiläs
Henkilö, jonka tehtävänä on edustaa brändiä ja parantaa brändin tunnettuutta, mielikuvaa ja myyntiä.

 

Brändimaine
Asiakkaiden, sidosryhmien tai markkinan keskuudessa vallitseva yleinen käsitys tai mielikuva brändistä tai yrityksestä.

 

Brändin manifesti
Kirjoitettu julkinen julistus, joka kuvaa tai sisältää brändin maailmankuvan, filosofian, johtoajatuksen, tehtävän, merkityksen ja toiminnan tarkoituksen – olemassaolon tarkoituksen, joka on voiton tavoittelua suurempi.

 

Brändimantra, johtoajatus
Lyhyt persoonallinen lausahdus, joka kiteyttää yrityksen vahvuuden, olemuksen, uniikkiuden ja/tai tehtävän asiakkaille, työntekijöille, yhteisölle ja yhteistyökumppaneille.

 

Brändimanuaali (myös brändistrategia, brändiraamattu)
Yrityksen sisäinen opas suunnitelmalliseen brändin rakentamiseen ja johtamiseen. Sisältää muun muassa keskeisen kilpailuedun ja ainutlaatuisuuden kiteytyksen, lupauksen, kärkiviestit ja muut strategiset linjaukset brändille. Ohjeistaa myös brändin visuaalisen identiteetin ja viestinnän tavat. Kokonaisuus on merkittävästi laajempi kuin vain graafinen ohjeisto.

 

Brändimarkkinointi
Markkinointia, joka tähtää erityisesti brändin imagon, tunnettuuden ja mielikuvan kasvuun.

 

Brändimittaristo, -mittarointi
Tutkimus ja/tai mittaristo, joka pyrkii kuvaamaan, kuinka brändi on kehittynyt ja kuinka hyvin se suoriutuu kilpailusta.

 

Brändimissio, missio
Lyhyt kiteytys, joka selkeästi kuvaa yrityksen/brändin toiminta-ajatuksen tai tehtävän ja mikä vaikutus sillä on ihmisille tai yhteiskunnalle. Kokemus on osoittanut, että yritysten liiketoimintastrategian yhteydessä muotoillut missiot ovat usein käytännönläheisiä toiminnan kuvauksia, kun brändimissio pyrkii sanoittamaan inspiroivasti yrityksen pysyvän roolin maailmassa.

 

Brändimuotoilu, brändikehitys, brändityö
Brändin tavoitteellinen, strateginen ja luova suunnittelu sekä rakentaminen. Brändimuotoilu vastaa liiketoiminnan ja brändistrategian tavoitteisiin. Yleensä erilaistaa brändin kilpailusta suunnitelmallisesti.

 

Brändinarratiivi
Kaikki sanoitus, tarinat ja sävyt, jotka liittyvät yritykseen, brändiin tai sen olemassaolon tarkoitukseen.

 

Brändiohjeisto (Brand book, Brändikirja, Graafinen ohjeisto)
Ohjeisto brändi-identiteetin sisäiseen ja ulkoiseen rakentamiseen. Ohjeistaa brändin visuaalisen ilmeen käytön ja keskeiset brändiassetit. Sisältää usein myös viestinnän linjauksia kuten kärkiviestit, äänensävyn (tone-of-voice) ja lupauksen. 

 

Brändiolemus (Brändiassosiaatiot, Brand essence)
Laadulliset, mielikuvalliset ja symboliset asiat, jotka yleisön halutaan assosioivan brändiin. 

 

Brändin olemassaolon tarkoitus, ideaali
Brändin tai yrityksen tuotteitaan, palveluitaan, liiketoimintaansa tai voiton tavoittelua suurempi tarkoitus, tehtävä tai vaikutus maailmassa. 

 

Brändipersoona
Brändin kuvaus inhimillisten personallisuuspiirteiden kautta.

 

Brändipoliisi, brändivartija
Brändin suojelija, jolla on erityinen vastuu yrityksessä huolehtia, että brändi esitetään kaikissa tilanteissa ohjeiston mukaisesti. Vastaa myös tarvittavien materiaalien ja ohjeiston jakelusta.

