Siirry sisältöön

Henkilöbrändi vauhditti soutaja Joel Naukkarisen näkyvyyttä, verkostoja ja kumppanuuksia

Soutaja, lääkäri ja neurotieteiden tutkija Joel Naukkarinen tiesi ennen brändiuudistusta, että menestys yksin ei riitä. Huippu-urheilijana hän oli jo voittanut arvokisamitaleja kahdessa lajissa, joista toinen olympialaji, mutta mediassa Joelista ennätyksiä takovana urheilijana kirjoitettiin harvoin. Uudistetun brändin ja sen kautta kasvaneen näkyvyyden myötä yhteistyökumppanuudet lisääntyivät ja sopimusten arvo kasvoi. Uusien sponsoreiden ja verkostojen tuella Naukkarinen on nyt vahvasti matkalla kohti vuoden 2028 olympialaisia Los Angelesiin.

Kun tekeminen näyttää siltä, miltä sen kuuluukin

Yhteinen brändityö Ahooyn kanssa alkoi vuonna 2023 ja tavoitteeksi lyötiin yksinkertaisesti se, että tehdään näkyväksi se taso, jolla Joel Naukkarinen jo toimi. Brändiuudistuksella lähdettiinkin kirkastamaan kokonaisuutta, joka tiimissä nähtiin sisäisesti, mutta joka ei välittynyt halutulla tavalla ja tarpeeksi näkyvästi ulospäin.

Brändityössä sukellettiin syvälle ja pureuduttiin siihen, kuka Joel Naukkarinen on urheilijana ja ihmisenä ja mitä kaikkea hänen ympärillään tapahtuu. Ahooyn tiimi haastatteli Naukkarista ja yhteisen keskustelun kautta alkoi hahmottua kokonaisuus, jossa yhdistyi urheilijan, lääkärin ja tutkijan identiteetit.

– Se oli tosi hauska ja oivaltava prosessi, jonka aikana ymmärsin paremmin myös itse, miten monesta roolista minun tekeminen koostuu. Henkilöbrändini sai ammattimaisemman asun, mutta ydin pysyi samana, sillä olin rakentanut sitä jo vuosia, Naukkarinen kertoo.

Käytännössä brändityössä syntyi uusi visuaalinen ilme, kuva- ja sisältökonsepti sekä verkkosivusto joelnaukkarinen.fi, jossa urheilijan ura ja tieteellinen tutkimustyö elävät saman katon alla.

Joel Naukkarinen The Rowing Finn

“Ennen huippuunsa viritettyä atleettista olemusta ja kokemuksen tuomaa tervettä itseluottamusta, oli vain poika pieneltä kylältä, Kouvolan Ummeljoelta. Tuolla pojalla oli tuhannen järven verran päättäväisyyttä ja aittaan rakennettu kuntosali. Eläimellisen asenteen harjoitteluun jo nuorena omaksunut “The Rowing Finn” valitsi lajikseen soudun, ja sen hän on ottanut omakseen.“

– Ote Joel Naukkarisen tarinasta

Näkyvyys moninkertaistui

Joelin mukaan nykyinen urheilukenttä on muuttunut valtavasti viimeisten 10–20 vuoden aikana. Aiemmin urheilijan näkyvyys riippui lähes kokonaan perinteisestä mediasta, ja niin sanottu kosmetiikka, eli brändi ja ulkoinen ilme, olivat toissijaisia. Ratkaisevaa oli puhtaasti urheilumenestys. Nyt tilanne on täysin toinen. Sosiaalinen media ja oma näkyvyys vaikuttavat voimakkaasti siihen, millaisia resursseja urheilija saa ja kuka pääsee etenemään.

Joel Naukkarinen
Kuva: Tatu Ahonen

Kun Joel Naukkarisen uusi brändi lanseerattiin, alkoivat vaikutukset näkyä nopeasti. Naukkarisen seuraajamäärä Instagramissa nousi lyhyessä ajassa neljästä tuhannesta lähes kahteenkymmeneen tuhanteen, ja kasvu on jatkunut tasaisena.

Myös media alkoi kiinnostua urheilijasta, joka on yhtä aikaa huippu-urheilija, lääkäri ja tutkija. Haastattelupyyntöjä tulee edelleen sekä urheilun että tieteen suunnalta, ja yhä useammin juuri kummankin yhdistelmän vuoksi.

– Osa urheilijoista eksyy tällaisessa uudessa ympäristössä. Jos huomio siirtyy liikaa siihen, miltä oma tekeminen näyttää ulospäin, voi huomaamattaan muuttua enemmän sisällöntuottajaksi kuin urheilijaksi. Silloin fokus karkaa varsinaisesta työstä eli harjoittelusta ja kilpailemisesta.

Tämän takia Joelilla on oma mediatiimi, jonka avulla some on hallinnassa ja joka tarjoaa aktiivisesti juttuja medialle.

– Koen, että brändiuudistuksella on yhteys siihen, miten minun medianäkyvyys on kasvanut. Mainintoja mediassa on lähes viikoittain. Brändityön ansiosta tarina ja brändi pysyvät yhtenäisenä sekä tiimissäni sisäisesti että eri medioissa.

Joel Naukkarinen Voimalla tuhannen järven

Brändi avaa ovia ja verkostoja

Yksi merkittävistä muutoksista Naukkarisen mukaan tapahtui siinä, miten paljon helpommaksi yhteydenpito ja verkostoituminen muuttui.

– Brändi helpotti valtavasti yhteydenottoja. Kun ihmiset tietävät kuka olen ja mitä teen, tekee se verkostoitumisesta luontevampaa.

