Kuopion Kallaveden lukion bisneslinjalla tehdään historiaa: keväällä 2025 valmistuvat Suomen ensimmäiset bisneslinjalaiset. Kolme vuotta sitten käynnistetty linja on tarjonnut opiskelijoille ainutlaatuisia mahdollisuuksia kehittää yrittäjyystaitoja, tutustua liiketoiminnan maailmaan ja rakentaa valmiuksia tulevaisuuden työelämään. Linjalle on ollut alusta asti suuri kysyntä, mikä on nostanut Kallaveden lukion vetovoimaisuutta.
Uusi stipendiperinne alkaa
Kallaveden lukion bisneslinja on ensimmäinen ja ainutlaatuinen koko Itä-Suomessa. Bisneslinjaa juhlistetaan tänä keväänä jakamalla ensimmäistä kertaa Tatu Ahosen yrittäjyysstipendi aktiiviselle linjan opiskelijalle. Idea stipendistä syntyi jo viime syksynä yrittäjyyskasvatusfoorumissa, johon Ahooy Creative Oy:n yrittäjä Tatu Ahonen oli pyydetty puhujaksi. Hän ehdotti palkkionsa ohjaamista stipendirahastoksi, joka kannustaa nuoria yrittäjyyden polulla.
“Olen itse aloittanut yritystoiminnan lukioikäisenä yli 20 vuotta sitten, joten mahdollisuus antaa takaisin ja auttaa nuoria löytämään oma juttunsa sekä luomaan sen ympärille vielä työllistävä yritys on minulle tärkeää. Näen yrittäjien roolin erittäin tärkeänä koko Suomelle nyt ja tulevaisuudessa”, kertoo Ahonen.
”On hienoa, että saamme palkita bisneslinjan aktiivisimman opiskelijan. Tämä stipendi korostaa opiskelijan panostusta ja antaa arvokasta tunnustusta heidän tekemälleen työlle”, kommentoi englanninopettaja ja bisneslinjan ohjaaja Pirpa Luomala.

Bisneslinja kasvattaa aktiivisia osaajia
Bisneslinjalla opiskelijat eivät opi ainoastaan istumalla luokassa, vaan pääsevät mukaan tapahtumiin, leirikouluihin ja yritysvierailuihin. Opintoihin sisältyy muun muassa talousmatematiikkaa, bisnesenglantia, esiintymis- ja ryhmätyötaitojen harjoittelua sekä Nuorten NYT -järjestön kautta harjoitusyrityksen perustaminen.
”Tämä linja sopii erityisesti tekeville nuorille, jotka haluavat oppia käytännön kautta ja päästä käsiksi todellisiin projekteihin. Opiskelijat oppivat yrittäjämäistä asennetta, jota voi hyödyntää niin omassa yrityksessä kuin muussakin työelämässä”, kertoo historian ja yhteiskuntaopin opettaja sekä bisneslinjan ohjaaja Jari Ukkonen.

Kohti vahvaa itsenäistä ajattelua ja verkostoja
Bisneslinja ei pyri kasvattamaan pelkästään yrittäjiä, vaan tavoitteena on luoda ajattelutapa, jossa nuoret osaavat tarttua haasteisiin ja kehittää omaa osaamistaan. Linjan kautta opiskelijat rakentavat vahvan pohjan yhteiskunta-, talous- ja kauppatieteiden opiskeluun, mutta myös rohkeuden ja taidot työllistää itsensä.
Yhteistyö paikallisten yrittäjien ja yritysten kanssa on ollut tärkeä osa linjan kehitystä.
”Tulevaisuudessa ulkopuoliset rahoittajat ja yhteistyökumppanit ovat luonnollinen osa koulujen toimintaa myös Suomessa. Tatu Ahosen lahjoitus on hieno esimerkki siitä, miten verkostot voivat tukea nuorten tulevaisuutta”, Jari Ukkonen summaa.
Kevään valmistujaisissa juhlistetaan uutta aikakautta
Keväällä lakitettavat bisneslinjan pioneerit tietävät tehneensä historiaa. Ensimmäinen stipendin saaja sekä jokainen linjan opiskelija edustaa uutta tapaa opiskella, jossa yrittäjyys ja käytännön oppiminen yhdistyvät inspiroivalla tavalla. Tämä on vasta alkua Kallaveden lukion bisneslinjan tarinalle.


Ahooy Creative ja KuPS ry ovat solmineet merkittävän yhteistyösopimuksen. Molempia osapuolia hyödyttävän yhteistyön taustalla on kaksi tärkeää pointtia: kuopiolaisten lasten ja nuorten liikuttaminen sekä seuran oma markkinointi.
Viime vuosien tutkimusten mukaan suurin osa Suomen lapsista ja nuorista ei liiku riittävästi (LIITU-tutkimus). Se on hälyttävää, ja kertoo paitsi elämäntapojen muutoksesta, myös siitä, miten tärkeitä liikuttajia paikalliset seurat ovat. Kuopion Palloseura ry on yksi Suomen suurimmista junioriseuroista, ja sen vaikutus Kuopion alueella on valtava.
– Emme ole yhteistyössä mukana markkinoidaksemme vain jalkapalloa, vaan haluamme tukea sitä, mitä KuPS ry edustaa. Joukkueurheilu antaa nuorille arvokkaita oppeja – yhdessä onnistumista, epäonnistumisen sietämistä ja kaverin auttamista. Näitä taitoja tarvitaan myöhemmin myös työelämässä ja elämässä ylipäänsä, sanoo Ahooy Creative Oy:n yrittäjä ja luova johtaja Tatu Ahonen.
Yhteistyö on jo alkanut monimuotoisella ajatusten vaihdolla.
– Olemme KuPS ry:nä onnellisessa asemassa, että saamme tehdä yhteistyötä Ahooy Creativen osaajien kanssa. Meitä on haastettu ajattelemaan seuratyötä boxin ulkopuolelta – miten voimme vaikuttaa alueellisesti, kiinnittää perheitä liikunnalliseen elämäntapaan ja mahdollistaa harrastus jokaisen omalla tasolla, jopa ammattilaiseksi asti, kertoo KuPS ry:n toiminnanjohtaja Jari Koistinen.