 

Brändiportaali
Jatkuvasti päivittyvä verkkoalusta, joka kokoaa ja ohjeistaa keskitetysti kaiken brändimateriaalin, niitä tarvitseville ammattilaisille (in-house osastot, suunnittelijat, toimistot, freelancerit), jotta he voisivat luoda suunnitellun brändi-identiteetin mukaista viestintää tai palveluita.

 

Brändipositiointi
Suunnitelma ja keinot, joiden avulla yrityksen/brändin tarjooma tai imago pyritään asemoimaan asiakkaiden mieliin.

 

Brändin positiointilause
Lyhyehkö kuvaus, joka kristallisoi yrityksen tehtävän ja tarjooman, ja kuinka se asemoituu markkinaan ja asiakkaiden mieliin. Kuvaa yleensä myös syyn valita brändi, tuote tai palvelu.

 

Brändin rakentaminen
Kaikki toimet ja teot, jotka tähtäävät brändiarvon kasvuun. 

 

Brändin saavutettavuus (Brand salience)
Brändin ja sen tarjooman mentaalinen ja fyysinen saavutettavuus yhdessä. Mentaalinen saavutettavuus tarkoittaa, kuinka hyvin asiakas ymmärtää brändin ja kuinka helposti hän kykenee sen mieleen palauttamaan. Fyysinen saavutettavuus tarkoittaa, kuinka helposti asiakas pystyy tavoittamaan brändin esimerkiksi verkossa tai ostamaan tuotteita niin halutessaan.

 

Slogan
Markkinointia varten tuotettu lyhyt kiteytys tai iskulause, joka välittää brändin lupauksen, johtoajatuksen tai hengen.

 

Brändistrategia
Pitkän aikajänteen suunnitelma brändiarvon kasvattamisesta sekä strategisten tavoitteiden saavuttamisesta. Linkittyy suoraan liiketoimintastrategiaan ja vastaa brändin kehittämisen ja brändijohtamisen keinoin liiketoiminnan haasteisiin. Usein myös yksi muutosjohtamisen keskeisistä työkaluista.

 

Brändin suorituskyky
Mittari/käsitys, kuinka hyvin brändi vastaa liiketoiminnan ja markkinoinnin haasteisiin.

 

Brändin tarkoitus (Purpose)
Brändin tai yrityksen voiton tavoittelua suurempi tarkoitus tai tehtävä.

 

Tavaramerkki
Tunnusmerkki, joka erottaa tietyn yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Antaa tavaramerkin haltijalle oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai samankaltaista merkkiä (brändiä) samojen tai samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden yhteydessä.

 

Bränditoimisto
Yritys, joka on erikoistunut suunnittelemaan, kehittämään, muotoilemaan ja lanseeraamaan brändejä.

 

Top-of-mind
Mittaroi kuinka hyvin yleisö, tai kuinka suuri osa yleisöstä, muistaa brändin.

 

Bränditunniste
Symboli, visuaalinen elementti, kuva, ääni tai tyyli, joka auttaa tunnistamaan brändin tai yrityksen.

 

Bränditutkimus
Tutkimus, joka pyrkii tuottamaan tietoa ja paremman käsityksen brändin nykytilasta brändistrategian ja kehityksen tueksi.

 

Bränditunnettuus
Mittari, jolla yleensä pyritään ilmaisemaan kuinka muistettava, tunnistettava ja tunnettu brändi on tietyn yleisön keskuudessa. Tutkimus- ja raportointitavat vaihtelevat.

 

Brändiuskollisuus, -lojaalius
Kun asiakas ostaa toistuvasti brändin tuotteita tai palveluita, koska he luottavat brändiin.

 

Uudelleenbrändäys, brändirevoluutio
Olemassa olevan brändin täysi uudistuminen tai muuttaminen. Yleensä taustalla on mm. merkittävä muutos asiakaskunnassa, toiminnassa, mainehaitta tai brändi on jäänyt merkittävää haittaa aiheuttaen ajastaan jälkeen.

 

Valintakori, harkinta (Brand consideration)
Yleensä mitattavissa tai seurattavissa oleva ostoputken vaihe, jossa asiakas on harkitsemassa brändiä tai ostoa.

 

Brändiviestintä
Suunnitelmallinen viestintä, joka noudattaa määriteltyä äänensävyä ja pyrkii rakentamaan tavoiteltuja mielikuvia asiakaskunnan keskuudessa.

