Yhes ylin ilo. Yhes koko Kangasala.

Oksalle ylimmälle

Urheiluseuroilla oli ollut vaikea vuosi. Monet seurat taistelivat eloonjäämisestä, kun korona esti katsojia saapumasta otteluihin. LP Kangasala päätti käyttää vaikeat ajat hyödyksi ja uudistaa brändin kanssamme.

Vuodesta 1994 asti toiminut lentopallon erikoisseura on viime vuosina noussut Suomen lentopalloseurojen eliittiin. Kaudella 2020-2021 edustusjoukkue voitti Suomen Cupin kultaa, ja eteni Mestaruusliigan välieriin, kunnes olosuhteiden pakosta joutui päättämään kautensa ennenaikaisesti.

“Jotain uutta oli keksittävä. Olemme toimineet täysin samalla tavalla perustamisvuodesta lähtien. Pärjäämme kyllä, mutta emme etene jos emme uskalla panostaa brändiin ja erottua. Haluamme nostaa seuramme ja koko lajimme profiilia panostamalla brändityöhön. Laadukas brändityö mahdollistaa uusien kumppanuuksien syntymisen aivan uudella energialla.”
– Jorma Malm, LP Kangasalan urheilujohtaja

Yhes ylin ilo. Yhes koko Kangasala.

Kangasalalaisten keskuudessa tiedetään liigajoukkueen ja junioriseuran olemassaolo, mutta kynnys seurata joukkueen edesottamuksia tarkemmin on ollut iso. Joukkuetta ei olla koettu vielä niin omaksi kuin haluttaisiin. Lentopalloväki pitää joukkuetta omanaan ja kannustaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin, mutta Kangasalan yhteiseksi ylpeydeksi on vielä matkaa.

“Yhteinen tavoitteemme oli kehittää seuramme identiteettiä, brändiä ja viestintää ulospäin. Ahooy Creativen ja Rainen kanssa yhteistyö tuntui luontevalta ensimmäisestä tapaamisesta lähtien.”
– Jani Huoponen, LP Kangasalan valmennuspäällikkö

Halusimme uudistaa lentopalloseuran brändin vahvasti Kangasalan kaupungin brändilinjauksia kunnioittaen. Kangasalan kaupunki kertoo olevansa “oksalla ylimmällä” – joka viittaa Zacharias Topeliuksen vuonna 1853 kirjoittamaan runoon kesäpäivä Kangasalla. Runosta on sävelletty meidän kaikkien tuntema laulu, joka on vuodesta 1995 asti toiminut Pirkanmaan maakuntalauluna.

Kuten LP:n uudessa brändimanuaalissakin kerrotaan, LP Kangasala haluaa nousta oksalle ylimmälle yhdessä koko kaupungin kanssa: “Yhteisö, ystävät ja yleisö – koko Kangasala yhdessä. Kuten kotikaupunkimme, myös meidän tavoitteemme ovat korkealla, oksalla ylimmällä.”

“Ahooyn lahjakas työryhmä sai muunnettua ajatuksemme upeasti sanoiksi ja kuviksi. Brändiksi, joka kiteyttää juuri oikealla tavalla ajatuksemme toiminnastamme ja tavoitteistamme, historiaa unohtamatta.”
– Jani Huoponen, LP Kangasalan valmennuspäällikkö

Lintukodosta lentoon — niin kauas kuin silmä siintää

Loimme brändistä elegantin ja nöyrästi itsevarman. Lisäsimme kielen perusvireeseen erityispiirteitä, kansallisromantiikkaa ja lintukielikuvilla leikittelevää urheilutematiikkaa.

Rakensimme joukkueen kanssa mielentilan, joka tottelee nimeä Sisterhood.