Brändin kirkastaminen auttoi kumppaneita ymmärtämään, mitä yhteistyö voi parhaimmillaan olla. Yhä useammin yhteistyöt rakennetaan Naukkarisen lääkärin ja tutkijan roolin ympärille, sillä se erottaa hänet muista huippu-urheilijoista.

Viime vuosien aikana Naukkarinen on solminut useita uusia kumppanuuksia. Mukana on myös henkilöstöpalveluyritys Lisäpalvelu Finland Oy:n kanssa tehty sponsorisopimus, joka nousi muun muassa Helsingin Sanomien ja Keskilaakson uutisotsikoihin.

Samalla soutavan lääkäri-tiedemiehen ympärille on hakeutunut yksityisiä tukijoita, jotka haluavat olla mukana matkassa ilman perinteisiä sponsorivelvoitteita.

– Toiset tukijat haluavat olla mukana siksi, että he uskovat tavoitteisiini ja tapaani tehdä töitä niiden eteen. Brändi auttoi tekemään sen näkyväksi.

Joel Naukkarinen
Kuva: Tatu Ahonen.

“Vuosien työllä on rakennettu pohjat suorituskyvylle, joka on vailla vertaistaan. Määrätietoinen sitoutuminen, lähes epäinhimilliset voimatasot ja maksimaalinen hapenottokyky ovat niin ainutlaatuisella tasolla, että unelmaa olympiakullasta ei tarvitse ujostella. Kilpaveneessä mies on kuin pyörremyrsky, mutta pään sisällä vallitsee tyyneys.”

– Ote Joel Naukkarisen tarinasta

Verkostoista liiketoimintaan

Verkostoituminen ei ole jäänyt vain urheilun pariin. Viime vuosina Naukkarinen on rakentanut valmennuskeskuskonseptia, joka yhdistää hänen tutkimustyönsä vähähappisen harjoittelun menetelmien parista käytäntöön.

– Sain vuonna 2024 kutsun Alexander Stubbin isännöimiin Linnan juhliin ja siellä syntyneet verkostot olivat ratkaisevia oman liiketoiminnan kehittämisessä. Kun menestyneet ja vaikutusvaltaiset ihmiset sanoivat, että idea on hyvä ja toteuttamisen arvoinen, rohkaisi se eteenpäin.

Valmennuskeskus toimii sekä tutkimusympäristönä että kaupallistettavana konseptina, jota Naukkarinen aikoo viedä tulevaisuudessa kansainvälisille markkinoille. Uskottava ja ammattimainen henkilöbrändi on toiminut tässäkin keskustelun avaajana ulkomaille asti.

– Kansainväliset yritykset ovat lähestyneet tuotekumppanuuksien merkeissä ja ehdottaneet omia tuotteitaan testattavaksi valmennuskeskuksessa.

Joel Naukkarinen
Kuva: Tatu Ahonen.

Huomio näkyy tuloksissa ja tavoitteissa

Naukkarinen kokee, että parhaimmillaan some, media ja menestys muodostavat positiivisen kierteen, joka näkyy urheilijan tuloksissa.

– Kun yksi osa lähtee toimimaan, se ruokkii muita. Kahden viime vuoden aikana olen tehnyt urani parhaat tulokset.

Brändityön myötä myös soutu lajina sai kaivattua huomiota ja alkoi näkyä laajemmin. Naukkarinen on huomannut, että soutu kiinnostaa yleisöä ja mediaa aivan eri tavalla kuin ennen. Toinen tämän kehityksen keskeisistä hahmoista on ollut Jari Saario, jonka valtavat soutuprojektit ovat nostaneet lajin brändiä Suomessa.

Harva kuitenkaan tietää, että Naukkarisella ja Saariolla on yhteinen historia ja nykyhetki.

– Olin Jarin ensimmäinen soutuvalmentaja. Hän otti minuun yhteyttä ja kysyi, voisinko valmentaa hänestä sisäsoudun 500 metrin Suomen ennätyksen haltijan. Ennätys tuli ja siitä alkoi hänen soutu-uransa.

Vastavuoroisesti Saario on ollut tärkeä tukipilari Naukkarisen omalla matkalla.

Joel Naukkarinen
Kuva: Tatu Ahonen.

– Kun tavoitteet ovat niin suuret, että niiden ääneen sanominenkin tuntuu vaikealta, suurin osa ihmisistä reagoi epäillen. Jari on ollut yksi harvoista, joka luottaa ja kannustaa. Jokainen kunnianhimoisia tavoitteita asettava urheilija tarvitsee tällaisen mentorin tai sparraajan. Sen avulla asioita ja onnistumisia tapahtuu.

Ja nyt tavoitteena on olympiakulta. Se mitali vielä puuttuu. Tähtäin on Los Angelesin kesäolympialaisissa 2028 ja lajina uusi olympalaji rannikkosoutu.

Pari vuotta sitten tehdyn brändityön vaikutus ja merkitys jatkuu. The Rowing Finn -tiimi päivittää tuloksia, yhteistyökuvia ja uutisia jatkuvasti. Naukkarinen itse jatkaa kilpailemista, harjoittelua ja tutkimustyötään sekä rakentaa verkostoja, jotka vievät näitä kaikkia eteenpäin.

“Soutava tohtori on tehnyt itsestään elävän kokeen viedessään kehonsa ja mielensä äärirajoille. Lääkärinä ja neurotieteilijänä Joel on pedanttisen tarkka mitatessaan ja kehittäessään itseään. Aitan kuntosalitreenit ovat vaihtuneet tee-se-itse alppimajan myötä korkeanpaikan harjoitteluun, mutta tavoite on edelleen sama – olla maailman paras soutaja.”

– Ote Joel Naukkarisen tarinasta