Siirry sisältöön

”Ole sinä minulle se, joka kertoo, mitä v#”€%a täällä tapahtuu”

19.12.2025 | Tatu Ahonen

Jouni Hynynen sen sanoi. Ja minä sen omaan slide-pakkaani varastin. Mietelause nimittäin sopii hienosti juuri tähän aikaan, kun AI haippaa, jengi hustlaa, Ruotsi voittaa, budjetit ohenevat ja tavoitteet kasvavat, politiikka on rikki, murot maistuvat omalle pissille, nuoret eivät luota tulevaisuuteen, kukaan ei tiedä mikä on totta ja mannerlaatat tärisevät. Sota.

Liiketoiminnassa epävarmuus yleensä pysäyttää investoinnit ja siten myös kasvun. Jopa kasvuhalun. Nyt se meinaa pysäyttää Suomen. 

Ainiin, ja markkinointikin on aivan pirstaleina. Yksi toimisto tekee ilmeitä, toinen verkkoa, kolmas filkkaa, kaksi somea – eikä kukaan tiedä, mihin viestintää tarvittiin. Medioitakin on enemmän kuin asiakkaita. Ja kukapa nyt markkinointia haluaisi ostaa, kun maailma on tulessa? On sitä tärkeämpiäkin asioita kuin asiakkaiden hankinta. Vai onko?

Huomaan, että keskusteluissani yrittäjien, päättäjien ja johtoryhmien kanssa, olen tänä vuonna lähes täysin keskittynyt asioihin, jotka eivät ole muuttuneet. Emme puhu trendaavista jutuista, viimeisimmistä tutkimuksista, datasta emmekä edes AI:n mahdollisuuksista, vaan asioista, jotka voisivat auttaa näkemään ison kuvan hälinässä ja valitsemaan paremmin. 

Näissä hetkissä johtajan on hyvä kysyä itseltään ”Kenelle tätä hommaa oikein tehdään?” 

Nyt nimittäin näyttäisi siltä, että lähes kaikissa ansaintalogiikoissa ja yrityksissä ihminen on yhä keskeisessä roolissa. Yhä jossain on ihminen, joka kokee, tuntee ja valitsee tai jättää valitsematta sinut, tuotteesi, yrityksesi, missiosi ja visiosi. Ei kohderyhmä, segmentti tai chattibotti, vaan ihminen.

Ihminen puolestaan ei ole juurikaan muuttunut sitten metsien ja keräilyn. Tärkein hakukone on yhä päämme sisällä. Mutta hakukone ei ole harmaassa aivomassassa, eli aivojen ylimmässä kerroksessa, joka saa meidän luulemaan, että olemme rationaalisia olentoja. Järkeily ei tee meistä järkeviä. Itse asiassa kaikki valintamme ovat tunneohjattuja ja tapahtuvat alitajuisesti. Faktoin järkeilemme itse itsellemme jo tehtyä valintaa.

“Ei koske minua” ajattelet, sillä sinun yrityksesi tulee valituksi tai hylätyksi excelissä. Ehkäpä. Ehkä sinulla ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin olla päivä päivältä halvempi? Kuulostaa kovasti terminaalivaiheelta ja saattohoidolta.

Tai sitten sillä on merkitystä, kenet excel-kuskikin haluaa valita?

Huom: haluaa. Valinta ei ole rationaalinen. Ja speksienkin pitää olla kunnossa. Jos ei, niiden takia voi kyllä tulla hylätyksi. Silti, 99 % ihmisistä ei tee syväanalyysiä ja excel-piirakointia, kun valitsee ketsuppia, autoa tai yritykselleen oikeaa kumppania. Siksi on tärkeää, että ostoikkunan auetessa se varsinainen hakukone, limbisen aivokerroksen synapsit, reagoivat välittömästi piirtämällä kuvan sinusta tai logostasi. Limbinen kerros on aivojen syvempi osa, alitajunnan ja tunteiden maailma, jonne haluat yrityksesi (jota brändisi edustaa) positioida. Sillä brändi, joka muistetaan, on brändi jota ostetaan.

