--}}

Betonimeren kalastajille

Perinteinen raaka-aine tämän päivän markkinoille

Kalavapriikki halusi tuoda Kalaonni-tuoteperheensä näyttävästi esille. Suomessa hyvin perinteinen ja terveellinen kalaruoka kärsi mielikuvasta vanhanaikaisena ja vaikeasti valmistettavana ateriana. Kalaonnin tavoitteena oli karistaa tuo mielikuva suomalaisten ajatuksista ja madaltaa kynnystä ostaa ja valmistaa kalaruokia. Lisäksi Kalavapriikki halusi tuoda tuotteidensa kautta esille heidän tapansa tuottaa kalaruokia vastuullisesti. Kalaonnin tulisi olla selkeästi tunnistettava ja tunnettu tuotemerkki kalaruokien ystäville ja näitä ystäviä täytyi saada lisää. Siinä hetkessä me tulimme mukaan auttamaan.

”Haluttiin uudelle brändille uusi startti ja samalla haluttiin ravistella alaa, joka on polkenut vuosia paikallaan. Oltiin yhteyksissä Ahooyn kanssa muutamaan kertaan ja vakuutuimme, että nyt löytyi kumppani, jonka kanssa edetä tämän haasteen kanssa.”
-Jari Korhonen, CEO, Kalavapriikki

Laadukasta kalaruokaa

Kalavapriikin Kalaonni-tuotteet ovat käsintehtyjä ja samalla erittäin laadukkaita tuotteita. Tiesimme, että kalaruoka oikein tuotettuna ja valmistettuna tekee hyvää mielelle, keholle ja luonnolle. Halusimme tuoda Kalaonnin lähelle ihmistä, joka ei välttämättä tiedosta näitä asioita tai kokee, että ne ovat saavuttamattomissa esimerkiksi hankalan valmistusprosessin takia. Lisäksi kalaruoka kärsii myös kaupunkilaistumisesta, joka on ajanut meidät etäälle perinteisestä arkiruoan raaka-aineesta, joten halusimme tuoda kalatuotteet lähemmäs kaupunkilaista.

”Toimiala ei ole uudistunut sen 20 vuoden aikana mitä olen alalla ollut, vaikka maailma ympärillä uudistuu vauhdilla. Kuluttajalle haluttiin löytää pirteä ja uusi tapa, jolla kala päätyy useammin ihmisten lautasille.”
-Jari Korhonen, CEO, Kalavapriikki

Betonimeren kalastajille

Brändiuudistuksen tuloksena Kalaonni-tuotteet erottuvat selkeästi kilpailijoistaan. Kilpailijakentän kartoituksen seurauksena huomasimme, että kalatuotteet ovat kuin yhdestä muotista. Visuaalisesti, niin värimaailmallaan kuin typografiallaan, ja viestinnän äänensävyllään selkeästi erottuva Kalaonni luottaa nyt arjen värikkyyteen ja ajoittain aaltoilevaan tekstiin, sekä niiden välisiin kontrastieroihin. Brändiuudistuksen sekä markkinointistrategiamme avulla Kalaonni toi kalapaikat järviltä ja meriltä kaupunkeihin, lähelle betonimeren kalastajia.

”Nyt on myös toimialalle annettu esimerkkiä, kuinka voi panostaa asioihin ja tuoda kalaruoat tähän päivään. On myös vastattu kuluttajan toiveisiin, helppoutta on toivottu ja sitä tarjotaan.”
-Jari Korhonen, CEO, Kalavapriikki

Selkeän ja kilpailijoistaan erottuvan visuaalisen ilmeen lisäksi yksittäisten tuotteiden nimeäminen tehdään persoonallisesti. Tuotteiden nimet ovat leikkisiä ja oivaltavia kuitenkin niin, että ne korostavat tuotteen päämaustetta tai erikoismakua. Näin ihminen saadaan pysähtymään tuotteen äärelle, eikä kimpale kalaa tunnu enää siltä, että sen valmistamiseen tarvitaan huippukokin taidot.

Niin Kalaonni-brändin kuin -tuotteiden visuaalisen identiteetin lähtökohtana oli persoonallisuuden ja tunnistettavuuden esiin tuominen. Kalaruoka esitellään nyt täysin uudessa valossa perinteisen vaaleansinisen järvimaiseman sijaan, jotta vanhanaikaiset mielikuvat saadaan karisteltua. Nyt Kalaonnin ilme on tätä päivää.

Äänensävyltään urbaani, herättelevä, elämyksellinen ja nokkela Kalaonni on nyt älykkäällä hauskuudellaan asiakkaat hurmaava brändi. Oivaltava ja särmikäs viestintä haastaa ihmistä, mutta on silti kuin ystävä, joka tietää kalaruoasta kaiken ja suosittelee sitä juuri sinulle.

Kalaonni on elämäniloinen rakkauslapsi, joka potki ihan siikana jo heti syntyessään. Se sai alkunsa intohimosta makunystyrät nyrjäyttävän maukkaaseen ruokaan. Sellaiseen, joka tekee hyvää mielelle, keholle ja luonnolle.

Markkinointistrategian avulla uudistunut brändi jalkautettiin ensin sisäisesti. Onnistuneen sisäisen jalkautuksen jälkeen Kalaonnin digitaaliset kanavat pohjustivat uusien pakkauksien sekä kalatiskien saapumisen kauppoihin. Tehokkaan asiakasviestinnän sekä brändin henkeä huokuvan ja suunnitelmallisen lanseerauskampanjan ansiosta Kalaonni on tunnettu ja selkeästi erottuva tuote muiden kalaruokatuotteiden joukossa.

”Yleisfiilis Ahooysta on mahtava. Hyvä tiimi, hyvät ihmiset. Tietoisesti otettiin ihan iholle kaikkiin prosesseihin ja hyvä niin, sillä Ahooy kyllä lunasti paikan meidän viereltä.”
-Jari Korhonen, CEO, Kalavapriikki

 

Brändityö ja strategia:
Paavo Ceder, Tiia Räikkönen, Pasi Piirainen, Tatu Ahonen, Kirsi Venäläinen

Tuotanto:
Paavo Ceder, Tiia Räikkönen, Riikka Eskelinen, Iida Mähönen

Valokuvaus ja video:
Petra Tiihonen, Simo Huovinen, Paavo Ceder

Haluatko kasvattaa bisnestäsi?
Niin mekin.
Ota yhteyttä.

Ilmoita meille aika, paikka ja varustus niin tulemme paikalle. Kartoitetaan tilanteesi yhdessä, jonka jälkeen kerromme sinulle avoimesti, miten olemme haasteesi kuulleet ja mitä ehdotamme sen ratkaisemiseksi. Se ei sido sinua mihinkään ja on täysin ilmainen. Jos tiedät mitä jo tarvitset, saat tarjouksemme työstä tämän lomakkeen kautta.