Yli kymmenen vuotta sitten puhuttiin, että yritykset digitalisoivat kaupankäyntiä ja kulutustottumuksia. Sitten tajuttiin, että asiakkaathan niitä oikeasti digitalisoivat – yritykset vain yrittävät pysyä perässä. Vaan tuskin kukaan arvasi, että lopulta pieni virus tekee sen oikeasti.
Nyt valtakunta laitettiin kotiin sohvalle kertarysäyksellä. Ja siinä sohvalla on kaikki: työ ja kokoukset, kollegat ja kaverit, kauppa ja viihde. Kaikki käsillä digitaalisesti, kun itse ollaan kalsarit jalassa äärimmäisen fyysisesti. Edustaminen on helppoa, kun ei tarvitse olla päällä kuin kauluspaita.
Ei tämä tilanne oikeasti hampaita naurata. Liian monelta suomalaiselta yritykseltä ja yrittäjältä, ja sitä myöten työntekijältä, tulee menemään elanto. Kunhan henki säilyisi!
Liike-elämässä disruptiosta on puhuttu jo hyvä tovi, mutta on tämä nyt aika raju sellainen. Kuluttaminen, ostaminen, liike-elämä, palvelut ja asiakaskokemukset kirjoitetaan tänä vuonna uusiksi. Sen jälkeen alkaa koronan jälkeinen aika. Ennustan, että ihminen ei kuitenkaan muutu. Se, kuinka ajatukset juoksee, kuinka tunteet tallentavat muistoja ja kuinka ne ohjaavat käytöstämme ja motivaatiotamme, on yhä sama. Siksi myös se, kuinka brändit auttavat ihmisiä jäsentämään mahdollisuuksien kaaosta ja kuinka markkinointi ja tarinat yhä jättävät muistijäljen, ei muutu. Itse asiassa hyvän markkinoinnin merkitys tulee korostumaan laadukkaiden sisältöjen muodossa, sillä ihmisillä on aikaa kuluttaa digitaalisia medioita. Yleisö on yhä valmiimpaa ottamaan vastaan myös markkinoinnillista sisältöä, jos se viihdyttää tai siitä on hyötyä.
Kun olemme kukin tahoillamme ensin turvanneet perustarpeemme ja -paperimme, ymmärrämme, ettei maailma aio pysähtyä tälläkään kertaa. Lähde liikkeelle, tee matkalla jotain hyvää ja muista kertoa maailmalle miksi olet olemassa!
Ja se tärkein tiedote
Yrityksessämme tehdään etätöitä – emme matkusta, emmekä kokoonnu. Kaikilla on hyvät välit, turvavälit. Etäily onkin jo ensimmäisinä päivinä synnyttänyt mm. virtuaalisen kokoushuoneen nimeltä Keittiö. Sinne meidän porukka liittyy aamupalan ja lounaan aikaan syömään yhdessä juuri sen näköisenä kuin sattuu olemaan. “Rate my setup” on myös hauska: meidän väellä on monennäköistä kotitoimistoa. Useilla näyttäisi olevan paljon muutakin elämää sekä eläimiä uudessa toimistossaan. Ensi viikolla järjestämme ensimmäisen täysin digitaalisen kymmenen hengen fasilitoidun työpajan ryhmätöineen kaikkineen. Kokemuksia siitä kerromme varmasti myöhemmin.
Tsemppiä jokaiselle ja iso kiitos asiakkaillemme, kun olette jatkaneet projekteja ja tilanneet lisää! Arvostamme pohjattomasti uskoanne meihin, itseenne ja tulevaan.
– Tatu Ahonen, Chief Creative Director, Ahooy Creative

24 vuotta sitten ilmestyi Andy McCoyn levy Building on Tradition. Levy sai varsin hyvän vastaanoton, joskin mistään Hanoi Rocksin kaltaisesta ilmiöstä saati huomiosta ei voida puhua. Suomalaiseksi verrattain hyvin menestynyt rock-säveltäjä kuitenkin pystyi todistamaan maailmalle omaavansa edelleen terävän sulkakynän melodioiden ja biisien kirjoituksen saralla. Tämän jälkeen me kaikki olemme saaneet seurata miehen seikkailuja lähinnä lehtien täydennysartikkeleista.