Valinta on pikemmin biologiaa kuin psykologiaa

Näin päämme toimii, mikä on hyvä muistaa hälinän keskellä. Olen taipuvainen ajattelemaan, että tässä piilee yksi suomalaisen menestyksen mahdollisuuksista: kokeillaanko kertoa maailmalle itsestämme ammattimaisesti? Speksit meidän suomalaisten yritysten tuotteissa nimittäin ovat jo kunnossa. Sen sijaan, meidän tulee nyt oikeasti uskoa, että se tuote ei itse itseään myy. Laitetaan siis yhtä lailla paukkuja osaamisemme ja innovaatioidemme kaupallistamiseen. Meitä kun ei täältä metsiköstä kukaan tule hakemaan.

Sen sijaan tulijoita kyllä metsikköömme riittää. Ikävä kyllä ne ovat tänä päivänä kansainvälisiä kilpailijoita, jotka käyvät hakemassa etupihaltamme asiakkaamme surkeammilla tuotteilla. Osaavat pirut markkinoida.

Entä jos mekin uskaltautuisimme ylös ja ulos muistaen, että hyvää markkinointia ei ole se, että kaasutamme yleisön naamalle ominaisuuksia, hintaa ja saatavuustietoa? Kerrotaan asiakkaan näkökulmasta niin, että se herättää tunteen. Yllätetään, ilahdutetaan, kosketetaan. Tunne on mielen tallenna-nappi.

Tätä minä hieman haippivuoden lopulla pelkään: markkinoinnin AI-taikanappi kuulostaa liian monelle suomalaiselle päättäjälle taivaalliselta lupaukselta. Purkkakone, joka sanoo, että enää ei tarvitse ymmärtää asiakasta eikä puhua vaikeista asioista markkinointihörhöjen kanssa, sillä AI pursottaa kuvia tuotteesta ihmisten silmille, ja näin syntyvä laaja tietoisuus tuotteen saatavuudesta räjäyttää pankin. Yritys saa vihdoinkin keskittyä vain ja ainoastaan tuotteen paranteluun sekä tuotannon optimointiin. Insinöörin päiväuni.

Meille ei käy hyvin kansainvälisessä kilpailussa, jos luulemme, että taikanappia rämpyttämällä päihitämme kilpailijamme. 

AI-työkalut ovat kerrassaan mahtavia. Ammattilaisemme implementoivat niitä työnkulkuihin jatkuvasti. Markkinoinnin työkaluna AI nopeuttaa myös mainontaan liittyviä prosesseja sekä analytiikkaa uskomatonta vauhtia ja parantaa laatua. Älkäämme kuitenkaan hairahtuko ajattelemaan, että mainosten tuuttaaminen on sama asia kuin tavoitteellinen markkinointi, tai logo sama asia kuin tunteita herättävä brändi.

Markkinointi on liiketoiminnan suunnittelua asiakkaan, eli ihmisen, näkökulmasta. Sen tarkoitus on luoda sinulle markkinaa sekä kasvattaa markkinaosuuttasi ja tuloksentekokykyäsi lukuisin tavoin. Tämän, jos minkä, tulisi olla ylimmän johdon agendalla ensi vuonna.

Lue tämä uudestaan. 

Mikäli sinulla ei vielä ole johtoryhmätasoista modernin markkinoinnin keskustelukumppania, etsi sellainen ja katso, mitä alkaa tapahtua. Uskon puhuvani monen menestyvän johtajan sekä markkinoinnin ammattilaisen suulla näin kehoittaessani. Omalla suullani sanon, että voit aloittaa etsinnän meiltä.

Tatu Ahonen

Tatu Ahonen
CCO, Partner
+358 50 567 0330

Lue myös muita Tatun Zinejä: