Yksinkertaisen kaunista
Olemme vuodesta 2017 lähtien tehneet yhteistyötä apteekki- ja terveydenhuoltoalan tuotteita tuottavan Apteqin kanssa, ja vuonna 2019 saimme kunnian suunnitella uuden Ainoa-ravintolisäsarjan viestit, ulkoasun ja lanseerauskampanjan. Apteqin ytimessä on yksinkertaisuus: tuotteiden pakkaukset ovat pelkistettyjä ja niissä käytetään kuhunkin tuotesarjaan sopivia päävärejä ja selkeitä, helposti tunnistettavia kuvioita. Yksinkertaisuus toistuu myös Ainoa-sarjan brändissä, jossa se heijastaa tuotteiden raaka-aineita.
Keskiössä puhtaus
Identiteetin luomisprosessin tuloksena on yhtenäinen brändi, jonka luonnonmukaisuutta korostavat viestit ja pelkistetyt pakkaukset herättävät mielikuvia yksinkertaisista, puhtaista ainesosista. Ainoa ei pyri tekemään vaikutusta nokkelilla sanavalinnoillaan ja pramealla ulkoasullaan, vaan luottaa pelkistettyyn kokonaisuuteen, joka heijastelee sen tuotteiden sisältöä.
”Ainoa-brändityö on tehty laadukkaasti ja ohjeistot hyvin mietitty. Ainoa-brändin matka on vasta alussa, mutta nyt jo näkee kuinka hyvä pohjatyö kantaa hedelmää ja helpottaa työtä monin tavoin.”
– Titta Kuokkanen, Markkinointi- ja hankepäällikkö, Fennogate
Graafiset elementit
Suomalaista laatua
Ainoa-sarjan visuaalinen ilme suunniteltiin heijastamaan tuotteiden puhtaita ja luonnonmukaisia ainesosia. Tämän vuoksi kuvituksessa käytettäviä teemoja ovat luonto, puhtaus, seesteisyys ja suomalaisuus. Värit ovat Suomen luonnossa läpi vuoden esiintyvät ruskea, harmaa, musta ja valkoinen. Myös sarjan logo on pelkistetyn mustavalkoinen. Kokonaisuudessaan Ainoan visuaalinen ilme henkii rauhaa ja korostaa tuotteiden suomalaisuutta.
Sarjan tuotepakkaukset ovat valkoisia, millä halutaan herättää mielikuvia puhtaudesta ja Suomen talvisesta luonnosta. Valkeuden rikkovat ainoastaan tuotekohtaiset mustavalkoiset kirjainkuvitukset, jotka kertovat, mikä ravintolisä on kyseessä. Kirjainkuvitusten kanssa samaa tyyliä on sarjan kuvitettu tunnus, mustavalkoinen a-kirjain. Samaa kirjasinta käytetään myös Ainoan logossa, mikä varmistaa sarjan visuaalisen ilmeen yhtenäisyyden.
Ilmeen sovelluskohteet
Ainoastaan olennainen
Tuotesarjan kärkiviesteissä korostetaan luontoa ja hyvinvointia. Ne ovat lyhyitä ja käyttävät arkista kieltä, ja niiden sanavalinnoissa toistuvat viittaukset luonnonmukaisuuteen ja yksinkertaisiin ainesosiin. Yksinkertaisuus näkyy myös sarjan lanseeraamiseksi tehdyssä videossa, jolla kuvataan suomalaista luontoa ja kotia sekä niiden rauhaa. Näin halutaan herättää tunteita puhtaudesta ja turvasta, aivan kuten Ainoan brändillä muutenkin.
Tuotebrändin identiteetti:
Jukka Venäläinen, Tiia Räikkönen
Tuotanto:
Jukka Venäläinen, Tiia Räikkönen, Simo Huovinen
Asiakkuuspäällikkö:
Hanna Kivijärvi