Olipa kerran torniolainen
Pienpanimobuumin jälkimainingeissa oli Tornion Panimon aika kirkastaa identiteettiään. Nopean suosion kasvun seurauksena oli tuotteiden yhtenäisyys kärsinyt ja brändin identiteetti jäänyt taka-alalle. Brändiuudistuksen keskeisimmät tavoitteet olivat liiketoiminnan ja jakelun kasvattaminen sekä tunnettuuden ja tunnistettavuuden lisääminen.
Uudistuksen taustalla oli halu löytää aiempaa strategisempi lähestymistapa markkinointiviestintään. Entistä tehokkaammalla viestinnällä Tornion Panimo kykenisi vetoamaan asiakkaisiin sekä kaupassa että sen ulkopuolella. Me tulimme apuun, ja yhdessä kirkastimme Tornion Panimon identiteetin, jotta se palvelisi markkinointia parhaalla mahdollisella tavalla.
”Alun perin halusimme apua strategian tekemiseen, jotta rajallisista markkinointiresursseistamme saataisiin paras teho irti. Sen saimme ja paljon enemmän. Brändimme nousi aivan uudelle tasolle myös visuaalisesti. Vahvan ammattitaidon lisäksi Ahooyn porukasta välittyi aito innostus tekemiseen.”
– Kaj Kostiander, Toimitusjohtaja, Tornion Panimo
Graafiset elementit
Kyse on oluesta
Alusta asti oli selvää, että Tornion Panimon ydin on sen hyvissä, konstailemattomissa oluissa. Siksi haluttiin varmistaa, että sekä brändin visuaalinen ilme että sen äänensävy kuvastaisivat konstailemattomuutta ja aitoutta. Näin voitaisiin kaikessa toiminnassa välittää Tornion Panimon kantavaa ajatusta siitä, että oluen juomisen ei tarvitse olla vaikeaa.
Koska Tornio on kaupunki, haluttiin brändissä tuoda esiin kaupunkilaisuutta perinteisen lappilaisuuden sijaan. Näin brändiin voisivat samaistua oluen ystävän läpi Suomen. Vaikka tuotteiden pakkauksissa ja nimissä onkin viitteitä Lappiin, on keskiössä kliseiden sijaan hyvä meininki ja nykypäivä.
Ilmeen sovelluskohteet
Perusasioiden äärellä
Merkittävä osa brändiuudistusta oli oluiden pakkausten uusiminen. Pakkausten värit tulevat suoraan Lapin luonnosta ja taivaalta, mutta yleisilme on moderni. Selkeästi näkyvillä on uudistettu logo, jonka yksinkertainen muoto viestii tuotteiden konstailemattomuudesta. Kaikilla Tornion Panimon olutsarjoilla on oma visuaalinen identiteettinsä, joka tekee niiden erottamisen helpoksi yhdellä silmäyksellä.
Uudistuneiden pakkaustensa ansiosta kaikki Tornion Panimon oluet sopivat nyt brändin visuaaliseen ilmeeseen ja ovat kaupan hyllyllä tunnistettavissa yhden panimon tuotteiksi. Ne erottuvat helposti muiden oluiden joukosta, mikä tukee Tornion Panimon tavoitetta helpottaa asiakkaan ostopäätöstä.
Siinä rajalla
Halusimme luoda Tornion Panimolle äänensävyn, joka vetoaa sekä nuoriin että iäkkäämpiin oluen ystäviin. Keskeisintä uudessa äänensävyssä on sen konstailemattomuus. Käytetään arkista puhekieltä, johon ei kuulu lapin murre. Viestintä on suoraa ja rohkeaa, ja asiakkaita kohtaan ollaan ystävällisiä ja reiluja. Tärkeä osa Tornion Panimon viestintää on huumori ja hyväntuulinen itseironia, jonka taustalla on hyvä itsetunto ja itseluottamus. Uusi äänensävy viestii hyvää fiilistä ja rentoutta, mutta samalla kertoo rehellisyydestä.
Nyt kaikessa Tornion Panimon toiminnassa näkyvät sen keskeisimmät arvot. Viestintä on rehellistä ja arkista, ja visuaalinen maailma selkeä ja yhtenäinen. Keskeiset ajatukset kaiken taustalla ovat konstailemattomuus ja kaupunkilaisuus, ei uutuuksilla hifistely ja lappiromantiikalla rahastaminen. Uudistuneen brändinsä avulla Tornion Panimo voi jatkaa hyvän oluen jakamista oluen ystäville ympäri Suomen.
Brändityö- ja strategia:
Tatu Ahonen
Asiakkuuspäällikkö:
Kirsi Venäläinen
Brändi-identiteetti:
Paavo Ceder, Senni Eloranta, Tatu Ahonen, Raine Siltala
Tuotanto:
Paavo Ceder, Senni Eloranta, Riikka Eskelinen, Iida Mähönen