Kovaan maailmaan luotu
Yli kolmekymmentä vuotta kestäneellä taipaleellaan Somotec on tullut tunnetuksi laadukkaista hitsauslisäaineistaan ja juotteistaan, panssariterästuotteistaan sekä ruostumattoman teräksen peittaustuotteistaan. Somotecin identiteetti oli kuitenkin monilla osa-alueilla jämähtänyt menneisyyteen. Monet asiakkaista näkivät yrityksen vanhanaikaisena, muistelivat menneitä aikoja eivätkä oikein tienneet, mitä kaikkea Somotec oikeastaan tarjoaa. Vuosikymmenten saatossa myös yrityksen merkitys ja arvot olivat päässeet hämärtymään. Niinpä me riensimme apuun kirkastamaan brändiä.
”Ahooy on kova kiinnitys meidän remmiin! Arvostamme heidän tapaansa tehdä töitä ja syventyä asiakkaan yritysidentiteettiin ja liiketoimintaan. He lähestyvät uusia asioita aidolla mielenkiinnolla ja intohimolla, tekevät asiakkaan olon tärkeäksi sekä ovat kauaskantoinen markkinoinnin strateginen kumppani. Työnjälki on laadukasta ja aikataulut pitävät. He ovat kumppani, jonka kanssa on hyvä olla.”
– Ellinoora Riihiluoma, Asiakaspalvelupäällikkö, Somotec
Ilmeen sovelluskohteet
Kovuus, kestävyys, kumppanuus
Ensimmäinen askel Somotecin brändi-identiteetin kirkastamiseen oli sen arvojen määrittely. Arvoiksi nousivat kovuus, kestävyys ja kumppanuus. Kovuudella tarkoitetaan huippulaatuisia tuotteita ja periksiantamatonta asennetta. Kestävyys viittaa ympäristövastuuseen, asiakassuhteisiin ja pitkään historiaan, ja kumppanuus puolestaan luottamukselliseen palvelutapaan ja yhdessä toimimiseen. Nämä arvot ovat taustalla kaikessa Somotecin toiminnassa.
Merkittävässä osassa brändiuudistusta oli Somotecin äänensävyn uudistaminen. Keskeistä uudessa äänensävyssä on sen selkeys ja ymmärrettävyys. Asiakkaalle viestitään monimutkaisista asioista, mutta inhimillisellä tavalla. Tärkeää on myös uskallus olla periksiantamaton, jotta asiakkaalle saadaan paras mahdollinen ratkaisu. Toisaalta tarvittaessa asiakkaalle voi viestiä tunteellisella tasolla. Keskeistä on kuitenkin modernin ja perinteikkään yhdistäminen. Viestinnän itsevarmuus ja ennakkoluulottomuus kertovat Somotecin uudesta sukupolvesta ja nuorekkaasta asenteesta, ja kokemus ja asiantuntijuus pitkästä historiasta.
Logot
Pinnan verran parempi
Osana brändin kirkastamista uudistimme myös Somotecin verkkosivut. Uusilla sivuilla tuodaan entistä paremmin esille tuote- ja palveluvalikoimaa sekä huipputason osaamista. Pidimme tärkeänä kertoa aiempaa enemmän tuotteiden hyödyistä ja vahvuuksista. Näin Somotecin asiakkaat saisivat paremman kuvan siitä, millaisia palveluita heille on tarjolla ja mikä on Somotecin arvo.
Somotecin uusi brändi lanseerattiin sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeillä ja lehti-ilmoituksissa. Näin varmistettiin, että sekä vanhat, nykyiset että tulevat asiakkaat saisivat tietää uudistuksista. Nyt Somotecilla on nykypäivään sopiva brändi, jonka turvin se takaa asiakkaillensa huippuluokan palveluita pitkällä kokemuksella, mutta modernilla otteella.
Brändityö- ja strategia:
Tatu Ahonen
Brändi-identiteetti:
Jukka Venäläinen, Senni Eloranta
Tuotanto:
Jukka Venäläinen, Senni Eloranta, Riikka Eskelinen, Minttu Stranius
Asiakkuuspäällikkö:
Kirsi Venäläinen
Verkkosivuston toteutus:
Piia Huttunen, Kimmo Härkönen, Antti Makkonen, Aleksi Savolainen, Senni Eloranta, Riikka Eskelinen