Mutta eihän Andy olisi Andy ilman että mies 80-luvulle jämähtäneen rock-olemuksensa syövereistä kaivaa vuonna 2019 itsestään uudet melodiat täysipitkän levyn muodossa. Ihmetyshän siinä on monella noussut pintaan, kun levy on kaikista 24 vuoden aikana luoduista (useimmilla todennäköisesti hieman huonoista ja jopa halveksivista) ennakko-odotuksista huolimatta todistanut Andyn edelleen käskyttävän nuotteja varsin korvia miellyttävästi. Jopa moni kriitikko on lämmennyt tuotokselle positiivisen sanamuotoilun kera oman aviisinsa sivuilla. Uskaltaisin väittää, että mielikuva lahjakkaasta musiikintekijästä on saanut levyn myötä uutta tuoretta kulmaa, jolla Andy näyttää jälleen, mistä hänet kannattaa todellisuudessa tuntea.
Asiakkaamme Ergorest on ollut jo vuosikymmeniä maailman johtava työpiste-ergonomiatuotteiden tekijä. Yrityksen pitkän historian mukanaan tuoma kansainvälinen maine oli kuitenkin vaarassa jäädä 2000-luvun alkupuolella maailmalla nousevien kilpailijoiden jalkoihin. Aloitimme yhteistyön Ergorestin kanssa pienin askelin vuonna 2011. Teimme tuolloin päivityksen yritysilmeeseen ja nettisivuille. Jälkikäteen voidaan puhua sopivasta välityöstä, jolla saimme lisäaikaa seuraavalle isommalle ulostulolle. Uusi upea Ergorest näki päivänvalonsa vuonna 2014, jolloin uudistimme yrityksen brändin kaikilta osin. Kaikki vanha visuaalisuus laitettiin sivuun ja yhtiö sai täysin uuden alun brändin osalta. Viestinnän keskiössä jatkoi edelleen aivan vertaansa vailla olevat tuotteet, joille teimme uudet viestinnän ulostulot. Yhteistyömme jatkuu edelleen ja Ergorestin maine sekä mielikuvat yhtiöstä ovat nousseet uudelleen ja kansainvälinen kauppa on piristynyt.
Vaikka Andy McCoylla ja Ergorestillä ei ole yhtäläisyyksiä tuon taivaallista, näyttäytyy uudesti syntymisen ilmiö aina yhtä ihailtavana. Molemmat ovat tahoillaan esimerkkejä brändin ja toimivan tuotteen symbioosin merkityksestä. Molempia tarvitaan kannattelemaan kokonaisuutta ja mikä tärkeintä, tulee niiden sointua yhteen. Mikäli jompikumpi menee epävireeseen, yleisö katoaa ja mielikuva haalistuu.
Andyn tapauksessa kiinnostus brändiä kohtaan muotoutuu ja vahvistuu uuden tuotteen, uuden levyn kautta. Todennäköisesti Andy itsessään habituksineen ei enää mene ja muutu. Ergorestille päinvastoin on riittänyt maltillisemman tuotteen muotoilun lisäksi, että tuotetta markkinoidaan uudella tavalla, brändiä kehittäen. Uudella levyllään Andy oikeutti itselleen useita lisävuosia uppiniskaisen rock-kukkoilun parissa. Ergorest taas voi jatkaa edelleen huikean tuotteensa myyntiä pitämällä yllä vahvistuvan brändinsä kehittämistä.
Jukka Kekäläinen
CEO

Jyväskylän Energia muutti lokakuussa nimensä Alvaksi ja uudisti samalla brändinsä sekä verkkosivustonsa. Ennen uudistusta Jyväskylän Energialla oli useita eri sivustoja kuten pisara.fi, mainiotaloyhtio.fi, hohka.fi sekä pääsivusto jyvaskylanenergia.fi jotka haluttiin uudistuksessa yhdistää saman domainin alle. Uudeksi domainiksi valittiin yhtiön uuden nimen mukaisesti alva.fi.
Perusteellinen pohjatyö
- Asiakasworkshopit sekä sivuston sisältöhierarkia
Sivustojen laajuudesta johtuen työ aloitettiin asiakasworkshopeilla, joissa käytiin läpi sivustojen keskeiset tarpeet sekä tavoitteet. Workshopien perusteella asiakkaalle luotiin sivuston sisältöhierarkia, jonka mukaan asiakas alkoi tuottaa uutta sisältöä. - Rautalankamalli
Sisältörakenteen pohjalta lähdettiin rakentamaan sivuston rautalankamallia uuden rakenteen tueksi. Saavutettavuuden A-vaatimustaso otettiin huomioon jo tässä vaiheessa, tavoitteena sivuston helppo käytettävyys sekä selkeys. - Prototyyppi
Rautalankamallin jälkeen sivustosta luotiin prototyyppejä, joiden avulla eri toiminnallisuuksia voitiin testata ennen teknistä toteutusta.
