Arktisen pääkaupungin lentopalloseura
Rovaniemeläisen lentopallon historia on kiistatta hieno ja tapahtumarikas. Menestys naisissa ja miehissä, vahva juniorituotanto sekä menestys niin kansainvälisillä kuin kotimaisilla kentillä on pohja, jolle on hyvä rakentaa paikallista lentopallokulttuuria. Meillä oli kunnia päästä mukaan kirjoittamaan uutta lukua Rovaniemen lentopallolle.
Rovaniemen lentopallopiireissä oli pitkään käyty keskustelua seurojen yhdistymisestä, josta seuraisi useita konkreettisia hyötyjä. Mikä tärkeintä juniorilentopalloilijalla olisi polku junioreista edustusjoukkueeseen, sponsorirahat eivät jakautuisi usealle eri seuralle ja niin ikään kannattaja saataisiin tunnustamaan yhtä ja samaa väriä, mikä tekisi hyvää alueen urheilukulttuurille.
Napapiirin Palloketut ja Woman Volley istuivat yhdessä saman pöydän ääreen ja tekivät päätöksen yhdistää voimansa. Uusi seura tulisi kuitenkin tarvitsemaan nimen, logon ja brändin, joka ammentaa pitkästä historiasta, mutta on valmis katsomaan tulevaisuuteen. Siinä hetkessä me saavuimme mukaan auttamaan.
”Kahden seuran yhdistyminen itsessään on jo haastava projekti ja halusimme uuden seuran brändin olevan viimeisen päälle – ei sinne päin. Halusimme kokonaisvaltaisen paketin, jolla seuran on helppo lähteä liikenteeseen ja sen todella saimme.”
– Mari Jolanki, Arctic Volleyn puheenjohtaja
Koko Rovaniemen lentopalloperhe
Koska Rovaniemellä on pitkät perinteet lentopallon parissa ja yhdistyvillä seuroilla selkeä visio siitä, miten uusi seura lähtee jatkamaan hienoa historiaa, syvensimme ymmärrystämme useilla taustahaastatteluilla sekä workshopilla, johon osallistimme seurojen yhdistymisen takana olevat henkilöt. Tämän jälkeen meillä oli käsissämme tarvittavat tiedot rakentaa jotain, mistä koko Rovaniemi voi olla ylpeä.
Uuden seuran nimeksi valikoitui Arctic Volley Rovaniemi eli ArVo. Se kertoo mistä seura on kotoisin, mistä alue Suomessa tunnetaan ja se mukailee Rovaniemen uuden brändin pääviestiä, joka on “arktinen pääkaupunki”. Lyhenne ArVo korostaa arvokasta työtä, jota Arctic Volley tekee rovaniemeläisen lentopallon ja sen parissa viihtyvän nuorison eteen. Nimi on kaikessa yksinkertaisuudessaan yhdistelmä uutta ja vanhaa. Se on kansainvälinen ja moderni, mutta lyhenne sopii myös vanhan kansan suuhun. Lisäksi lyhenteestä arvo löytyy anagrammi rova, joka viittaa kotikaupunki Rovaniemeen.
Selkein viesti koko uuden seuran edustajistolta oli, että uuden seuran perustana toimivat juniorit. Heille halutaan tarjota mahdollisuus katkeamattomaan junioripolkuun ja mikä tärkeintä, seura tahtoo ennen kaikkea antaa nuorelle eväät elämään, joilla pärjää vielä aikuisenakin tilanteessa kuin tilanteessa. Seuran arvomaailma kiteytyi lyhyesti sanoihin käytöstavat, turvallisuus ja uteliaisuus. Kasvatuksen tueksi seuralle laadittiin myös kolme kultaista arvoa, jotka jokaisen seuran pelaajan ja seuratoiminnassa mukana olevan tulee sisäistää.
Lisäksi halusimme tuoda uuden urheiluseuran brändin lähelle Rovaniemeä ja rovaniemeläisiä. Niin visuaalisuus kuin kärkiviestit haluttiin saada mahdollisimman samaistuttaviksi ja tunnistettavaksi, niin että mielleyhtymät Rovaniemeen ovat väistämättömät. Pidimme huolen kuitenkin siitä, että emme mene sieltä missä aita on matalin vaan pyrimme löytämään asiat, jotka eivät ole ylikäytettyjä kliseitä.