Seuratoiminta on bisnestä, jossa sponsorit arvostavat laatua
Urheiluseurojen toiminnan jatkuvuus ja koko olemassaolo riippuu pitkälti sponsori- ja brändiyhteistyöstä. Ahosen mukaan perinteinen logo kentän laidalla ei enää riitä, vaan seurabrändin on tuotava kumppanille lisäarvoa. Sponsorit eivät katso pelkästään seuran näkyvyyttä, vaan sitä, millaiseen ympäristöön ne kiinnittyvät.
– Brändit haluavat olla mukana hyvissä tarinoissa. Siksi seuran täytyy pystyä kertomaan, mitä he edustavat, mahdollistavat ja miksi yhteistyökumppanin kannattaa olla mukana, Ahonen täsmentää.
Monet suuret junioriseurat Suomessa toimivat edelleen talkoovoimin. Yhteistyön myötä Ahooy Creative auttaa KuPS ry:tä tekemään junioripuolen toiminnasta vieläkin vaikuttavampaa ja laadukkaampaa esimerkiksi tapahtumien, oman brändin kehittämisen ja viestinnän kautta.
– Markkinointi ja viestintä ei onnistuisi ilman ammattitaitoisia ja seurasta kiinnostuneita tekijöitä. Ahooy Creative on jo luonut sekä KuPS:n että eri tapahtumien brändi-ilmeitä, joilla seuran toimintoja on ollut helppo markkinoida yhdenmukaisesti, Koistinen kuvailee.
Luovan toimiston ja paikallisen junioriurheiluseuran yhteistyö on ennen kaikkea investointi tulevaan, kun mahdollisimman moni lapsi ja nuori saa kasvaa joukkueessa sekä kokea liikunnan ja yhdessä tekemisen riemua.
– KuPS ry:n toiminnassa tämä on ymmärretty hienosti. Tottakai seura mahdollistaa myös pelaajapolun niille, jotka haluavat tavoitella ammattilaisuraa. Liikunnan ja yhteisöllisyyden ilo on kuitenkin se, mikä tekee tästä kumppanuudesta meille tärkeän, Ahonen päättää.
Lisätietoja:
Jari Koistinen
KuPS ry:n toiminnanjohtaja
jari.koistinen@kups.fi
050 435 4267
Tatu Ahonen
Ahooy Creativen yrittäjä ja luova johtaja
tatu.ahonen@ahooy.fi
050 567 0330

Nythän on päässyt käymään niin onnekkaasti, että Ahooy Creative on kasvanut sen verran isoksi, että asiakkaamme ovat enemmän tai vähemmän strategisia. Pitkäjänteinen työ mahtavien brändien sekä tavoitteisiin pohjaavan markkinoinnin parissa tuottaa siis tulosta. Siksi otimme merkittävän askeleen kohti entistä vahvempaa asemaa rekrytoimalla strategia- ja luovan työn ammattilaisen, melkein kuopiolaisen Petteri Kyyrösen Helsingistä.
Rekrytointi on tehty ennen kaikkea asiakkaitamme varten. Tavoitteemme on kehittää palveluitamme ja varmistaa, että asiakkaamme saavat aina alan parasta asiantuntijuutta. Uusi rekrytointi vastaakin asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin: Ahooy Creativen projekteissa luovan ja tavoitteellisen ajattelun merkitys on keskeinen.
– Meillä jokainen asiakas nauttii strategisesta ajattelusta. Asiakkaamme eivät osta meiltä vain luovaa suunnittelua ja markkinoinnin tekoja tai toimenpiteitä – he saavat näkemyksen siitä, miten brändi ja markkinointi kytkeytyvät liiketoiminnan tavoitteisiin. Petteri tuo juuri sitä lisäarvoa, jota asiakkaamme arvostavat”, kertoo Ahooy Creativen yrittäjä ja luova johtaja Tatu Ahonen.
– Etsimme henkilöä, jolla on vahva strateginen osaaminen, vahva visio ja kyky yhdistää nämä asiakkaiden tavoitteisiin. Tärkeää on myös kyky inspiroida, kehittää uusia ideoita ja johtaa asiakkuustiimejä kohti kestäviä tuloksia. Lisäksi Petterin kokemus isojen brändien ja monimuotoisten projektien parissa tekee vaikutuksen, huutelee Anne Vänttinen toimitusjohtajan pöydän takaa.
Petteri tuo mukanaan pitkän kokemuksen strategisen ja luovan suunnittelun parista. Hänen henkilökohtainen tyylinsä ja tapa tehdä yhteistyötä täydentävät täydellisesti Ahooyn tiimiä. Kaiken lisäksi Petteri on tosi mukava tyyppi ja melkein kuopiolainen! Se on kuopiolaislähtöiselle luovalle toimistollemme ehdottomasti yksi arvostetuimmista krediiteistä.
Tarina saa aikaan toimintaa
Strateginen ajattelu on Petteri Kyyrösen ominta osaamista ja hän on tehnyt pitkän uran eri brändien strategioiden ja markkinoinnin parissa. Hänen käsissään strategiat eivät jää irrallisiksi, vaan niille rakentuu konkreettinen, liiketoimintaa tukeva tarina.
– ”Your strategy needs a story” -lausahdus kiteyttää ajatteluni hyvin. Asiakaslähtöinen tarina luo punaisen langan läpi liiketoiminnan yhdistäen strategian, brändin ja markkinoinnin toimenpiteet. Tarinan vahvuus on siinä, että se tekee strategian ymmärrettäväksi, muistettavaksi ja jaettavaksi. Mikä tärkeintä, tarinan avulla strategia muuttuu toiminnaksi, avaa Petteri Kyyrönen.
Petterin ja Ahooyn tiet kohtasivat alunperin yhteisen projektin kautta. Tarkempi tutustuminen ja ajatustenvaihto vahvisti ajatusta siitä, että yhteistyö pohjaa samoihin ajatuksiin ja arvoihin. Petteri kertoo naurahtaneensa, kun hän kuuli Ahooyn lähettäneen markkinoinnin kilpailutukseen pelkän näkemyksensä asiakkaan markkinointibudjetista.
– Siitä tässä on kyse. Aidosta halusta ja kyvystä auttaa asiakasta menestymään sekä tukea asiakkaan markkinoinnin johtamista eri keinoin. Ahooylla on siihen erinomaiset työkalut, eli näkemystä, luovuutta sekä taiturimaista toteutuskykyä viedä perustellut ideat toiminnaksi asti, Petteri kuvaa.

