--}}

Suloiselle Savolle!

Elämykset yhdistävät.

Pohjois-Savo ja sen lentopallokulttuuri ovat vahvasti esillä suomalaisessa lentopallossa. Tarve brändityölle syntyi vuonna 2017, kun kaksi Mestaruusliigajoukkuetta, Pielaveden Sampo Volley ja Kuopion LEKA Volley, yhdistyivät. Tämän yhdistymisen myötä syntyi uusi lentopallojoukkue Savo Volley, jonka päämääränä on olla koko Pohjois-Savon ylpeys, vastuullinen valonkantaja.

Brändin tavoitteena on houkutella seuran faneiksi myös nuoria, sillä aiempi fanikunta oli pääosin iäkkäämpää. Olennaista oli kyetä yhdistämään vanha savolainen lentopalloperinne nykypäivään. Haasteena oli, miten yhdistäisimme kahden eri kunnan joukkueet, fanit, yhteistyökumppanit ja muut yhteisöt.

Keskeisintä brändin luomisessa oli tutkia, mikä voisi tehdä Savo Volleysta poikkeuksellisen. Tämän poikkeuksellisuuden avulla voitaisiin varmistaa se, että Savo Volley varmasti erottuu muista lentopalloseuroista.

”Halusimme tehdä jotain, mitä kukaan ei ollut koskaan aiemmin tehnyt. Halusimme asettaa riman niin ylös, ettei ollut varmuutta siitä, pääsemmekö itsekään rimalle asti. Lopputuloksena muutimme koko suomalaisen urheilun ymmärrystä siitä, mitä on mahdollista saavuttaa, kun pelaajat ovat sitoutuneita ja motivoituneita työskentelemään median kanssa. Tiesimme, että tänä päivänä peli on muutakin kuin peli. Se on persoonia, tarinoita ja tunteita.”
– Raine Siltala, silloinen Savo Volleyn markkinointipäällikkö

Ilo kasvaa Savossa.

Halusimme Savo Volleyn brändissä korostaa seuran paikallisuutta. Sitä varten meidän oli tutustuttava savolaisen lentopallon pitkään historiaan. Savolaisuuden kunnioittaminen ilmenee muun muassa seuran väreissä ja oman alueen juniorituotannon tukemisessa. Savo Volleyn tavoitteena on varmistaa, että Savossa on mahdollisuus kasvaa junioriharrastajasta aina huippu-urheilijaksi asti.

Kaikessa Savo Volleyn toiminnassa otetaan huomioon brändin kulmakivet. Nämä ovat asiantuntijuus, elämyksellisyys, rohkeus, vastuullisuus sekä savolaisten juurten kunnioittaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Savo Volley tekee parhaansa pitääkseen yllä turvallista, paikallista yhteisöä, joka takaa savolaisen lentopalloperinteen jatkumisen. Seura pyrkii myös lisäämään lentopallon kiinnostavuutta ja tuomaan esille siihen liittyviä yhteiskunnallisia näkökulmia.

”Savo Volleylla ei ole omaa juniorituotantoa, mutta heti seuran perustamisen jälkeen halusimme rikkoa lajirajoja. Ohjasimme muun muassa kolmen vuoden ajan puolet ennakkolipunmyynnistä eri lajien junioriseuroille. Meille on edelleen tärkeää viedä kotiottelumme maakuntiin, joissa perheillä ei välttämättä ole varaa ja mahdollisuuksia lähteä seuraamaan huippulentopalloa pidemmän matkan päähän.”
– Timo Perälä, Savo Volleyn seurajohtaja

Tähdet lähellä, tunteet pinnassa.

Savo Volleyn viestinnän äänensävy on innostunut ja itsevarma, mutta myös toisia arvostava ja tunteikas. Tärkeä osa viestintää on tietynlainen velmuileva huumori, mitä kuvastamaan seuralle luotiin maskotti Velmu. Velmulla on merkittävä rooli seuran promoamisessa, sillä se esiintyy erilaisissa tapahtumissa ympäri Savoa ja näin lisää Savo Volleyn näkyvyyttä rennolla, mutta mieleenpainuvalla tavalla.

”Mietimme, kuinka tuotaisiin esiin valtakunnallisestikin tiedostettu myytti “kiero savolaisuus”. Emme nähneet savolaista identiteettiä kierona, päinvastoin lämpimänä, vastaanottavaisena ja lempeänä. Tästä syystä halusimme puhua velmuilusta. Velmuilu on lämminmielistä huomion osoittamista positiivisuuden kautta. Tästä syystä maskottimme Velmu on otteluissa niin lapsien kuin vanhempienkin suosikki.”
– Raine Siltala, silloinen Savo Volleyn markkinointipäällikkö

Valovoimainen vastuunkantaja.

Savo Volleyn brändissä on iso painoarvo rohkealla visuaalisella viestinnällä. Seuran värimaailmaan kuuluvat oranssi, musta ja valkoinen, jotka heijastavat sen savolaisia juuria. Logosta on kolme versiota, joiden välillä voidaan tilanteen mukaan vaihdella. Seuralogon tehtävä on allekirjoittaa savolaisuutta ja perinteikkyyttä, maskottilogon inspiroida ja kuvastaa pelillistä identiteettiä ja S-logon yhdistää yhteisöjä.

Seuran kuvamaailma perustuu kolmeen pääkuvamaailmaan. Pelaajien kasvokuvat tuovat heidät lähelle faneja ja tekevät heistä samaistuttavia. Herokuvat eli pelaajien kokovartalokuvat kertovat pelaajien taidoista ja tekevät heistä ihailtavia. Pelitilannekuvat puolestaan elävöittävät seuran visuaalista ilmettä. Näillä kuvamaailmoilla seurasta annetaan voimakas ja taitava, mutta samaistuttava kuva.

Jotain mistä olla ylpeä, yhdessä.

Päätimme panostaa Savo Volleyn brändissä rohkeaan videotuotantoon, josta seura on tullut tunnetuksi. Videot ovat auttaneet Savo Volleyta herättämään ihmisten huomion ja mielenkiinnon, ja videoilla onkin jo yli 200 000 katselukertaa. Savo Volleylla on myös blogi, Poekkeeva loki, johon kirjoitetaan lentopallon ja Savo Volleyn ajankohtaisista aiheista.

Savo Volleyn onnistunut brändääminen näkyy selkeästi seuran tunnettuudessa. Vuonna 2018 seura voitti Lentopalloliiton kauden lentopalloilmiön palkinnon. Lisäksi seura nousi kahden vuoden aikana koko Suomen seuratuimmaksi lentopalloseurauksi. Vahvan brändinsä turvin Savo Volley voi jatkaa lentopallomaailman valloitusta antaen savolaisille jotain mistä olla ylpeä, yhdessä.

Brändityö ja -strategia:
Pekka Nurmi, Tiia Räikkönen, Raine Siltala

Art Director:
Juho Ojala

Valokuvaus:
Alias Creative (Markus Aspegren, Antti Karppinen)

Videotuotanto:
Alias Creative (Lasse Hartikainen), Raine Siltala

Haluatko kasvattaa bisnestäsi?
Niin mekin.
Ota yhteyttä.

Ilmoita meille aika, paikka ja varustus niin tulemme paikalle. Kartoitetaan tilanteesi yhdessä, jonka jälkeen kerromme sinulle avoimesti, miten olemme haasteesi kuulleet ja mitä ehdotamme sen ratkaisemiseksi. Se ei sido sinua mihinkään ja on täysin ilmainen. Jos tiedät mitä jo tarvitset, saat tarjouksemme työstä tämän lomakkeen kautta.