Ihmisiltä ihmisille

Perinteinen, mutta ei vanhanaikainen

Tavaratalo- ja rautakauppaketju Carlsonin tahtotilana oli päivittää perisuomalaiset vahvuudet nykypäivään. Kotimainen ja perinteikäs perheyritys, kaipasi päivitystä strategiaansa ja identiteettinsä, joten perinteikkäistä arvoista rakennettiin vahvuus. Uudistunut brändi on kaikkea muuta kuin vanhanaikainen tai taustalla pysyttelevä, sillä onhan yrityksellä on kaikki valmiudet olla Suomen tunnetuin ja seuratuin itsenäinen tavaratalo. Ulkoasu, markkinointi ja työkalut asiakaskokemuksen uudistamiseen rakennettiin tiiviissä yhteistyössä. Tästä alkaa uusi kappale Carlsonin tarinassa!

“Haasteenamme oli, että meidät koettiin vanhahtavaksi. Halusimme vahvistaa ensin itsellemme ja sitä kautta asiakkaillemme, että kotimainen ja perinteikäs ei tarkoita vanhaa, vaan päivittämällä ilmeemme voimme olla ylpeitä historiastamme ja kääntää sen voimavaraksi.”
– Mari Haaksluoto, Carlsonin markkinointipäällikkö

Tutkimus valintojen pohjalla

Carlson, joka tarjoaa sisustus- ja rautakauppa-palveluita tavaratalotoimintansa ohessa, oli jo valikoimansa ja laatunsa puolesta kiinni nykyajassa. Kuluttajatutkimuksessa kuitenkin huomattiin, että varsinkin nuorten parissa Carlson ei noussut tunnettavuus-rankingissa kärkisijoille ja se oli yksi suurimmista syistä tehdä muutoksia imagoon. Päivittämällä jokapäiväistä tekemistä ohjaavat arvot ja tavoitteet, pääsimme asiakkaan kanssa pisteeseen, jossa oivalsimme miltä haluamme näyttää asiakkaille. Haluamme ymmärtää juuri sinua ja vastata sinun tarpeitasi.

“Halusimme pyyhkiä pölyjä perinteikkään yrityksemme päältä ja kirkastaa ajatuksen niin itsellemme, kuin asiakkaille. Haluamme olla jokaiselle kohderyhmällemme ajankohtainen ja nykypäivän vaatimukset täyttävä yritys. Myös kilpailu näkyvyydestä on koventunut varsinkin verkkokauppojen uudistumisen ja yleistymisen myötä, emmekä halunneet jäädä jälkeen millään osa-alueella.”
– Mari Haaksluoto, Carlsonin markkinointipäällikkö

Brändiarkkitehtuuri ihmisiltä ihmisille

Päätimme tehdä Carlsonista inhimillisen. Halusimme, että Carlson on monikanavainen ja elämyksellinen tavaratalo, jossa tuotteilla, palveluilla, henkilökunnalla ja asiakkailla on kasvot.

Halusimme selkeyttää ensin brändiarkkitehtuurin. Carlson on tavaratalo, rautakauppa ja sisustusliike, mutta samalla pelkkä Carlson. Säilytimme Carlsonin yritysbrändinä, mutta halusimme erotella ostokanavat kolmeen eri osaan Carlson, Carlson Rauta ja Carlson Koti. Näin saimme selkeän rakenteen, jonka myös asiakas omaksuu hetkessä.

Halusimme olla selkeitä myös ulospäin. Päivitimme brändi-identiteetin ja visuaalisen ilmeen vastaamaan nykypäivän vaatimuksia ja samalla ilmaisimme ihmisille, että me olemme yhä täällä, teitä varten. Selkeä, kutsuva ja ihmisläheinen, olivat teemat joilla identiteetin visuaalinen ilme rakennettiin, koska sitä kaikkea Carlson on.

Halusimme olla inhimillinen ja henkilökohtainen osa arkea. Uudistimme Carlsonin logon ja loimme lisäksi tunnistettavan C-ikonin. Näiden visuaalisten elementtien lisäksi halusimme tuoda raitakuvion ja yksinkertaisia ja leikkisiä piktogrammeja viestinnän tueksi, jotta helposti lähestyttävä ilme säilyy niin verkossa kuin myymälässä, siellä missä asiakas on.

Loimme myös strategian, kuinka Carlsonin toiminnan kulmakivet ja asiakkaan kokemus Carlsonista kohtaavat. Näillä teoilla osoitamme asiakkaille, että me olemme inhimillisiä, kokonaisvaltaisia ja elämyksellisiä. Haluamme, että Carlson on brändi joka ymmärtää sinua, vastaa elämäsi tarpeisiin ja tuottaa sinulle iloa. Näille strategisille teoille loimme suunnitelman, kuinka ne käytännössä toteutetaan.

“Selkeä hyöty on vahvistunut tunne identiteetistämme. Uudistuminen ei myöskään ole pahasta, vaan se avaa mahdollisuuksia. Uudella ilmeellä pääsemme käsiksi uusiin kohderyhmiin, koska meillä on uusi tapa viestiä.”

– Mari Haaksluoto, Carlsonin markkinointipäällikkö

Carlson oli valmis paketti, jonka ihmiset ja etenkin nuoret olivat unohtaneet. Uudistamalla brändistrategian ja -identiteetin sekä päivittämällä visuaalisen ilmeen pyyhimme pölyt toimivan yrityksen päältä ja nostimme Carlsonin taas esille sinne minne se kuuluu, ihmisten jokapäiväiseen elämään.

Lopputuloksena oli tunnistettava ja selkeä identiteetti, joka vastaa tämän päivän vaatimuksia. Siten onnistuimme tuomaan Carlsonin takaisin lähelle ihmistä.

“Meille jäi todella hyvä fiilis Ahoyysta. Kaikki toimi älyttömän hyvin ja negatiivisia sanottavaa ei löydy. Erityisesti kyky heittäytyä ja innostaa, yhdistettynä siihen, että he todella ymmärsivät haasteemme, loi luotettavan ja inspiroivan ympäristön.”
– Mari Haaksluoto, Carlsonin markkinointipäällikkö

Haluatko kasvattaa bisnestäsi?
Niin mekin.
Ota yhteyttä.

Ilmoita meille aika, paikka ja varustus niin tulemme paikalle. Kartoitetaan tilanteesi yhdessä, jonka jälkeen kerromme sinulle avoimesti, miten olemme haasteesi kuulleet ja mitä ehdotamme sen ratkaisemiseksi. Se ei sido sinua mihinkään ja on täysin ilmainen. Jos tiedät mitä jo tarvitset, saat tarjouksemme työstä tämän lomakkeen kautta.