Henkilöbrändi mahdollistaa ammattilaisuuden
Konsta Kurikka on nuori urheilija, joka tavoittelee suomalaisille vieraampaa unelmaa, ammattilaissopimusta baseball-sarja MLB:hen. Pesäpallossa jo nuorella iällä meritoitunut Kurikka on tehnyt paljon töitä unelmansa eteen, mutta unelman tavoittelu ei ole ilmaista. Kurikan tiimin tahtotilana oli kohentaa henkilöbrändi huippu-urheilijalle sopivaksi, jotta yhteistyökumppanit ottaisivat hänet heti kättelyssä vakavasti ja tämä mahdollistaisi entistä kattavamman yhteistyöverkoston rakentamisen, joka on tässä hetkessä elinehto Kurikan unelman tavoitteluun. Lisäksi tiimi tarvitsi työkalut Kurikan persoonan esille tuomiseen sosiaalisessa mediassa.
Nykyään urheilijalle on tärkeää jäädä ihmisten mieleen. Lukuisat sosiaalisen median alustat ja reaaliaikainen uutisointi ovat tehneet urheilijoista julkkiksia, joita seurataan myös heidän persoonansa vuoksi eikä ainoastaan urheilullisten saavutusten ansiosta. Niin urheilija kuin urheilijan edustama seura hyötyvät yksittäisen urheilijan maineesta ja brändistä, kun se on rakennettu huolella ja sen jalkauttamiseen on kiinnitetty huomiota. Meillä oli kunnia päästä auttamaan Konsta Kurikkaa hänen henkilöbrändinsä kanssa.
”Meillä oli unelmana löytää kumppani, jonka kanssa saisimme sanoitettua ja kuvattua visuaalisesti tarinamme ja matkamme suunnan. Ahooy oli tässä meille loisto löytö.”
– Juho Vänskä, Konsta Kurikan manageri
Ei päälle liimattua kimalletta, vaan persoonan korostamista
Tutustuimme henkilöhaastattelun aikana Konsta Kurikkaan ihmisenä ja pureuduimme hänen henkilökohtaisiin tavoitteisiinsa. Sen jälkeen otimme mukaan Kurikan tiimin, jotta saimme näkemystä asiaan myös ulkopuolelta. Pesäpalloilija Konsta Kurikka oli jo tunnettu lajipiireissä, mutta nyt oli aika tuoda esille Konsta Kurikka, baseball-ammattilainen.
Urheilullisella puolella kaikki on kiistatta kunnossa ja tekeminen on laadukasta, nyt tuo sama määrätietoisuus tuli siirtää myös kentän ulkopuoliseen tekemiseen. Mitään ei käytännössä tarvitse muuttaa, mutta ammattiurheilijan ja suoraselkäisen nuoren miehen imagoa tukevat ja selkeästi määritellyt arvot ja erottautumistekijät, tulisivat korostamaan Kurikan valloittavaa persoonaa entisestään sekä viestinnän selkeyttäminen toisi Kurikan entistä lähemmäs kaikkia kohderyhmiä. Tavoitteiden ja niiden eteen tehdyn työn tulisi näkyä myös ulospäin.
Heittämällä Amerikkaan
Brändimanuaalin tuli olla kattava. Sen tarkoitus on muistuttaa Kurikkaa niistä asioista, mitkä tekevät hänestä kiinnostavan tähden urheilumaailmassa. Se toimii tiimille ohjenuorana päivittäisessä tekemisessä ja sisällöntuotannossa. Lisäksi brändimanuaali rakennettiin niin, että se on myös myyntityökalu yhteistyökumppaneiden hankkimiseen.
Päätimme antaa Kurikan unelmalle ja projektille nimen, joka jättää tulkinnanvaraa, mutta kuitenkin sitoo itseensä kaiken olennaisen. Se on koko brändin punainen lanka, joka määrittää kaikki valinnat niin urheilun kuin henkilöbrändin parissa. Heittämällä Amerikkaan -slogan kertoo tavoitteen ja korostaa Kurikan vahvimman ominaisuuden, heittokäden, merkitystä tällä matkalla. Samalla se kertoo määrätietoisuudesta, nyt mennään Heittämällä Amerikkaan.
