Siirry sisältöön

ODDY CULT: Seikkailu Faerûnin maailmassa

Oddyn ja Oddy-henkisten roolipelikerho syntyi kahvipöytäkeskustelussa keskellä pimeintä alkutalvea: kuinka siistiä olikaan penskana seikkailla fantasiamaailmassa! All Men Must Dice -kerho noppailee säännöllisen epäsäännöllisesti kohta jo kolmatta vuotta.

Dungeon Masterimme Teemu Salonen valitsi ensimmäiseksi peliksi klassikon – Dungeons & Dragonsin The Lost Mine of Phandelver -seikkailun. Tähän mennessä olemme taistelleet mm. hiisejä, örkkejä, puuolioita, zombeja, myrkkylohikäärmettä sekä outoja lonkeroita vastaan. Ja seikkailulle ei näy loppua! Liekö syynä pelitahtimme, joka on vaihdellut puolen vuoden tauosta kolmen viikon välein kokoontumiseen? D&D-illassa tarkoitus ei ole päästä vauhdilla maaliin, vaan houkutus on yhdessäolossa – sekä yhteisissä herkuissa juomineen.

Luovan työn lomassa mielikuvitus tekee hyvää

Pelaajan käsikirjassa todetaan, että oikeastaan D&D:n pelaamiseen tarvitaan vain kaksi asiaa – ystäviä ja mielikuvitusta. Osa meistä ei olisi ehkä ikinä kokeillut roolipelaamista ilman yhteisömme sisällä noussutta hypetystä. Pelatessa työkaveri on tullut aivan eri tavalla tutuksi ja osoittanut taistelun tuoksinassa uudenlaisia kykyjä. Lisäksi työpäivän päätteeksi mielikuvitusmaailmaan matkaaminen on mitä mainiointa vastapainoa luovan ajattelun työläisille.

D&D vaatii mielikuvitusta ja opettaa hyödyntämään sitä yhdessä. Opimme tekemään luovia ratkaisuja selvitäksemme vihollisista ja pelin haasteista. Harjoittelemme strategian tärkeyttä, nopeiden ratkaisujen tekoa ja tiimityötä. Yhdessä luomme tarinaa, kirjoittaen seikkailua hetkessä noppien ja heittojen aikaansaamien tapahtumien kautta. Noppa ottaa ja noppa antaa. Välillä osa jengistä on ollut kuolemankielissä, mutta porukan hoksottimien (ja noppajumalien) ansiosta tilanteista on tähän asti selvitty.

Aivan kuten tosielämässä, myös mielikuvitusmaailmassa ystävysten kanssa seikkaillessa syntyy vitsejä ja hauskoja hetkiä, jotka sitovat porukan vielä tiukemmin yhteen. Ei mennyt kuin hetki, kun Galanodelin haltiasisaruksista tuli Kalanuudeleita. Alkumetreillä kompuroineen puolihaltijan kömpelyys puhuttaa edelleen, samoojan osumatarkkuutta epäillään jokaisessa taistelussa ja kääpiöiden oluthimolle ei näy loppua.

Seikkailu syvenee hifistelemällä

Alussa oli hahmot, kartta ja nopat. Seuraavaksi viritimme Faerûnin mantereen kartan näkymään tv-ruudulla, sitten tuli musiikki. Helsingin matkalta käteen jäi hahmofiguurit sekä UV-nopat. Verkkoyhteyksien avulla Kalanuudelisisarusten toinenkin osapuoli saadaan Rovaniemeltä asti peliin mukaan.

Vaikka mielikuvitus luo D&D-maailmalle täysin riittävät puitteet, aina voi vähän hifistellä. Kun myrkkylohikäärmeen taistelussa vihollinen lensi tapahtumien keskelle vihreän figuurin muodossa, muuttui taistelu astetta aidommaksi. Pikkuhiljaa pelaajat ovat tutustuneet hahmoonsa enemmän ja peleissä on huomattavissa enemmän heittäytymistä kuin aloittaessamme.

Nuori myrkkylohikäärme osoittautui kovaksi vastukseksi. Taistelu päättyi lohikäärmeen eduksi 1–0 ja joukkiomme pakeni taikametsästä.

Phandelverin kaivosseikkailu

Yli viisisataa vuotta sitten kääpiöiden ja kenttien klaanit solmivat Phandelverin valan, jonka mukaan Wave Echo Cave -kaivos jaettiin osapuolten kesken. Kaivoksen mineraaliset rikkaudet sekä vallitseva vahva taikuus saivat läheisen kaivoskylä Phandalinin menestymään. Elettiin rauhan aikaa. Lopulta kukoistus ja rikkaudet houkuttelivat paikalle pahuuden, joka marssitti pimeyden armeijan Wave Echo Caven yli. Käytiin mittavia taisteluja, joissa suurin osa kaivoksesta tuhoutui ja lopulta unohtui…

Hiljattain kolme kääpiöveljestä löysi kauan kadoksissa olleen kaivoksen sisäänkäynnin. Päästäkseen tutkimaan raunioita kunnolla, he pestasivat luotettavan joukkion kuljettamaan kaivausvälineet paikan päälle. Toisilleen ennestään tuntemattomat seikkailijat tapasivat ensimmäisen kerran Vihreän Hirven majatalossa, Neverwinterin kaupungissa – seikkailu oli valmis alkamaan!

All Men Must Dice syntyi loppuvuodesta 2017 ja ensimmäisellä tapaamisella viilasimme hahmot kuntoon Dungeon Masterimme avustuksella. Joukkoon päätyi monenlaista seikkailijaa:

· Kääpiö, pappi Aldric Frostbeard
· Kääpiö, barbaari Ulfgar Frostbeard
· Musta haltia, roisto Varis Galanodel
· Musta haltia, druidi Valanthe Galanodel
· Ihminen, samooja Mike Hawk
· Puolihaltia, munkki Winddrivver Snow
· Ihminen, barbaari R.R. Ravenhorn
· Ihminen, barbaari Romero Ramendo

Pelattujen vuosien aikana joukosta on jäänyt muutamia hahmoja matkan varrelle ja uusia tullut lisää. Kuka tietää, missä kohtaamme jälleen?

Kääpiö, pappi Aldric Frostbeard

ODDY CULT esittelee oddyjen omia sekä yhteisiä harrastuksia ja tempauksia. Sanotaan, että raskas työ vaatii raskaat huvit. Mitä kaikkea luova työ kaipaa vastapainokseen? #oddycult