Siirry sisältöön

Uusilla verkkosivuilla näkyy, mitä on olla teollisuuden älykkäin uudistaja

Vuodenvaihteessa 2025 Pieksämäellä pääpaikkaansa pitävä, teollisuuden ratkaisuja tuottava Pro-Tot oli kiinnostavassa tilanteessa. Yrityksessä oli juuri tehty strategiauudistus ja sen jälkeen myös brändiuudistus Ahooy Creativen kanssa. Uudistuksessa koko brändi oli muuttunut kuvastamaan sitä aitoa Pro-Totia, joka ei keskity säilyttämään vanhaa vaan uudistamaan teollisuuden kunnossapidon koko toimintaperiaatetta. 

Pro-Tot

Uutta olivat niin aiempaa räyhäkämmät viestit kuin modernimpi ja rohkeampi visuaalisuus. Teollisuuden älykkäin uudistaja oli löytänyt oman äänensävynsä, jossa ei pyydelty anteeksi olemassaoloa vaan tuotiin rohkeasti esille näkemykset ja osaaminen.

Verkkosivuilla näkyi kuitenkin edelleen vanha brändi. Vaikka sivustossa oli paljon hyvää, se ei kuvastanut sen hetken Pro-Totia eikä myöskään toiminnallisuuksillaan palvellut kasvua.

Tulevaisuuden tarpeita ajatellen vanhoilta verkkosivuilta puuttui mahdollisuus integraatioille, jotka tukevat yrityksen strategiaan kirjattuja kasvutavoitteita. Esimerkiksi asiakashallinnan järjestelmät täytyi pystyä integroimaan uusille verkkosivuille. Perusasiat haluttiin kuntoon, jotta kasvun mahdollisuus ei jäisi niistä kiinni.

Brändin ja toiminnallisuuksien lisäksi uusia verkkosivuja tarvittiin tuomaan esiin yrityksen laajentunut palvelutarjonta. Kaikki liiketoiminnat eivät vielä näkyneet verkkosivuilla, eikä asiakas välttämättä löytänyt sieltä tarvitsemaansa tietoa. 

Koko potentiaali ja uusi brändi esille kotisivuilla

Odotukset uusista verkkosivuista olivat siis korkealla. Toiveena oli koko Pro-Totin potentiaalin ja uuden brändin esille tuominen. Uusilla verkkosivuilla Pro-Tot ei näyttäisi konepajalta vaan suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn takaavalta palveluntuottajalta, jossa potentiaaliset asiakkaat tunnistavat mahdollisuuden kokonaisvaltaisena kehittäjänä ja strategisena kumppanina.

Siksi verkkosivuista täytyi tulla erottuvat. Pro-Totin uusi slogan – Teollisuuden älykkäin uudistaja – haluttiin selkeästi esille ja rohkealle sloganin asiakkaan vakuuttavat perustelut.

Pro-Tot teollisuuden älykkäin uudistaja

Yhteistyö verkkosivujen uudistuksessa sujui hyvin. Osaltaan siinä auttoi se, että jo brändiuudistuksessa Pro-Totin väki oli joutunut miettimään liiketoimintaansa monelta kantilta. Silti verkkosivujen rakenteen ja sisällön suunnittelu vaati vielä johdon ja myynnin sisäistä pohdintaa, jotta kilpailuetu saatiin esille mahdollisimman hyvin sisällöntuotannon pohjalle. 

Alkuworkshopissa pohdittiin liiketoiminnan tärkeimpiä tavoitteita ja sitä, miten verkkosivut tukevat näiden tavoitteiden toteutumisessa. Tässä vaiheessa esiin nousi asiakkaiden lisäksi potentiaalisten työntekijöiden huomiointi. Työnantajamielikuva on tärkeässä osassa verkkosivuilla, sillä kasvu vaatii parhaiden asiantuntijoiden saamista taloon. 

Moderni visuaalinen ilme esiin

Pro-Totin uusi visuaalinen ilme oli valmistunut juuri ennen sivustosuunnittelun aloitusta, joten verkkosivusto toimi kanavana ilmeen jalkauttamiselle. Sivuston visuaalisena tavoitteena oli erottautua kilpailijoista hyvin konservatiivisessa markkinassa sekä herättää kunnioitusta ja wau-elämyksiä niin Pro-Totin asiakkaissa, kilpailijoissa kuin omassa porukassa. 

Pro-Totin visuaalinen ilme on itsevarman rohkea ja siinä on asennetta. Tätä samaa erottuvaa tyyliä lähdettiin hakemaan myös sivuston käyttöliittymälle. Ilmeen mukaisesti sivustolla on käytetty rajoitettua väripalettia sekä siihen sopivia mustavalkoisia kuvia punaisella kalvolla. 

Sisältöjen taittoon ja elementtien asemointiin suunniteltiin muutama tavanomaisesta poikkeava moduuli. Niillä saatiin helposti rohkeaa ja näyttävää ilmettä sivuille. Lisäksi pientä ilmeen mukaista twistiä lisättiin joillekin perinteisemmille moduuleille, unohtamatta yksinkertaisia ja selkeitä perussisällön taittomoduuleja. 

Visuaalisuuden lisäksi käyttöliittymän suunnittelussa huomioitiin käyttäjän ohjaus haluttuun suuntaan verkkosivuilta hyvin erottuvilla CTA-osioilla. 

Pro-Tot verkkosivusto

Sisältötyössä korostui Pro-Totin tarjoamien palveluiden sanoittaminen ja paketoiminen sekä niiden löydettävyys hakukoneille ja tekoälylle. Verkkosivujen uudistamisen yhteydessä tehtiin Ahooy Creativen kanssa palvelukokonaisuuden terävöittämistä ja paketoimista selkeäksi kokonaisuudeksi. Näin yrityksen kaikessa viestinnässä asioista ja palveluista puhutaan samalla tavalla. 

Asiakkaan kannalta selkeä ja johdonmukainen viestintä auttaa kokonaisuuksien ymmärtämistä ja luo luottamusta siihen, että yritys hallitsee asiansa.

Pro-Tot verkkosivusto

Jouheva verkkosivujen uudistusprosessi 

Verkkosivu-uudistuksen prosessi oli jouheva ja keskinäinen kommunikaatio toimi hyvin. Lopputulos on Pro-Totin kannalta onnistunut: 

  • nopeampi navigointi
  • selkeä palvelupolku
  • integraatiovalmiudet
  • tunnistettava, oma äänensävy

“Verkkosivut ovat brändin jalkauttamisen ensimmäinen askel. Näen kotisivujen merkityksen b2b-puolella hyvinkin suurena, kun ne tehdään ja hyödynnetään oikein. Verkkosivut ovat julkilausuma yrityksen osaamisesta, asioista ja maailmasta, jossa me liikutaan.”

Pekka Hyttinen,
Myyntijohtaja, Pro-Tot Oy

Sivustouudistus onkin saanut huomiota, ja verkkosivuista on tullut hyvää palautetta sekä potentiaaliselta asiakaskunnalta että muilta.