Palvelua Suomen ja koko pallon ympäri
Petterin vahva verkosto Etelä-Suomessa avaa molemmille osapuolille houkuttelevia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä Ahooy Creative operoi Kuopion pääkallopaikan lisäksi Helsingissä neljän ja Tampereella kahden tekijän voimin. Tästä kolmen kaupungin triangelista käsin asiakkaita palvellaan sujuvasti ympäri Suomen sekä myös kansainvälisesti.
– Petterin sijainti Helsingissä tuo merkittävää etua asiakkaillemme pääkaupunkiseudulla, koska voimme olla siellä entistä enemmän läsnä, Anne korostaa.
Yksi Ahooyn erityispiirre on jo vuosikausia ollut kansainvälisyys. Teemme jatkuvasti strategia- ja bränditöitä suomen kielen lisäksi englanniksi. Petteri tulee omalla osaamisellaan vahvistamaan suomenkielisiä projekteja, ja työskentely sujuu luontevasti molemmilla kielillä. Luovan johtamisen ja strategiatyön neljä ydinhenkilöä ovat siis jatkossa Ricardo Patino, Megan Järvinen, Tatu Ahonen ja Petteri Kyyrönen.
Ahooy Petterille ja tervetuloa joukkoon!
Mikäli sinulle heräsi aiheesta ajatuksia, voit kysellä lisää Annelta anne.vanttinen@ahooy.fi.

Kaupan myötä tamperelaisen Nobrainer Films Oy:n liiketoiminta siirtyy Ahooy Creative Oy:lle
Nyt meillä on entistä paremmat edellytykset tarjota asiakkaillemme laadukasta, nopeaa ja kevyttä videotuotantoa, joka skaalautuu tarpeen vaatiessa myös näyttävien mainoselokuvien tuotannoksi.
Liiketoimintakaupan yhteydessä ohjaaja-tuottaja Jere Vainikka ja kuvaaja Lauri Hakala (kuvassa yllä) siirtyvät Ahooy Creativen henkilöstöön ja jatkavat samoissa rooleissa. Sekä Ahooyn että Nobrainerin Tampereen toimistot on yhdistetty ja näin asiakkaita pystytään palvelemaan ympäri Suomea ja maailmaa Tampereen Finlaysoninkujalta käsin.
Huh, vihdoinkin saimme julkaista tämänkin ilouutisen! Selvitimme hieman tarkemmin kauppojen taustoja, jotta siellä päässä ruutua ei tarvitse jäädä ihmettelemään hoomoilasena sen pidempään.
Ahooy Creativen yrittäjä Tatu Ahonen, kerropa lisää:
– Tänä päivänä yritykset tarvitsevat markkinointiinsa yhä laajemmin eri palveluita. Markkinoinnin pitää tavoittaa kaikissa kanavissa. Olipa kyseessä työntekijätarinat, selitysvideot tai markkinointi ja brändinrakentaminen, on videomuotoinen kerronta tehokas tapa viestiä. Lisäksi videot elävät pitkään. Siksi videotuotannon laajentaminen on meille tärkeä ja luonteva laajentuma.
– Videomuotoinen sisältö on myös kasvanut sen verran merkittäväksi osaksi yritysten strategista viestintää, että on hyödyllistä, että tuotantotiimi on osa asiakastiimiä, eikä ulkopuolinen alihankkijapalvelu.
Olemme pitkän ajan tuttuja Nobrainerin kanssa, olemmehan tehneet yhteistyötä ja projekteja jo vuosikausia. Mitäpä Jere ja Lauri ovat mieltä asiasta?
– Meille tarjoutui loistava mahdollisuus yhdistää voimamme Ahooyn kanssa ja luoda yhdessä jotain todella ainutlaatuista. Kaupan myötä tuomme Ahooylle luovaa tarinankerronnallista osaamista ja elokuvatason tuotantokalustoa. Ennen kaikkea tuomme kokemusta, mikä lisää näyttävyyttä ja vaikuttavuutta jo lähtötason videotuotantoihin. Uskomme, että uusi videotuotantokonseptimme tulee olemaan mullistava.
– Meillä on Ahooyn kanssa takana vankka historia. Yhteinen sävel löytyi jo 15 vuotta sitten, ja sen tahdissa on ollut helppo edetä kohti tätä seuraavaa harppausta. Nyt meillä on mahdollisuus tarjota kokonaisvaltaisia ratkaisuja, joissa videotuotanto saavuttaa täyden potentiaalinsa tarinankerronnan välineenä.
Toki jututimme myös meidän toimitusjohtaja Anne Vänttistä, joka on kaupoista enemmän kuin innoissaan (eli tippa linssissä onnellisena):
– Olemme tehneet Nobrainerin kanssa yhteistyötä ja laadukkaita projekteja jo 15 vuoden ajan, ja siksi tämä tuntui luontaiselta seuraavalta askeleelta. Lisäksi, koska meillä on Tampereella toimisto ja Nobrainer toimii Tampereelta ja Helsingistä käsin, pystyimme yhdistämään toimistomme ja tekijämme saman katon alle.
Mikäli sinulle heräsi aiheesta kysyttävää, voit kysellä lisää Annelta anne.vanttinen@ahooy.fi.

Ahooy Creativen hallitus on nimennyt Anne Vänttisen yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi. Vänttinen on toiminut aiemmin Ahooy Creativen varatoimitusjohtajana. Entinen toimitusjohtaja Jukka Kekäläinen siirtyy hallituksen jäseneksi ja ottaa yrityksen arjessa vastuulleen asiakkuuksien kasvun ja kannattavuuden.
Ahooy Creative ilmoitti perjantaina, että yrityksen hallitus on nimittänyt Anne Vänttisen virallisesti uudeksi toimitusjohtajaksi. Yrityksen sisällä uutinen ei oikeastaan tullut yllätyksenä eikä kahveja vedetty sen johdosta väärään kurkkuun. Anne on toiminut tähän asti yrityksen varatoimitusjohtajana, mutta käytännössä dominoinut toimitusjohtajan hommia jo kuluvan vuoden keväästä lähtien.