Visuaalinen suunnittelu sekä tekninen suunnittelu ja toteutus
- Visuaalinen suunnittelu
Sivuston visuaalinen suunnittelu sekä taittomalli toteutettiin brändityön toteuttaneen toimiston visuaalisen ilmeen pohjalta. Saavutettavuus otettiin huomioon vahvasti jo tässä vaiheessa, ettei myöhemmissä vaiheissa tarvinnut alkaa tehdä muutoksia suunnitelmaan. - Alustavalinta
Asiakkaan toiveena sivuston alustaksi oli WordPress, joka soveltuu erinomaisesti näinkin laajaan sivustoon. Sähköverkkojen osuus tuli toteuttaa omana sivustonaan, kuitenkin tiiviisti alva.fi-sivuston yhteydessä. alva.fi/sahkoverkko toteutettiin WordPressin multisite-toiminnallisuuden avulla, jolloin sivustojen hallinta sekä päivitettävyys säilyivät selkeänä. - Tekninen toteutus
Laajan sivustokokonaisuuden hallinnoimiseksi sivupohjat koodattiin moduulipohjaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kaikkien sivujen tarvitse näyttää samalta, vaan niille voidaan tuoda haluttuja elementtejä kunkin sivun tarpeen mukaan. - Integraatiot
Sivustolle tuodaan syötteitä Alvan RSS-fiideistä jolloin asiakkaan ei tarvitse syöttää sisältöjä moneen eri järjestelmään. Tällaisia ovat etusivulla näkyvät häiriö-, työmaa- sekä yleiset tiedotteet.
Sivuston sisällönsyöttö, viimeistely sekä julkaisu
- Sisällönsyöttö
Asiakas alkoi tuottaa sivustolle sisältöä heti sisältöhierarkiatyön valmistuttua. Kun taustatekniikka saatiin sisällönsyöttövalmiuteen, alkoi asiakas viedä sisältöä suoraan ylläpitojärjestelmään. Näin sisällön toimivuus valmiissa kontekstissa nähtiin jo koodausvaihessa ja muutoksiin pystyttiin reagoimaan tarvittaessa nopeasti. - Viimeistely
Kun valtaosa sisällöstä oli julkaistu, Oddy Inc. kävi sivuston sisäisesti läpi ja viimeisteli visuaalisia elementtejä sekä koodia, ja tuotti asiakkaalle sivuston saavutettavuusraportin. - Sivuston julkaisu
Sivuston julkaisu oli sovittu toteutettavaksi 23.10.2019 keskiyöllä. Tähän kellonlyömään oli sovittu noin 20 vanhan domainin ohjaus uuteen alva.fi verkkopalveluun. Kun Keskisuomalainen ilmestyi aamulla kuluttajien kotiin kertoen nimenvaihdoksesta (artikkeli maksumuurin takana) sivusto oli valmiina vierailtavaksi. Pienenä detaljina mainittakoon, että sivusto julkaistiin Ranskasta.
Projektin tiimi
Asiakkaan puolelta projektiin osallistui noin 8 hengen työryhmä jota veti Marketing and Communication Coordinator, Miia Hyvärinen.
Oddy Inciltä projektissa oli mukana 5 henkilöä:
Pasi Piirainen, Markkinointijohtaja
Vastuualueina Pasilla oli projektin läpimeno, aikataulutus, viestintä, sekä budjetointi
Pekka Nurmi, Luova johtaja
Pekan vastuualueina oli sisällön jäsentäminen, konseptisuunnittelu sekä tapaamisten fasilitointi
Juho Ojala, Art Director
Juhon vastuualueena oli sivuston visuaalinen suunnittelu sekä visuaalisen ilmeen noudattaminen
Jaakko Forss, Art Director
Jaakon vastuualueena oli sivuston rautalankamallin sekä käyttöliittymän suunnittelu
Antti Makkonen, CTO
Antin vastuualueena oli sivuston tekninen suunnittelu, tekninen toteutus ja tekniikan läpikäynti sekä sivuston julkaisu
Petrus Rantamäki, Web Developer
Petruksen vastuualueina oli sivuston prototyyppien teko, tekninen suunnittelu sekä toteutus
DIGITAALINEN NÄYTEIKKUNA KUNTOON
Hyvin suunniteltu, kirjoitettu sekä teknisesti toimiva sivusto takaa yritykselle mahdollisuuden menestyä kilpailijoiden joukossa. Nettisivusto on digitaalinen näyteikkunasi – ellei se ole kunnossa niin visuaalisesti, sisällöllisesti kuin teknisestikin, asiakkaasi kääntävät katseensa nopeasti muualle.