“LP Kangasala Sisterhood on mielentila – meidän tapamme kohdata ihmiset. Se on pienen kaupungin kokoinen yhteisö, joka elää kanssamme Kangasalan tarinaa. Kokien yhdessä tutinaa, tunnetta, tärinää ja elämyksiä.”
– Sisterhood
LP Kangasalan brändi poikkeaa normaalista urheilumarkkinoinnista myös värimaailmaltaan. Tulevaisuudessa Kangasalan pelaajat kuvataan mm. Kangasalan kaupunkiympäristössä ja alueen kauniissa luonnossa. Halusimme yhdistää urheilumarkkinoinnin ja kaupunkimarkkinoinnin – näin yhteistyölle saadaan lisää voimaa.

Seuran visuaalinen ilme on rakennettu tunnistettavaksi. Visuaalinen identiteetti on yksinkertainen, mutta monisyinen. Uudessa logossa säilytettiin sääksi, joka on seuralle tärkeä tunnus. Vanhassa logossa sääksi hyökkäsi lentopalloa kohti pitkillä kynsillään. Nyt se lentää ylpeänä rinta rottingilla, katse kohti ylimpää oksaa.

“Yhteistyön tärkein anti oli, että pääsimme itse luomaan ja selvittämään oman identiteettiämme. Ei niinkään päälleliimattua toimintasuunnitelmaa, vaan tehdä asioita, jotka tuntuvat luontevilta itselle ja seuralle. Tämä on tärkeintä kun toimintaa aloitetaan työstämään käytännössä.”
– Jani Huoponen, LP Kangasalan valmennuspäällikkö

LP Kangasalan referenssi saa kunniakkaan lopetuksen LP Kangasalan tarinalla. Haluaisitko sinä olla mukana näin upean seuran tarinassa?

Tahto nostaa lentoon, ilo pitää ilmassa – LP Kangasalan tarina

Aitoa välittämistä, kantamista ja jakamista. Samaan suuntaan pelaamista. Sitä, että nostamme kun toinen meinaa pudota. Kannustamme kun rohkeus on loppua. Se tekee meistä joukkueen. Se saa meidät lentämään – niin korkealle kuin silmä siintää.

LP Kangasala on lentopallon naisten Mestaruusliigajoukkue, kovatasoisesta tekemisestä, tarttuvasta ilosta ja todellisesta välittämisestä tunnettu vetovoimainen urheiluyhteisö. Sisterhoodimme on koko Kangasalan ylpeyden aihe, jonka siipien suojissa on myös hyvä kasvaa. Kilpailemme sarjamme kirkkaimmista kärkipaikoista. Vieraspaikkakunnille meidät halutaan tason mittaajaksi ja laadukkaan pelin takeeksi. Kruunupääksi, joka halutaan voittaa hinnalla millä hyvänsä.

Siskoja ja veljiä meille ovat kaikki kanssamme samoin tuntevat. He, jotka haluavat elää kanssamme Kangasalan tarinaa ja nostaa kotikaupunkimme yhdessä oksalle ylimmälle. Yhteisömme kulkee mukana tappioiden ja voittojen hetkillä, tutinaa, tärinää ja elämyksiä tuntien.

Tärkeintä meille on kokea yhdessä ylin ilo, joka syntyy yhdessä tekemisestä ja tavoitteisiin sinnikkäästi ponnistelusta. Haluamme näyttää esimerkillämme, kuinka yhteinen hyvä — elämisen, pelaamisen ja elämysten jakamisen onni — on yhtä arvokas kuin kulta tavoitella.

 

Brändityö ja -strategia:
Raine Siltala, Tatu Ahonen, Tiia Räikkönen

Tuotanto:
Paavo Ceder, Tiia Räikkönen, Raine Siltala

Valokuvaus:
Riia Grasshill

Haluatko kasvattaa bisnestäsi?
Niin mekin.
Ota yhteyttä.

Ilmoita meille aika, paikka ja varustus niin tulemme paikalle. Kartoitetaan tilanteesi yhdessä, jonka jälkeen kerromme sinulle avoimesti, miten olemme haasteesi kuulleet ja mitä ehdotamme sen ratkaisemiseksi. Se ei sido sinua mihinkään ja on täysin ilmainen. Jos tiedät mitä jo tarvitset, saat tarjouksemme työstä tämän lomakkeen kautta.