Uuden toimitusjohtajan nimeäminen on yritykseltä strateginen valinta. Muutoksen ansiosta Anne pääsee hyödyntämään vahvinta osaamistaan operatiivisen johtamisen sekä toiminnan johtamisen parissa. Samalla saamme täysimääräisesti käyttöön entisen toimitusjohtajamme Jukka Kekäläisen osaamisen asiakkuuksien, kasvun sekä kannattavuuden rakentamisessa. Kekäläinen nimettiin samalla myös yrityksen hallitukseen.
Anne tärskäytti Ahooylle jo vuonna 2013 kuluttajabrändien maailmasta ja on sen jälkeen toiminut Ahooylla asiakkuusjohtajana, operatiivisena johtajana sekä varatoimitusjohtajana. Lisäksi hän toimii edelleen Kuopio-Tahko Markkinoinnin markkinointijohtajana eli vetää KTM:n markkinointitiimiä Ahooylla. Uusin titteli ei ollut Annellekaan yllätys.
“Kun tulin silloin vuosia sitten työhaastatteluun, vastassa oli Tatu (Ahonen) ja Jukka. Katsoin, että ‘tässä on minun long lost -pikkuveljet, ne ihan selvästi tarvii isosiskon hellää rakkautta – mutta jämäkkää otetta’. Siitä se sitten alkoi”, Anne kertoo nauraen ja jatkaa heti perään. “Ja oikeastaan heti päivästä yksi asti olen liukunut hiljalleen asiakkuuksista kohti yrityksen asioiden hoitamista. Ja Jukka on viime vuosina halunnut vastavuoroisesti liukua vahvemmin juuri sinne asiakkuuksien suuntaan”.
Kyseessähän ei ole mikään tuolileikki, jossa toimitusjohtajan hattu vaihtuu tarpeen mukaan. Jukka toimi Ahooy Creativen toimitusjohtajana yli 12 vuotta. Luonnollinen vaihdos ja yrityksen sisältä valittu uusi toimitusjohtaja kuitenkin kuvastavat osaltaan myös Ahooy Creativen työkulttuuria. Kun Anne laitettiin piinapenkkiin, eli haastatteluun Zineä varten, puheessa toistuvat useammin kuin kerran yritykseen juurtuminen, yhdessä tekeminen ja se, että meidän voimavaramme ovat ihmiset.
“Ahooy on kasvanut etenkin viime vuosina niin henkilöstön kuin asiakkuuksien suhteen, ja hallitus on tarkastellut toimintaa ja tarpeita aktiivisesti. Nyt tarvittiin minua, ja kiinnostus positioon oli molemminpuolinen sekä hallituksen että minun osalta. Totta kai toimitusjohtajan roolissa on kylmiä lukuja ja tavoitteita, mutta kaikki ei ole mustavalkoista – kasvu ja muutos tapahtuu ihmisten kautta. Ei meillä ole koneistoa, jota öljytä. Kaikki osaaminen on meillä ihmisissä.” Anne toteaa.
Toimitusjohtajan roolissa Annen tehtävänä on vastata yrityksen juoksevasta hallinnosta ja yhteistyöstä hallituksen kanssa. Eikä Annen tapa työskennellä miksikään muutu eikä hän ala vedellä kaneja hatusta – homman nimi on edelleen inhimillisyys yhdistettynä selkeään strategiseen suuntaan.
“On oikeastaan helppo ottaa vastaan toimitusjohtajan rooli. Olemme mielestäni sillä tavalla outo lintu yrityksenä nykyisessä työelämässä, että meille hyvin usein juurrutaan. Minulla oli heti – eli silloin ihan vasta 10 vuotta sitten – tunne, että olen valmis sitoutumaan ja luottamaan yrityksemme ihmisiin. Ja yhä edelleen uskon yhdessä tekemiseen, meidän osaaviin ammattilaisiin ja perusteltuihin päätöksiin. Siksi halusin rooliin, jossa olen edistämässä sitä, että linjatut asiat tulevat tapahtumaan”, Anne päättää.
Ei muuta. Jatkakaa.

Originally published in Nordic Business Forum, Nordic Business Report 2023.
In a world where virtually all management is change management, the ways businesses think and plan must evolve too. Branding is gaining recognition and securing a prominent position in the C-suite as one of the most vital tools for adapting to change, ensuring business success, and gaining a distinct competitive advantage. The egg may have paved the way, but the chicken is sprinting ahead.
“The power relationship between brand and business is going through a revolutionary transformation,” says Tatu Ahonen, Chief Creative Officer and Partner at Ahooy Creative. “Companies are gradually understanding that today brand is the key to successful business instead of vice versa.”
Ahonen points to companies such as Tesla, Apple, and Meta, who have shown the world that it all indeed starts with “why”. Brand building rarely works when it is used to sugarcoat what business does. Good brand building is about going deep – discovering the purpose of your business, understanding why it’s meaningful to people. It’s about creating pride and proving that you make a real difference. “For strong brands, products in a way are consequences of what the business believes in. That’s why it’s so natural to buy phones and earbuds from one technology brand but not from those who have a weaker identity and approach to their business.”
From vague assertions to meaningful relevance and tangible outcomes
The days of empty statements such as “You can trust us”, “We do what we promise”, and heaven forbid “A good product sells itself” are fading from existence, or they should be. Today’s best brands view their identity as a practical management tool and a true fountain of youth for their business. When authentic and meaningful, a brand can bring people together and inspire an irresistible invitation to collaborate. What’s even better is that in times of change, a brand can actually transform the way change is approached.
“The frontrunners realize that good leadership is reliant on purposeful marketing,” Ahonen explains. “Instead of having to come up with reasons and rationales for change and trying to urge people to react, companies can focus on their purpose which in turn gives employees and consumers good reasons to want change to happen and to be part of it.” With a strong, relevant brand at their back, people are more easily motivated. When our work has meaning, we can recognize new opportunities and the positive impact they can bring. It makes sense that a well-led brand is one of the best contributors to a positive employer image.
Strong emotions that make sense
A good brand strategy lives in perfect symbiosis with the business strategy. While the latter still represents the brain, a purposeful brand gives brand strategy more opportunities to be the heart – that is to create powerful emotions and touch people on a more meaningful level. In the end, it makes the brand strategy more interesting and relevant.