Tutustu palveluihimme: https://www.ahooy.fi/fi/palvelut/markkinointi-mainonta-ja-tuotanto/
Antti Makkonen
CTO

Tarinan tuolla puolen
Vetoavat tarinat eivät synny suunnittelematta, eikä niiden kertomiseen riitä pelkästään ulkoisesti kaunis tekninen suoritus. Tarvitaan myös puhuttelevaa sisältöä. Hyvän tarinankerronnan taustalla onkin aina luova konsepti, jonka pohjalta taitava tuotanto rakentaa valmiin tuotteen. Vaikuttavan sisällön lisäksi luova konsepti takaa tarinan rakentumisen osaksi johdonmukaista markkinointia, jottei kerronta jää irralliseksi. Se määrittää, mitä kommunikoidaan ja millä keinoin kaivaen tavoitteet syvältä brändistrategiasta. Luova konsepti onkin kuin palapeli, jossa kullakin osalla on muotonsa, paikkansa ja merkityksensä.
Luovan konseptin kokoamisessa ensiarvoisen tärkeää on ymmärrys – ymmärrys asiakkaan ja markkinan tarpeesta, kampanjan lähtökohdista sekä tavoitteista. Ymmärryksen avulla tunnistetaan keinot, joilla luodaan puhuttelevaa tarinankerrontaa.
Music is my muse
Yksi vaikuttavimmista tarinankerronnan muodoista on video. Markkinoijan kannalta video on hyvä sijoitus, sillä se kestää aikaa ja suunnitelmallisesti tuotettuna samasta tuotannosta saadaan materiaalia moneen tarpeeseen ja käyttökohteeseen. Oddy Inc:n asiakastöistä tarinallista videotuotantoa edustaa uusimpana kaiutinvalmistaja Genelecille tuotettu Music is my muse.
Kuten vetoavalla tarinankerronnalla on tapana, myös Music is my musella on taustallaan paitsi laadukas tuotantokonsepti myös viimeistelty luova konsepti. Nämä kulkevat tiiviisti käsi kädessä läpi koko videotuotannon. Sujuvan työskentelyn kannalta ratkaisevaa onkin luovan toimiston sekä tuotantoyhtiön välinen jouheva yhteistyö ja molemminpuolinen työtapojen tuntemus.
Music is my musen luova konsepti esittelee Genelecin huikeat F- ja G-sarjan kotikaiuttimet, joiden ylivoimaiset ominaisuudet tekevät musiikinkuuntelusta voimakkaan, jopa fyysisen kokemuksen, kun laadukkaiden laitteiden ansiosta musiikki kuljettaa kuulijansa kokonaan toiseen maailmaan. Tuota kokemusta videolla havainnollistaa tanssin muotoon puetun tarinan keinoin Suomen Kansallisbaletin ammattitanssija Atte Kilpinen.
Tuotantokonseptin tehtävänä puolestaan on huolehtia tarinan teknisestä toteutuksesta ja lisäksi sen monistettavuudesta, muunneltavuudesta, tunnistettavuudesta sekä jatkuvuudesta. Music is my musessa nämä toteutuvat, kun seuraavassa vaiheessa tuotetaan uutta materiaalia valitsemalla videon esiintyjäksi ja tarinankertojaksi joku toinen ammattilainen omine kokemuksineen.
Tuotannon vaiheet
Tarinallinen videotuotanto on kolmivaiheinen ja se aloitetaan aina luovalla konseptoinnilla. Tämän muotouduttua liittyy projektiin mukaan tuotantoyhtiö, joka osallistuu tarinan toteutuksen suunnitteluun eli käsikirjoittamiseen. Projektin tarkoituksen, budjetin sekä aikataulun asettamissa raameissa synnytetään tuotannollinen konsepti, jonka ansiosta tiedetään, mitä resursseja toteutukseen vaaditaan. Käsikirjoituksen ja tuotannollisen konseptin perusteella edetään käytännön toteutuksen suunnitteluun, jossa luodaan kuvakäsikirjoitus, valaistussuunnitelma, musiikillinen teema ja äänisuunnittelu, lavastus, rekvisitointi ja stailaus, sekä etsitään sopivat talentit rooleihin ja spiikkaajaksi. Puhutaan pre-production -vaiheesta.