Satoja yksilöitä, yksi yhteinen ArVo
Vahva paikallinen identiteetti on erittäin tärkeä asia urheiluseuran toimintaa. Siksi myös visuaalinen identiteetti haluttiin sitoa kiinni kaupunkiin. Uutta Rovaniemen brändiä käytettiin Arctic Volleyn brändityössä inspiraationa, mutta toteutuksessa pidimme huolen kuitenkin siitä, että molemmat ovat selkeästi itsenäisiä brändejä. Isoin yhdistävä tekijä on värimaailma, joka on se vahvin ja helposti tunnistettava osa koko Rovaniemen identiteettiä.
Voimakkaiden brändivärien lisäksi Arctic Volleyn visuaalisessa kerronnassa hyödynnetään vahvoja tekstuureja, jotka tekevät ilmeestä visuaalisesti rikkaamman. Teksturoituja pintoja käytetään esimerkiksi markkinointimateriaalien taustoina sekä hero-tason kuvamateriaaleissa, kuten persoonallisina efekteinä pelaajakuvissa.
Arctic Volleyn seuratunnukseksi luotiin perinteinen kilpimallinen logo, joka on kuitenkin kaikessa keveydessään hyvin moderni. Tunnukseen haluttiin tuoda mukaan myös ripaus Rovaniemeä jätkänkynttilämäisen yläosan avulla, koska jätkänkynttilän silta on yksi Rovaniemen tunnistettavimpia maamerkkejä. Logon lisäksi seuralle luotiin A-ikoni, joka näkyy logossa, mutta jota käytetään myös itsenäisenä graafisena elementtinä. A-kirjain on myös aakkosten ensimmäinen kirjain, eli alfa, joka sopii hyvin urheiluseuralle, koska jokaisen urheilujoukkueen tavoite on päästä huipulle – lajinsa alfaksi. Lisäksi luotiin useita pienempiä graafisia elementtejä, jotta visuaaliseen viestintään saataisiin paljon variaatioita siten, että ne kuitenkin noudattavat samaa linjaa.
Viestinnän äänensävy on rehellinen ja intohimoinen, mutta kuitenkin rento. Selkeä viestintä, jossa tunteet näkyvät, sitouttaa niin seuraihmisiä kuin faneja. Jotta seura tulisi viestinnällään mahdollisimman lähelle paikallista, viestinnän äänensävyyn tuodaan mukaan pohjoisen taikaa ja eksotiikkaa, joka on osa Lappia ja Rovaniemeä.
”Käsittämätöntä, miten hienosti Ahooy Creative nappasi kiinni juuri siitä mitä me olimme ajatelleet, mutta emme ikinä olisi tajunneet sanoittaa sitä itse. Nyt meillä on upea logo, hieno nimi, käsittämättömän osuva ja historiaa kunnioittava tarina seuramme takana. Olemme äärimmäisen tyytyväisiä ja kiitollisia! Aivan priimaa tekemistä.”
– Mari Jolanki, Arctic Volleyn puheenjohtaja
Arctic Volleyn tarina: Aika räjäyttää padot, ja yhdistää purot vuolaaksi virraksi.
Vuosia sitten, pohjoisen karunkauniissa maisemassa, eli ja hengitti lentopallokulttuuri, joka oli vaikuttava ja värikäs kuin Lapin ruska. Vuosien varrella tuo kulttuuri ryöppysi pienten kylien välisistä otteluista, joissa verkko oli pelkkä naru navetan takana, aina valtakunnalliseen menestykseen asti, joka johti jopa Eurooppaan saakka. Se virtaus oli vastustamaton kuin Kemijoki tulviessaan. Nyt kuitenkin aapasuot ja taigametsät kaikuvat ainoastaan harvoin yksittäisistä onnistumisista ja satunnaisista tuuletuksista.
Siinä hetkessä tuli meidän aikamme. Tilaisuus yhdistää osittain pirstaloitunut seurakenttä ja palauttaa lentopallon saralla arvostus yhteishenkeä kohtaan. Me olemme valmiita huuhtomaan kultaa, ja kaivamaan takaisin sen lentopalloihmisten välisen rakkauden ja yhdessä tekemisen kulttuurin, jolla on ollut merkittävä rooli rovaniemeläisessä lentopallossa. Me kokosimme yhteen lentopalloperheen, joka ammentaa hienosta historiasta, mutta on valmis olemaan muutos, joka mullistaa lentopallon. Eikä ainoastaan rovaniemeläisen, vaan koko suomalaisen lentopallon.
Pohjoinen lentopallokenttä loistaa jälleen tuhannen revontulen voimalla.
Projektinjohto: Satu Hilden
Luova johto: Raine Siltala (mentorointi: Tatu Ahonen)
Art Director: Jukka Venäläinen
Copywriter: Jesse Kettunen