A brand strategy should also serve as the distinct and unique foundation of the entire company culture. In its finest form, it has the potential to unearth valuable long-hidden elements embedded in the company’s genetic ancestry and within the collective consciousness of its employees. Tatu Ahonen points out that while a brand strategy may not unveil entirely new aspects of a company’s existence, it possesses the power to make a lasting impact by articulating long-known elements that have lingered within the organization. The process of clarifying and distilling these elements often stirs up a range of emotions, particularly among top management
“We have seen clients be moved to tears upon reading our suggestions for their brand strategies. In those moments, you genuinely sense being on the verge of something truly transformative.”

Ahooy Creativen yrittäjä Tatu Ahoselle myönnettiin 16.6.2023 Keskuskauppakamarin hopeinen elämäntyömerkki. Kyseinen erikoismerkki myönnetään vähintään 20 vuoden työstä elinkeinoelämässä, joka on pitänyt sisällään erityisiä työsuorituksia sekä pitkän uran yrittäjänä.
Ahooy Creativen yrittäjänä vuodesta 2002 toiminut Tatu Ahonen yllätettiin yrityksen kesäpäivillä hopeisella ansiomerkillä. Toimitusjohtaja Jukka Kekäläisen koskettavan puheen, sekä johtoryhmän suorittaman kukituksen jälkeen Ahonen oli todennäköisesti ensimmäisiä kertoja elämässään sanaton.
Lyhyen ajatusten kasaamisen jälkeen luova johtaja halusi kääntää huomion isompaan kuvaan ja kiitteli vuolaasti jokaista ahooylaista, jotka ovat olleet mahdollistamassa kyseistä muistamista.
“Perhana, pääsitte yllättämään.” Ahonen aloitti. “Kiitos tästä palkitsemisesta kuuluu ennen kaikkea teille. Vuosien varrella on ollut niin helppoja kuin hankalia ajanjaksoja, mutta nyt kun katselee ympärille, niin tuntuu, että ollaan pisteessä jossa oikeita asioita tapahtuu luonnostaan. Ollaan löydetty yhdessä oikea mindset.”
20 vuoden virstanpylvään saavuttaminen on todennäköisesti niitä asioita, joita osaa arvostaa vieläkin enemmän, sitten kun ollaan uran ehtoopuolella tai eläkkeellä. Tällä hetkellä Ahosen puheessa toistui useaan kertaan, miten kyseessä on matka, joka on vielä kesken. Nuori mies alkoi vielä herkistelemään ja miettimään todella pitkälle tulevaisuuteen.
“Olen aina ajatellut, että yritykset ovat meillä vain lainassa. Parhaat niistä tulevat elämään elämäänsä vielä meidän jälkeemmekin. Ja nyt kun katselee ympärille, niin olen sitä mieltä, että olemme löytäneet työntekijöitä ja ennen kaikkea ihmisiä, joilla on potentiaalia jatkaa tätä vielä pitkään.” Ahonen maalasi lopuksi taivaanrantaa.
Ahooyn Zine -toimituksen mielestä tämä kuulostaa järjettömältä, että Ahonen malttaisi joskus luopua työjutuista.
“Hopeaa tuli, te olette kultaa.” Ahonen päätti puheensa, tiputti mikrofonin ja aloitti Ahooyn kesäpäivät.

Talentreen digimarkkinoinnin liiketoiminta siirtyy Ahooy Creativelle
Perusteellisen pohjatyön, muutosta valmistelevan suunnittelun ja sopimusten allekirjoittamisen jälkeen voimme reippaasti kertoa uutiset. Ahooy Creative on vahvistanut markkinoinnin palveluitaan liiketoimintakaupassa Talentreen kanssa. Toteutuneen liiketoimintakaupan seurauksena Talentreen digimarkkinoinnin liiketoiminta siirtyy Ahooylle.
Liiketoimintakaupan myötä kolme työntekijää sekä asiakkuudet, joissa he ovat mukana, siirtyvät Talentreeltä Ahooy Creativelle. Nämä ammattilaiset jatkavat edelleen samoissa rooleissa ja asiakkuusprojekteissa kuin Talentreellä ollessaan. Tulevaisuudessa myös Ahooy Creativen muut asiakkaat pääsevät hyödyntämään uusien osaajien taitoja omassa markkinoinnissaan.
Liiketoimintakaupan myötä Ahooy Creativelle siirtyvät digitaalisen markkinoinnin ammattilaiset Sampsa Daavitsainen, Aatu Junttila ja Marjaana Anttila, jotka aloittavat työt Ahooy Creativen Kuopion toimistolla marraskuun alussa.
Ja nyt kun asia on ilmaistu selkeästi uutiskielellä, haluamme kertoa hieman kaupan taustoista sekä vastata jo etukäteen mahdollisiin kysymyksiin, joita uutinen voi aiheuttaa.
Mitä tämä tarkoittaa asiakkaille?
Ensinnäkin haluamme toivottaa tervetulleeksi jokaisen Talentreeltä siirtyvän asiakkaan. Ymmärrämme, että tieto uudesta kumppanista on voinut aiheuttaa sen, että uutista on pitänyt tavata useampaan kertaan sekä hieroa silmiä ja sen jälkeen ohimoita vähän keskivertomaanantaita enemmän. Asiat eivät kuitenkaan muutu dramaattisesti. Kuten edellä kerroimme, projekteissanne säilyvät samat tekijät kuin jo Talentreellä, mutta nyt pystymme vastaamaan entistäkin paremmin markkinoinnin tarpeisiinne noin 40 brändäyksen, designin ja mainonnan ammattilaisen voimin.
Mikäli olet meille siirtyvä asiakas ja sinulla heräsi kysymyksiä, ota yhteyttä toimitusjohtajaamme Jukka Kekäläiseen (jukka.kekalainen@ahooy.fi). Tulemme myös olemaan jokaiseen siirtyvään asiakkaaseen henkilökohtaisesti yhteydessä mahdollisimman pian.
Ahooyn nykyisille asiakkaille liiketoimintakauppa ei aiheuta muutoksia. Ainoa muutos on, että meillä on nyt lisää osaavia käsiä, jotka voimme valjastaa käyttöönne. Vahvistimme siis entisestään digitaalisen myynnin ja markkinoinnin osa-alueitamme.