 

Brändivärit, väripaletti
Brändin visuaalisen ilmeen mukaiset tunnistettavat värit. Yleensä 1–3 pääväriä ja 1–3 aksenttiväriä, joita tulee käyttää hallitusti kaikissa visuaalisissa tuotoksissa. 

 

Brändiyhteistyö, co-brändääminen (co-branding)
Brändien välinen näkyvä (usein markkinoinnillinen) yhteistyö, jossa osapuolet hyötyvät toinen toistensa brändiarvosta ja -tunnettuudesta tuotteiden, palveluiden tai kampanjoiden yhteydessä.

 

Brändiyhteisö
Sosiaalinen ryhmä (paikassa tai verkkoalustalla), jossa ihmisillä on konkreettinen tai tunnetason yhteys toisiinsa ja brändiin.

 

Brändiyhtenäisyys tai johdonmukaisuus
Suunnitelmallinen tapa tai käytännöt, joilla pyritään pitämään huoli, että brändi viestii ja esitetään brändi-identiteetin ja arvojen mukaisesti.

 

Brändin äänensävy (Tone of voice)
(Puhe)tapa, -tyyli, -sävy ja sanavalinnat, jotka ovat ominaisia brändin viestinnälle ja jotka tekevät siitä tunnistettavan ja persoonallisen.

 

Sanaston pohjana on Tatu Ahosen (Ahooy Creative, CCO, Partner) vuosien kokemus alalta sekä BetterMarketing -julkaisun artikkeli ”77 Brand Marketing Terms and What They Mean”, jonka on kirjoittanut Nathaniel Bastin.

Kuvituskuva: Minttu Stranius (Ahooy Creative, Junior Designer)

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

Brändityön ensiaskeleet ovat kaikkein tärkeimpiä, sillä niiden aikana otetaan suuntima koko tulevaisuuden työlle. Työlle, jonka tulisi kestää aikaa vuosia tai vuosikymmeniä hamaan tulevaisuuteen. Syy alun vaivannäölle on poikkeuksetta sama: olemassaolon tarkoituksen löytäminen. Tai pikemminkin esiin kaivaminen. Emme ole koskaan olleet luomassa yhdenkään yrityksen, yhteisön tai yrittäjän työn tarkoitusta. Se on aina ollut olemassa. Eikä ole koskaan kateissa ollutkaan, vaan jatkuvasti hyvinkin läsnä. Se on jokaisen yrityksen polttoainetta, mutta silti niin abstraktia ja vaikeasti hahmotettavaa. Henkilökohtaista.

Miksi sitten pitää mennä henkilökohtaisuuksiin? Koska polttoaine on tunnetason juttu ja juuri siksi se pitää tuoda näkyväksi brändissäsi. Tiedämme, että ihmisten toimintaa ja motivaatiota ohjaavat tunteet. Rationaalisilla asioilla, faktoilla ja spekseillä me kaikki vain perustelemme itsellemme jo tunnetasolla tehtyä päätöstä. Näin mieli toimii. Jotta pystymme muovaamaan brändin missioineen, visioineen, identiteetteineen ja lopulta markkinointiviesteineen näkyväksi, on meidän päästävä jyvälle siitä. Silloin brändi saa ihmisten huomion ja kenties arvostuksen.

Näin ollen tärkein tehtävämme brändityössä on kuunnella. Kyselemme paljon, mutta kaksi yksinkertaista kysymystä nousevat kärkeen syvintä tutkiessa.

1. Milloin viimeksi sinusta tuntui hyvälle töissä ja mitä silloin tapahtui? 

Vastaukseksi saamme tarinoita tilanteista, joissa yrityksessä nähtiin hieman enemmän vaivaa kuin normaalisti. Tilanteita, joiden myötä asiakas koki saavansa vastineeksi jotain aivan erityistä. Joku saattaa kertoa taistoja yrityksen alkuajoista tai onnistumisia ylösajosta. Asioita, joiden takia yritys ylipäätään perustettiin. Tarinat liittyvät harvoin rahaan. Jos liittyvät, on saatu palkkio sivutuote. Tarkka kuulija voi kuulla vastauksista aimo ripauksen arvomaailmaa sekä erityistaitoja, -tietoja tai -kykyjä, joiden avulla yritys auttaa toisia tai muuttaa maailmaa. 