Production-vaiheeksi kutsutaan kuvauspäiviä, joiden aikana video varsinaisesti tehdään. Music is my muse -projektin tuotannollinen vaihe kesti kaksi päivää, joista ensimmäinen käytettiin studion lavastamiseen sekä tiimin briiffaamiseen, jotta kuvauspäivänä kaikilla oli tiedossa, mitä aikataulun mukaan milloinkin tapahtuu. Kuvauspäivänä kuvaaja, ohjaaja, valaisija valomiehineen, lavastaja, maskeeraaja, avustajat, luova johto sekä esiintyjä työskentelivät yhdessä 12 tunnin ajan, minkä jälkeen kuvaus-setup vielä purettiin ja pakattiin autoon kotimatkaa varten.
Viimeisessä, eli post-production-vaiheessa, korostuu projektin alkuvaiheen suunnitelmallisuuden tärkeys, kun kuvatusta materiaalista kasataan tarkoituksenmukaista valmista tuotetta. Tähän vaiheeseen kuuluvat muun muassa leikkaustyö ja vedostukset, musiikin säveltäminen ja tuottaminen, spiikin studioäänitys ja miksaus, visuaaliset efektoinnit sekä lopuksi värimäärittely, jolla luodaan kuvan viimeistelty lookki. Lopulta valmis julkaisuversio optimoidaan eri formaatteihin, jotka toimitetaan suunniteltuihin julkaisukanaviin katsojien ihailtavaksi.
Asiakas: Genelec
Esiintyjä: Atte Kilpinen | tanssija | Suomen kansallisbaletti
Luova konsepti ja johtaminen: Oddy Inc.
Video: Nobrainer Films Oy
Musiikki: Studio Badmama
Valokuvat: Alias Creative Oy
Hiukset ja maskeeraus: Lilja Esthetics
Stailaus: Oddy Inc.
Sisustusteema: Aalto+Aalto & Oddy Inc.
Huonekalut: Kuopion Huonekalukeskus Oy
Tässä tuotannossa hauskanpitoon osallistui kaikkinensa reilu parikymmenhenkinen tiimi.

Luonto sisätiloissa, retro kodinomaisuus, paikallisuus sekä yksinkertainen muotokieli. Jo ensimmäisissä yhteisissä suunnittelupalavereissa esiin nousi näitä mielenkiintoisia teemoja. Olimme alusta asti innoissamme päästessämme uudistamaan täysin remontoidun Puijon Tornin ravintolamaailman visuaalisen identiteetin.
Käyttäjäkokemus oli kantavimpia avainteemoja kokonaisuuden suunnittelussa. Orgaaniset sisustuselementit, kuten sammaleen tuoma tuoksu, on esimerkki mietityistä kokemuspohjaisista yksityiskohdista. Kokonaisuutta oli suunnittelemassa Markkinointitoimisto Oddy Inc.:n lisäksi suunnittelutoimistot Sisu Interior ja Sisustussuunnittelu Tiina Ruotsi.
Kolmen ravintolan visuaalinen identiteetti pidettiin tyylillisesti samana erottaen ne toisistaan värimaailmojen avulla.
Elokuussa ravintoloista ensimmäisenä avautui Tornikahvila ja hiljattain myös Torniravintola. Puijon Majaan kohdistuva remontti on vielä kesken, sillä se kokee suurimman muodonmuutoksen niin rakenteiden kuin sisustuksenkin osalta.
”Puijo Ravintoloiden ilmeen uudistaminen tavoitti todella hyvin ajatuksemme aidosta, luonnonläheisestä, persoonallisesta ja vähän retrosta lopputuloksesta, joka erottuu edukseen. Elementtien skaalautuvuus luo todella paljon monipuolisia käyttömahdollisuuksia ja on ollut iso etu viedessämme visuaalista ilmettä käytäntöön.”
– Erkka Isotalo, Ravintolamestarit.
Ravintolamestarit toivottaa kaikki tervetulleiksi nauttimaan henkeäsalpaavista maisemista ja herkullisista lähialueen mauista!
Puijon uusi Tornikahvila huokuu 60-luvun henkeä ja ympäröivän luonnon makuja.
Puijon kokonaan uusittu Torniravintola luottaa paikallisiin raaka-aineisiin. Savon luonto ja tuottajat takaavat raaka-aineiden tuoreuden ja herkullisuuden. Menu vaihtuu jatkuvasti sesongin mukaan. Torniravintolan ylpeys on Puijon lähiruokapöytä, jossa pääset maistamaan monenlaisia paikallisia makuja.