Digitaalinen osaaminen on harkittu panostus
Muutos jännittää aina ja aiheuttaa reaktioita. Siksi haluamme kertoa miksi liiketoimintakauppaan päädyttiin. Olemme vuosien varrella tehneet Talentreen kanssa useaan otteeseen yhteistyötä, ja liiketoimintakauppa on jatkumoa tälle yhteistyölle. Yhteistä molemmille yrityksille on se, että olemme kehittyneet johdonmukaisesti ja sitä mukaan tarkentaneet yritystemme visioita ja vahvistaneet juuri niitä osa-alueita, jotka tukevat tavoiteltavaa päämäärää.
Talentreen tahto olla selkeästi liikkeenjohdon konsultointiin keskittyvä yritys tarkoitti sitä, että digimarkkinoinnin tiimille tuli löytää uusi koti. Meille tämä liiketoiminnan osa-alue on tärkeä, ja jo nyt toimiva palanen tarjoamassamme palvelukokonaisuudessa. Mahdollisuus kasvattaa osaajien määrää, tehostaa digitaalisen markkinoinnin kehittämistä ja varmistaa digitaalisten palveluiden tarjoaminen myös täysin uusille asiakkaille, oli kokonaisuudessaan yksi selkeistä syistä minkä takia halusimme toteuttaa liiketoimintakaupan ja tarjota uuden kodin Talentreen ammattilaisille.
On hyvin selkeää, että maailman digitalisoituminen ei pysähdy, ja että se tulee olemaan kokoajan yhä merkittävämpi osa brändin rakentamista ja mainontaa. Siksi olimme valmiita panostamaan digitaalisen myynnin ja markkinoinnin vahvistamiseen, kun meille tarjoutui siihen tilaisuus. Nyt on kasassa entistäkin kovempi paketti osaamista.
Mikäli sinulle heräsi aiheesta kysyttävää, ota yhteyttä jukka.kekalainen@ahooy.fi.

Mainoksia, jotka taitettiin putkassa. Pikkujouluja Tallinnassa. Autoja, joita ei kehtaa ajaa edes asiakkaan pihaan. Bussimatkoja painotaloon keskusyksikkö sylissä. Laserleikkausta kaasumaski päässä. Ahooy Creative on ilmiö, jota ei voi kirjoittaa – se pitää kokea. Mutta yritetään nyt kirjoittaakin.
Ennen kuin puhutaan Saab ysisatasista, kerrataan mistä kaikki alkoi. Yrityksen perustajajäsenten Tatu Ahosen ja Janne Antikaisen tiet törmäsivät ysärin lopulla, kun poikaset pääsivät samalle luokalle Kuopioon lukemaan ylioppilas-merkonomeiksi. Ja niin kuin kaikkiin elämänmakuisiin ja räyheisiin tarinoihin, liittyy tähänkin tarinaan olennaisesti Petonen.
Janne asui Petosella ja oli mukana alueen asukasyhdistyksessä. Siihen aikaan asukasyhdistyksillä ja kaupunginosilla oli yllättävän laajalevikkisiä lehtiä, Petosella yksi laajimmista. Näissä lehtisissä paikalliset mainostajat pääsivät ääneen ja alueen kuulumiset kuuluivat tätä kautta kaikille kaupunginosan ihmisille.
Edellinen lehden taittaja oli lyönyt hanskat tiskiin ja seuraavassa asukasyhdistyksen kokouksessa Janne oli rohkeasti lupautunut jatkossa taittamaan lehteä mentaliteetillä “eiköhän tuo onnistu”.
Seuraavana päivänä Janne tepasteli kouluun ja kyseli olisiko luokkakavereissa, “joku, joka osaa suunnitella mainoksia ja taittaa lehteä, koska nyt olisi vähän nakki päällä”. Tatu nosti käpälän pystyyn, vaikka ei sen kummemmin vielä Jannea tuntenut. Olihan Tatulla kuitenkin kokemusta Photoshopista, eli ihan väärästä ohjelmasta. Oli vuosi 2000 ja ilmassa alkoi väreillä kiivin tuoksu.
Kiivi ja muita hedelmällisiä juttuja
Pari vuotta hommia tehtiin Jannen toiminimellä. Ei aina menestyksekkäästi, mutta virheistä opittiin ja työt alkoivat lisääntyä. Vastavalmistuneet nuoret kukot alkoivat olla sitä mieltä, että nyt on oikea aika anoa starttirahat ja laittaa kommandiittiyhtiö pystyyn, jota pyöritetään pari vuotta. Sitten taskurahat tuleviin jatko-opintoihin alkaisivat olla kasassa. Starttirahaa ei saatu ja jatko-opintoja ei ikinä tullut. Tuli Ad Kiivi. Ad -etuliite muuten lisättiin eteen siksi, että puhelinluettelon keltaisilla sivuilla päästäisiin aakkosjärjestyksen turvin suoraan kärkipaikoille.
Yritys sai pikku hiljaa jalansijaa Kuopion alueella ja asiakasmäärät alkoivat kasvaa. Siihen aikaan vedokset tulostettiin ja mentiin asiakkaan luokse, jossa katsottiin yhdessä tehtyä työtä – “tämmöinen tästä niillä teidän ohjeilla tuli”. Kuulostaa hullulta, kun sitä ajattelee nykypäivänä, mutta ympäri Kuopiota pyöräilemällä ja asiakkaita henkilökohtaisesti tapaamalla saatiin betonin kovat reisi- ja pakaralihakset, minkä lisäksi naama alkoi jäädä asiakkaiden mieleen ja kenkä oli tukevasti lyöty paikallisten yritysten oven väliin.
Nuorten miesten velvollisuudet kutsuivat, eli ensin oli Tatun aika astua armeijan palvelukseen. Siihen aikaan yrityksessä oli aivan mielenvikainen tilanne, kun Tatun ollessa intissä Janne pyöritti mainostoimistoa, jossa ei ollut ainuttakaan designeriä. Yksi Jannen merkittävimmistä apukäsistä tuona aikana oli Jyväskylässä omaa mainostoimistoaan pyörittänyt Mika Nojonen, jonka innoittamana myös Ad Kiivi hankki laserleikkurin. Palataan tuohon laseriin kohta.