2. Milloin viimeksi turhautti töissä ja mitä silloin tapahtui? 

Nyt kuulemme asioita, joita yrityksessä pitäisi korjata. Ehkä maailma ei ymmärrä tuotteen tai palvelun hienoutta tai asiakkaat eivät yksinkertaisesti tiedä niistä. Ehkä asiakasta ei saada vakuutettua myyntipöydässä ja yritys ajautuu kerta toisena jälkeen hintakilpailuun. Ehkä yrityksen sisäinen yhteisö ei souda kohti yhteistä maalia. Myös turhaumissa piilee valtava energia.

Jo näistä kahdesta keskustelun katalyytistä hyvä kuuntelija pystyy ymmärtämään ison osan yrityksesi olemassaolon tarkoituksesta, missiosta, visiosta ja lupauksesta. Kun tähän yhdistetään liiketoiminnalliset tavoitteet, käännetään ne brändijohtamisen suuntaviitoiksi, alkaa käsiimme hahmottua brändistrategia. Sitä varten käytämme brändityön tiekarttaa. Siitä lisää seuraavassa kirjoituksessa.

– Tatu Ahonen, CCO & Partner, Ahooy Creative

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?

What I love so much about working with family business is their genuine unfleeting passion, even amongst non-family members. There is just a different energy, something that runs far deeper than just making money. For this reason it’s both incredibly fulfilling and also challenging to even consider changing or building a family-run brand. Particularly if it’s a second or third generation brand.

The main and most important factor when working through the brand building process is to acknowledge the relationships between the people and the vision they are living into. Unlike non-family businesses the people you are working with are likely to be working in the business for their entire career, they are all-in so to speak and far more committed to the long term vision. 

As a brand strategist, this makes my heart very happy as I know that a brand is not built on fleeting moments and clever campaigns but rather the consistent story you tell over time, that is built over years not days, weeks or even months. True brand building infiltrates every facet of the business from sales to finance to operations. It’s intertwined with the business strategy and lives out on the office floor not hidden in a drawer collecting dust. 

When a group is united to a greater vision with strength and consistency, individual desires and short-term agendas become less important. This is crucial when making long-term decisions and is one of the factors that can be a huge advantage for family businesses over their non-family business counterparts who often have to answer to bosses, head office, or shareholders.

A key driver when building a family-run brand is that individual family members have to learn to work together, especially when it comes to the changing of the guard, and the older generation handing over the reins to their sons and daughters. Each individual family member has to understand that they alone are not the brand.

The brand is a separate living entity, and there are things that a brand would and wouldn’t do, that individuals might do differently.

This is where a clear brand strategy can help. It creates clarity and aligns individual personalities. And this is about more than just ‘business’, it’s about connection and relationships. Without this clarity, conflict between individuals in the business is likely to come up.

The brand building process has to take into account the nuances and complexities of family members working together. The steps are the same as they would be for any business but the approach, communication and expectation management is completely different. It is incredibly important to bring the right partner onboard, who understands this wholeheartedly and is willing to dive right in and do the work.

Nothing is more rewarding than articulating the stories of a family owned business through their strategy and identity, the DNA.

Seeing the success that brings to the business over time is worth more than its weight in gold.

I have had the privilege of working with many family run brands over the years in Australia and in Finland. If you would like to know more about how we work contact me.


Megan Järvinen
megan.jarvinen@ahooy.fi

+358 44 936 4216


–Megan Järvinen, Brand Strategist, Ahooy Creative

Header photo credits: Photo by Chris Ross Harris on Unsplash

Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Asiakkaasta työkaveriksi – esittelyssä Ahooyn uusi projektipäällikkö Annika
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Tarinan avulla tavoitteet muuttuvat toiminnaksi – Petteri Kyyrönen tuo asiakkaillemme lisää strategista osaamista
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Ahooy Creative vahvistaa videotuotannon palveluitaan liiketoimintakaupalla videotuotantoyhtiö Nobrainerin kanssa
Paljonko ne nettisivut maksaa?
Paljonko ne nettisivut maksaa?