Suomalaisen jalkapallon suurin sydän
Kuvittele maailma, jossa jokainen on tasavertainen.
Jossa perhe pitää huolen omistaan.
Jossa juuret ruokkivat tulevaisuutta.
Jossa vastustajat voitetaan rakkaudella.
Se on meidän maailmamme, jalkapallon maailma.
Tänään. Aina. Banzai!
Jossa juuret ruokkivat tulevaisuutta
Pitkän ja kunniakkaan historian omaava Kuopion Palloseura, KuPS, halusi päivittää brändinsä ja jäsentää viestejään nykypäivän vaatimuksia vastaaviksi. Menestys kentällä täytyi siirtää myös viestintään. Pitkät perinteet ja syvälle juurtuneet tunnesiteet tulisivat näyttelemään isoa osaa myös uudistuksessa, mutta näitä asioita kunnioittaen oli myös lupa revitellä. Perinteikäs KuPS oli vailla tuuletusta ja siinä hetkessä me tulimme mukaan auttamaan.
“Pääsimme todella nopeasti Ahooyn kanssa viime vuoden lopulla prosessin ytimeen tavoitteena vahva ja tunnistettava visuaalinen muotokieli, sekä ennen kaikkea selkeät toimintaamme ohjaavat arvot.”
– Jukka Voutilainen, Kuopion Palloseuran myynti- ja markkinointijohtaja
Jossa perhe pitää huolen omistaan
KuPS on suuria tunteita ja tunteiden äärilaitoja, kentällä ja kentän ulkopuolella. Määrittelemällä lähtökohdat ja perehtymällä syvemmin kupsilaisuuteen, saimme nopeasti kuvan KuPSin toiminnan keskiössä olevista arvoista. Tämän tutkimuksen ja perehtymisen lopputulemana päätimme, että viestintä ja visuaalisuus kaipasivat hallittua uudistusta. Viestintää ja arkitoimintaa ohjaavat arvot tulisi kirkastaa, sen seurauksena esille nousivat KuPSin aidot vahvuudet. Atleettisuus, tasa-arvo ja perhe.
“Yksi brändiuudistuksen sloganeista EILEN. TÄNÄÄN. HUOMENNA. kiteyttää mielestäni yhteisömme kokonaismerkityksen.”
– Jari Koistinen, Kuopion Palloseuran toiminnanjohtaja
Se on meidän maailmamme, jalkapallon maailma
Kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen seurauksena tuuletettiin koko seurayhteisöä yhdistävät visuaaliset muotokielet ja ideologia. Näin saimme KuPSille suunnitelman, johon koko seurayhteisö voi nojata. Tuuletuksen seurauksena suomalaisen huippu-urheilun yksi tärkeimmistä suunnannäyttäjistä voi huoletta juhlia kulmalipulla, kun brändiuudistus saatiin maaliin. Elämänmittainen tarina jatkuu, eilen, tänään ja huomenna.
“Olen äärimmäisen ylpeä, miten paljon olemme saaneet aikaan yhdessä vain muutaman kuukauden aikana ja samalla erittäin innoissani tulevaisuuden suhteen. Kuten monesti sanotaan, vain taivas on rajana mitä me voimme täällä yhdessä saavuttaa.”
– Jukka Voutilainen, Kuopion Palloseuran myynti- ja markkinointijohtaja
valokuvat
Päätimme tuoda KuPSin toimintaa ohjaavat arvot selkeämmin esille ja kiteytimme ne kolmeen pääkategoriaan. Nämä arvot palvelevat ja puhuttelevat urheiluseuralle tärkeimpiä kohderyhmiä. Yksi KuPS, yhdet arvot. Näistä arvoista koostuu KuPSin arvolupaus, KuPSilla on suomalaisen jalkapallon suurin sydän.
Äänensävystä lähtien KuPS on lähellä sinua. Uudistuksen seurauksena KuPS herättää aitoa innostusta, ylpeyttä ja suuria tunteita, myös viestinnällään. Viesteihin halusimme tuoda urheilun syvimmän olemuksen, urheilua eletään hetkessä, tänään ja aina. Tänään pelissä. Aina pelissä.
Olennainen osa viestintää on visuaalinen ilme. Pitkiä perinteitä kunnioittaen annoimme palaa ja teimme KuPSille muotokielen, joka tukee seuran uudistunutta ilmettä. Perinteikkäitä värejä, valkoista, keltaista ja mustaa, tukemaan tehtiin useita graafisia elementtejä. Itsevarmuus ja selkeys toistuvat kaikissa grafiikoissa ja ne antavat esimakua niistä tunteista mitä KuPS niin pelaajilleen, kannattajilleen kuin yhteistyökumppaneilleen antaa.
brand elements
KuPSin uusi ilme lanseerattiin yleisölle vahvasti eri medioissa, harkitusti jalkapallokauden kynnyksellä. KuPS valtasi Savon Sanomien etusivun, kadunvarsien pylväsmainokset ja Kuopion alueen kaikki digiscreenit uudella ilmeellään. Lisäksi lanseerauksen tukena olivat sosiaalisen median kanavat, jotka rummuttivat ilmeen päivitystä lanseerausvideolla, jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi, että KuPSilla on suomalaisen jalkapallon suurin sydän.
Lopputuloksena KuPSilla on tunnistettava identiteetti, joka yhdistää yli ikäryhmä- ja tasorajojen, junnuista ammattilaisiin ja kannattajista kumppaneihin.
“On ollut kunnia päästä tekemään töitä yhdessä yhden suomalaisen jalkapalloilun kulmakiven kanssa. KuPSin alueellinen vaikutus on niin huikea, että käsissämme ollut työ tuntui koko ajan mieltä hivelevältä. On ollut mielekästä seurata sivusta KuPSilaisten intoa sitouttaa työhön eri sidosryhmien edustajia. Odotan innolla jo tulevaa kesää ja ennen kaikkea yhteistä fiilistä mitä KuPS tarjoaa meille kaikille.”
– Jukka Kekäläinen, Ahooy Creative COO, Partner
Tänään. Aina. Banzai!
Brändityö ja -strategia:
Jukka Kekäläinen, Hanna Kivijärvi, Juho Ojala, Pekka Nurmi
Tuotanto:
Paavo Ceder, Ada Vartiainen, Iida Mähönen, Simo Huovinen, Senni Eloranta, Jukka Venäläinen, Kimmo Härkönen
Valokuvaus ja video:
Alias Creative Markus Aspegren, Lasse Hartikainen