“Ammattilaisten voimin tehtiin töitä erilaisten worshoppien parissa, jossa Ahooy kaivoi kaiken mahdollisen ja mahdottoman Konstasta ja meistä ulos. Työn tulos yllätti lopulta suurimmatkin haaveemme. Nyt ei tarvitse kangerrella ja hakea sanoja isojenkaan kumppaneiden kanssa palaveratessa.”
– Juho Vänskä, Konsta Kurikan manageri
Graafiset elementit
Henkilöbrändi pyrkii tietoisesti vaikuttamaan mielikuvaan henkilöstä toisten mielessä, ja sillä on kaksi ulottuvuutta. Kova ulottuvuus on henkilöstä löytyvää tietoa internetistä ja eri medioista. Pehmeä ulottuvuus on henkilöbrändin ydin, eli ihmisten mielikuvat henkilöstä.
Henkilöbrändin brändimanuaalissa pyrimme huomioimaan niin kovaan kuin pehmeään ulottuvuuteen vaikuttavat asiat mahdollisimman kattavasti, jotta kokonaisvaltainen henkilöbrändi olisi mahdollisimman tehokas ja vaikuttava. Tämän lisäksi loimme visuaalisen ilmeen tukemaan henkilöbrändiä, koska se on yksi parhaista keinoista vaikuttaa ihmisten mielikuviin henkilöstä.
Visuaalinen identiteetti rakennettiin tyhjästä, sillä yhtenäistä ja tunnistettavaa ilmettä ei vielä ollut olemassa. Värimaailma sai inspiraationsa Juvan vaakunan väreistä, jolloin se samalla myös viestii huomaamatta myös Kurikan juurista. Jykevä hero-tason typografia on tuttu urheilumaailmasta ja etenkin amerikkalaisesta urheilumaailmasta, joten jo tekstin visuaalinen ilme viestii vakavasti otettavaa MLB-unelmaa.
Rakensimme Kurikalle lisäksi tunnuksen, joka toimii visuaalisten elementtien tyylin suunnannäyttäjänä ja jo itsessään tunnistettavana elementtinä. Tunnus viestii tarinaa suomalaisesta kotkasta, joka vaalii heittokädessään olevaa palloa. Idean alkutahdit lyötiin Saksassa, jolloin Kurikka ansaitsi pelikavereidensa keskuudessa lempinimen Finnish Eagle. Tunnuksen muotokieli on pyöreä, joka on saanut inspiraationsa ikonisesta baseball-pallosta. Kotkan sulat tuovat tunnukseen liikkeen tuntua ja luovat illuusion vauhdikkaasta kierresyötöstä.
Ilmeen sovelluskohteet
Käyttäytymisessä ja ulkoisessa olemuksessa korostuvien asioiden lisäksi laadimme Kurikalle laajan kärkiviestipankin, jotta hänen persoonansa pääsisi esille myös sosiaalisen median tekstisisältöjen kautta. Kärkiviestien käyttöä opastettiin esimerkittämällä ja tekemällä valmiita tekstejä, joihin Kurikka itse, sekä tiimi voivat palata silloin kun tuntuu, että fokus sosiaalisen median tekemiseen tarvitsee saada raiteilleen.
Brändimanuaali on kokonaisvaltainen paketti, joka tuo suuren yleisön tietoon Konsta Kurikan jo olemassa olevat vahvuudet. Henkilöbrändin rakentaminen on konkreettisesti auttanut yhteistyökumppaneiden haalimisessa ja tuntunut koko Kurikan tiimin mielestä omalta jutulta. Nyt täytyy vain mennä Heittämällä Amerikkaan!
”Visuaalinen ilme näyttää ammattimaiselta ja yhtenäiseltä, ja tarina on paljon helpompi sisäistää ja ostaa. Tästä ollaankin saatu jo uusilta yhteistyökumppaneilta ihan suoraa palautetta palaverien yhteydessä ja sitä kautta eurojen muodossa. Ahooy loi tällä prosessilla meidän onnistumisen edellytyksen selkeästi korkeammalle, kun mitä ne olivat ennen brändityötä.”
– Juho Vänskä, Konsta Kurikan manageri
Projektipäällikkö: Matias Romppainen
Luova johtaja: Raine Siltala
Art Director: Teemu Salonen
Copywriter: Jesse Kettunen, Senni Eloranta