Asiakkaiden paljouden ja osittain myös armeijavelvotteiden vuoksi alettiin ensin käyttämään kavereita apuna, sen jälkeen ostettiin palveluita ulkopuolelta, jonka jälkeen ryhdyttiin myös palkkaamaan työntekijöitä. Muutamia ihmisiä kävi töissä pikavisiitillä, mutta yrityksessä on riittänyt pitovoimaa. Yhdet ensimmäisistä rekryistä olivat Juho Ojala, joka vasta hiljattain siirtyi uusien haasteiden pariin sekä Simo Huovinen, Jenni Loimulahti ja Jukka Kekäläinen, jotka edelleen ovat olennainen ja tärkeä osa yritystä.
Ja nyt siihen laserleikkuriin. Kuten yrityksen alkuaikoina tapana oli, hommia otettiin sisään hyvinkin tiukalla aikataululla. Jos kaikkea luvattua ei osattu, niin opeteltiin. Laserleikkaus osattiin, mutta homman suuruus yllätti. Hieman pidempi laserleikkailu savutti kovasti ja imurista huolimatta käry oli aika tuhma. Mutta luvatut hommat oli – ja on edelleen – tapana tehdä, joten asiakkaalle pika-aikataululla luvattua akryylistä narikkalappusettiä leikattiin koko viikonloppu tuulettimen, kaasumaskin ja imurin kanssa. Jälkeenpäin naurattaa, silloin vitutti. Tai ainakin yskitti.
Mainostoimisto sijaitsi ensin Kuopion linja-autoasemalla tilassa, jossa ennen oli ollut aseman putka. Eli mainoksia on tehty kirjaimellisesti jopa putkasta käsin. Tämän jälkeen kaivattiin maisemanvaihtoa, joten luonnollisesti muutettiin toiseen päähän linja-autoasemaa. Oikeasti tarvittiin siis isommat tilat. Ja samasta syystä muutettiin edelleen Microtekniaan (nyk. KPY Novapolis), jonka jälkeen tuli taas samasta syystä lähtö Niiralaan.
Niiralan toimiston oli tarkoitus vihdoin olla pidempiaikainen ratkaisu, joka osittain tästäkin syystä lunastettiin yrityksen omaksi. Tila kävi kuitenkin yllättävän nopeasti pieneksi, jonka jälkeen yritys on sijainnut Kuopion keskustan sykkeessä Kauppakadulla jo yli 10 vuotta.

Janne, Jukka ja Tatu mielissään uudesta Kauppakadun toimistosta.
Kaikki on muuttunut – paitsi se, millä on väliä
Kauppakadulle siirtymisen jälkeen alkoi tapahtua: Janne, toinen yrityksen perustajista, halusi panostaa omaan painotaloonsa ja hänet saateltiin haikeana jatkamaan matkaansa. Hieman tämän jälkeen Ad Kiivi yhdistyi Brave Digitalin kanssa, josta syntyi Oddy Inc.
Alkuaikoina Ad Kiivi oli perinteinen mainostoimisto, jonka leipätyönä oli tehdä mainoksia ja taittoja. Kuitenkin jo tuolloin kaikilla työntekijöillä oli sama mindset, joka on säilynyt tähän päivään asti. Suunnitellessa takaraivoa on aina hakannut mantra: think, then design. Olipa kyseessä yksittäinen mainos tai nettisivu, aina on haluttu tietää miksi se tehdään, ketä varten tämä tehdään ja mitä sillä halutaan saavuttaa.
Kun Oddy Incin tarina ei lähtenytkään lentoon ja yksissä tuumin päätettiin laittaa lusikat jakoon, oltiin merkittävällä vedenjakajalla. Piti päättää mitä me yrityksenä haluamme olla. Think, then design -ajattelu ja pitkä kokemus mainostoimistomaisesta työskentelystä johti yllättävän luontevasti pisteeseen, jossa oivalsimme mitä haluamme olla ja missä haluamme kehittyä. Olemme itsenäinen luova toimisto, joka rakentaa parempaa liiketoimintaa rakentamalla parempia brändejä.
Nimeksi vaihtui Ahooy Creative, mutta näkemys markkinoinnista ei vaihtunut: vaikuttavuus syntyy pitkässä aikaikkunassa. Ad Kiivin aikaan puhuimme hyvin paljon yksittäisistä toiminnoista kuten verkkosivuista, visuaalisesta toteutuksesta ja kampanjoista. Nykyään keskitymme siihen miten kokonaisvaltainen brändi palvelee liiketoimintaa ja sen tavoitteita. Puheenparsi on muuttunut niin brändinä kuin ammattilaisina, mutta edelleenkään emme ala jauhamaan jargonia. Yritämme aina puhua niin, että kaikki ymmärtävät mistä puhumme.
Ad Kiivistä jäljelle jäi Y-tunnus ja visuaalinen A-tunnus, kunnianhimoinen tekemisen meininki, vahva design-ajattelu ja yhteisöllisyys sekä tietenkin kulttimaineeseen nousseet perinteiset Tallinnan pikkujoulut. Me siis muistamme yhä mistä olemme tulleet. Yritys on ollut alalla siitä asti, kun pahimmillaan keskusyksikkö raahattiin bussiin ja suhattiin toiselle puolelle maakuntaa, että lehti saadaan painoon. Ei vain yksinkertaisesti ollut tarpeeksi isoja muistitikkuja tai pilvipalveluita.
Tiedämme kuitenkin myös minne olemme menossa. Digitalisaatio itsessään on vauhdittanut firman kasvua ja se on ainoastaan hyvä asia, vaikka siinäkin on myös varjopuolensa. Esimerkiksi kaiken mittaaminen numeroilla voi hämätä. Meillä brändiajattelua ohjaa hyvin paljon inhimillisyys. Perus prinsiipit ovat ja pysyvät, koska ne ovat ikiaikaisia juttuja – ne periaatteet eivät muutu. Sillä on väliä, miksi joku tekee ja mitä hän tekee. Jos meillä ei olisi vesijohtovettä, ihmiset kerääntyisivät edelleen kaivolle. Sisäsyntyiset vaistot tulee muistaa vielä tänäkin päivänä, eikä tuijottaa sokeasti ainoastaan numeroita.

A-kirjain on säilynyt, vaikka puhelinluettelot ovat katoava luonnonvara.
Jos ei nauti matkasta, niin onko perilläkään hauskaa?
