Hilpeää menoa, makumokia ja omia oivalluksia
Pakkasimme kimpsut, kampsut, kalat ja kastikkeet (ja HurHurin) pakuun ja suuntasimme kotikulmillemme Kuopion Hatsalan yläasteen kotitalousluokkaan festivaalitehtäviin.
Yhteistyökumppanimme Kalaonnin vuoden markkinointiteemassa korostuvat termit Kalavastuu sekä Uusi kalapolvi. Markkinointiteeman ja sitä määrittävien avainsanojen avulla pyrimme ratkaisemaan Kalaonnille merkittäviä haasteita. Tavoitteenamme on saada kalaruoka nuorten lautaselle sekä haluamme poistaa mielikuvan, jonka mukaan kalaruoka olisi hankalaa ja aikaavievää valmistaa. Näitä tavoitteita täyttämään syntyi Kalafest.
Veimme kalaruoan suoraan myrskyn silmään, jossa nuoret ja ruoanlaitto viimeistään tekevät sinunkaupat, eli köksän tunnille. Tarvitsimme tapahtumalle myös houstaajan, jolla on valmiiksi luontainen yhteys nuoriin. Siksi Kalafestiä juontamaan ja hämmentämään saapui somepersoona Konsta Saajanto eli HurHur, joka tunnetaan kohderyhmässä paremmin kuin hyvin jo entuudestaan.
Ilme
Kalafestiä varten Kalaonni kehitti ruokalistalle muutaman täsmäiskun, juuri nuorten makunystyröitä ajatellen. Tarjolla oli kalapitsoja ja -burgereita, sekä tietenkin niiden valmistamista. Ja jotta kokemus ei jäisi ainoastaan yhden luokan spesiaaliksi kotitaloustunniksi, teimme tapahtumasta videon, jonka valjastimme markkinointiin. Tuotantoja tekemään saimme avuksemme luottokumppanimme Huhun, joka hoiti myös videon sekä muiden tuotantojen leviämisen sosiaaliseen mediaan.
”Tapahtuma oli kokonaisuutena erittäin hyvä ja asiakkaan arvopohjaan nojautuen toteutettu. Tavoitteena oli tuoda nuorille uusia tai jopa ensimmäisiä kokemuksia kotimaisesta kalaruoasta, ja siinä onnistuimme todella hienosti. Erityisen iloinen olen siitä, että nuoret olivat todella innoissaan, ja valmiita kokeilemaan kalan makumatkoja hyvinkin tutuissa käyttöyhteyksissä.”
– Jari Korhonen, toimitusjohtaja, Kalavapriikki Oy
Kalafestistä kuvattu video sekä muut kampanjaa varten luodut materiaalit jaettiin maailmalle maksetun Google Display-, TikTok- ja YouTube -mainonnan avulla sekä HurHurin TikTok-kanavalla. Eli juuri niissä kanavissa, joissa nuoret viettävät aikaansa. Videolle kertyi kuukauden aikana yli 13 000 katselukertaa, mainoksille yli miljoonia näyttökertoja ja kampanjan vaikutukset näkyivät myös verkkosivuston liikenteen kasvuna. Lisäksi kampanja herätti TikTokissa positiivista keskustelua kalaruoasta juuri tavoittelemiemme nuorten keskuudessa.
Asiakkuusjohtaja: Kirsi Venäläinen
Projektipäällikkö: Ida Heiskanen (Huhu – Digital Studio)
Tuotanto: Paavo Ceder, Tiia Räikkönen, Tuukka Ahonen (Huhu – Digital Studio), Minttu Stranius
Digitaalinen markkinointi: Jarno Sutinen
Sosiaalinen media: Teemu Pelkonen (Huhu – Digital Studio)