Nyt täynnä on 20 vuotta yrityksenä. Kahden hengen mainostoimistopumpusta on kasvanut noin 40 hengen luova toimisto, joka operoi Kuopiosta, Tampereelta ja Atlantasta käsin. Visioomme on aina olennaisesti kuulunut se, että me osaamme nauttia matkasta. Olemme saaneet tehdä hommia tällä porukalla ja jakaa arkea tällä meiningillä jo kaksi vuosikymmentä, mistä voimme olla älyttömän kiitollisia.
Liiketoiminnassa Ahooy Creativella on tietenkin tavoitteita ja suunnitelmia, missä haluamme tulla paremmaksi. Meille ei kuitenkaan ole tärkeää onko Ahooy Creative Suomen paras luova toimisto. Sen sijaan tieto siitä, että kansainvälisen luokan osaamisemme on jo nyt kilpailukykyistä, ja että kehitymme siinä tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän, on aika herkullista.
Ja ne Saabit. Niitä ysisatasia hommattiin yritykselle kaksi kappaletta ja niitä korjailtiin milloin missäkin. Oli niin laatukamppeita, että asiakkaan pihaan niillä ei kehdannut mennä, joten ne jätettiin aina kävelymatkan päähän asiakkaan toimistosta, että eivät nauraisi meitä pihalle.

Ensimmäinen työpäivä starttasi mallikkaasti, kun jo valmiiksi pitkälle työmatkalle oli alettu uusimaan tien pinnoitusta. Vähän kuin huonoissa komedioissa olin edellä mainitusta syystä klassisesti myöhässä – ja vieläpä koko yrityksen aamupalaverista. Onneksi uusien työkavereiden laukomat puujalkavitsit onnistuivat keventämään hieman ylivirittynyttä olotilaani.
Olen Kimmo Partanen ja graafisen suunnittelun harjoittelijana Ahooylla. Neljääkymmentä ikävuotta lähestyvänä opiskelijana ja yrittäjänä minulle on kertynyt kokemusta jo useammasta alasta. Lukuisten uravaiheiden jälkeen suunnitellessani yrityksilleni muun muassa verkkosivuja, verkkokauppaa ja visuaalista materiaalia mainoksineen päivineen, huomasin pitäväni erityisen paljon graafisen alan töistä.
Tuumasta siis toimeen ja sisään alan kouluun. Opiskelen tällä hetkellä toista vuotta media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa Ingmanedun Kulttuurialan ammattiopistossa. Työssäoppimisjakson tultua ajankohtaiseksi ajatuksenani oli, että haluan suorittaa sen mainostoimistossa, jossa voin ympäröidä itseni luovan alan kokeneilla ammattilaisilla.
Minulla oli vahva intuitio siitä, että Ahooy Creative on se paikka minne haluan oppimaan. Näin ollen Ahooy jäi ainoaksi firmaksi, jonne lähetin oman portfolioni. Ja haastattelun mentyä nappiin, pääsin tänne harjoitteluun.
Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana pääsin syventymään graafiseen muotoiluun ja yritysilmeen suunnitteluun, painettujen ja verkkojulkaisujen laatimiseen, visuaalisen viestinnän ilmaisukeinoihin sekä alan ohjelmistoihin, joten käsitys alan töistä minulla oli jo olemassa. Työharjoittelun aluksi sain kuitenkin vielä kattavan perehdytyksen Ahooyn käyttämiin ohjelmistoihin ja tarkkoja ohjeita visuaalisten ilmeiden tuotantoon.
Perehdytyksen jälkeen olen päässyt olemaan monipuolisesti mukana asiakkuuksiin liittyvissä työtehtävissä. Olen päässyt osallistumaan asiakaspalavereihin ja esimerkiksi kuvauspäivään asiakasyrityksen tiloissa. Ja olen tietenkin sukeltanut myös tulevaan leipätyöhöni eli paino- ja verkkojulkaisujen pariin.
Työkavereilta olen saanut hienosti apuja aina, kun olen niitä tarvinnut. Etenkin painoaineistojen tekemisessä on omat lainalaisuutensa, joten hihasta nykivä harjoittelija on tullut muutamille työkavereille jo hyvinkin tutuksi. Työilmapiiri on onneksi sellainen, että olen voinut rauhallisin mielin opetella omaa työtäni eikä minun ole tarvinnut turhia jännittää.
Harjoitteluni aikana olen päässyt tekemään samankaltaisia työtehtäviä, joita olen toteuttanut opinnoissani erilaisten harjoitusten muodossa. Olen päässyt viemään teoriaa käytäntöön aidossa työympäristössä, josta on minulle eniten hyötyä ajatellen omaa ammatillista kehittymistäni.
Ennen harjoittelua listaamani tavoitteet ovat täyttyneet. Halusin tietää miten isommat kokonaisuudet rakentuvat, miten työtehtävät jaetaan ammattilaisten kesken ja millä tahdilla ihmiset joutuvat työympäristössään olemaan luovia. Ahooylla on mielestäni työskentelykulttuuri, jossa jokainen hoitaa oman ruutunsa ja työkavereilta saa aina tukea, jos sellaista tarvitsee. Rento, mutta tehokas tekemisen meininki tarttuu, ja töissä päivät hujahtavat kuin siivillä.
Työyhteisönä Ahooy on jotakin sellaista, mitä en ole vielä aikaisemmissa työpaikoissani päässyt kokemaan. Omalle työuralleni mahtuu toki useita toimivia työyhteisöjä ja hyviä työkavereita, mutta Ahooyn työkulttuurissa on jotakin hyvällä tavalla erilaista, jota en osaa edes sanoittaa. Hyvä työhenki näkyy työskentelytavoissa, mutta myös yhteisissä taukohetkissä esimerkiksi kahvikupposen äärellä.
Kahvin kulutukseni onkin lisääntynyt dramaattisesti harjoitteluni aikana, ja minulla on työn alla parempien kahvipapujen lobbaaminen Presidentin tilalle, jotta myös kahvi vastaisi Ahooyn tasoa. Harjoittelu itsessään on ollut erittäin hieno kokemus ja työpaikkana minulla on tästä luovasta toimistosta vain positiivista sanottavaa.
– Kimmo Partanen, Junior Designer
– Minttu Stranius, Designer (kuvituskuva)
